Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

gravidnr3 skrev 2014-05-21 10:43:40 följande:
    Imorgon ska vi på UL igen. Är i v 21 och ska kolla hjärtat och så. Börjar bli nervös att något ska vara fel. Men ändå glad för vi ska ta reda på om det är en syster eller bror.. stora tjejerna här hemma är så nyfikna smile1.gif När ska man börja tänka på vagn och annat som ska handlas? Och det är dags att söka graviditetspenning nu va? smile1.gif
    Nu får jag fråga... vad menar du med graviditetspenning, nu igen? Du menar att du ska få det istället för att jobba eftersom jobbet inte passar en gravid, antar jag. För det är det som graviditetspenning är, om jag förstått det rätt. Vad jobbar du med?

Jag har mitt RUL med organscreening veckan efter midsommar.
  • Vilda Tiger
    gravidnr3 skrev 2014-05-21 12:00:11 följande:

Ja det är det jag menar. Hette havandeskapspenning förut. Jag jobbar m dementa. Tunga lyft och vissa kan bli aggressiva och slåss. Så jag borde bli beviljad. Om inte annat kanske man blir sjukskriven sista veckorna pga diabetesen
    Jag har blivit sjukskriven vecka 28 och 30 med mina första barn. Längre än september räknar jag inte med att jobba denna gång. Då är jag i de veckorna någonstans. Hoppas du får penningen beviljad!

• Vilda Tiger
    Deutschland skrev 2014-05-21 12:26:07 följande:

Hej! Jag är också en typ etta som är gravid, vecka 16, första graviditeten/barnet och jag är så glad att jag hittat detta forum. Äntligen märker jag att jag inte är ensam med mina problem, men även tankar och rädslor.

Mitt största problem är alla låga värden. Dagligen åker blodsockret ner till 2-3, oftast utan förklaring. Det som funkade igår, funkar absolut inte idag och leder till en känning. Det som är konstigt är också att jag hittills hela tiden fått minska basinsulinet (har pump), fast det enligt alla (!) böcker, internetsidor osv. ska gå så att man behöver mindre insulin under de första 12 veckorna och mer under veckorna efter det. Jag är som sagt i vecka 16 och måste antagligen minska nattens basinsulin igen en gång. Känner någon annan igen sig i detta?  

Det blir heller inte lättare av att jag är gift med en tysk och bor i Tyskland och kämpar med språket och med att förstå deras sjukvårdssystem... För tillfället försöker jag få en kontinuerlig glukosmätning, CGM, godkänd, för att få bättre koll på mina känningar. Dessa många låga värden har redan lett till förändringar på mina ögonbottnar och jag måste möjligtvis behandlas med laser. :(

Under de mörkaste stunderna har jag tänkt: visst skulle det vara skönt att vara gravid UTAN diabetes...

Jag behövde inte höja markant förrän i vecka 25 ungefär med första barnet, så det kan mycket väl stämma att du behöver hålla igen på insulinet lite till, i några veckor framöver. Hoppas att du kan få en CGM, för de där känningarna är inte roliga. Jag har ofta något lågt värde varje dag också, men har lyckats hålla rekylerna på en acceptabel nivå (runt 10-12) de flesta gånger. Någon gång har det dragit upp mot över 20, men tack och lov inte mer än fyra, fem ggr hittills. Jag är i vecka 14 så vi är någorlunda lika långt gångna, du och jag. Välkommen hit!
  • Vilda Tiger
    Deutschland skrev 2014-05-21 12:57:29 följande:
    Tack! Och tack för det snabba svaret! Då ska jag bara hålla motivationen uppe och fortsätta göra mitt bästa med mina blodsockervärden. Rekylerna hålls också på en acceptabel nivå för mig, men antalet känningar tar musten ur mig. Och då det är första graviditeten är ju allt nytt och nervöst. Tur att det här forumet finns.
    Ja, jag har haft stor nytta av denna tråd alla mina tre graviditeter. Ja, det är alltså min tredje jag är i nu. Dock har jag aldrig hört till dem som går och oroar mig. Jag gör ju så gott jag kan, jag kan inte göra mer än så, eller hur? Och oron i sig än bara negativ. Som ett slags straff till en själv som bara skapar mer negativa premisser för både mig och bebisen. Vi ÄR inte diabetiker främst. Vi är GRAVIDA först och främst, och sedan råkar vi ha en sjukdom som gör att vi får leva lite mer kontrollerat under en graviditet. Men man ska njuta av livet i magen, att man KAN och att man kommer få en liten varelse att älska. Jag minns mina graviditeter med värme, även om jag har haft två mycket jobbiga sådana, med grava fogsmärtor, massa kilon i viktuppgång och vatten i benen som gör att det gjort ont att bara gå till toaletten (med kryckor). För min kropp spelar ändå med mig, trots att den har kassa premisser. Och så gör din med!
  • Vilda Tiger
    gravidnr3 skrev 2014-05-22 22:29:53 följande:
    Var på UL idag. Allt såg bra ut. Och mitt hba1c jag tog förra ggn låg på 41. Och det är en lillebror i magen! Har två tjejer på snart 11 och 7 år. Så skoj med en liten bror tycker hela familjen. .
    Så glada nyheter att allt ser bra ut med lille killen. Är det RULet du har gjort?

Anakin
    Ja, klart du ska vara hemma idag. Och du ska inte ha dåligt samvete ifall din man är hemma i helgen. Är det jobbet han skulle iväg med? Det kanske bara är skönt för honom att inte åka. Hur stor är din tjej, nu igen? Ganska liten, va? Det ÄR tufft vissa dagar. Det ÄR inte som vanligt då man är gravid, man mår som en prutt och humöret kan gå upp och ner. Har du dessutom strul med pumpen så förstår jag att du inte vill vara ensam hemma. Jag har fått hem en ny pump men jag har inte ens hunnit packa upp den på en vecka. Jag har för fullt upp. Det tar ju ändå ett tag att sätta igång den.
  • Vilda Tiger
    gravidnr3 skrev 2014-05-24 09:03:44 följande:
    [quote=73299559][quote-nick]Anakin skrev 2014-05-23 20:56:29 följande:[/quote-nick]Grattis, gravidnr3! Vad roligt! Kul med en kille! Eller hade ni hellre önskat en tjej till? Jag önskar mig nog faktiskt helst en tjej till - hade ingen syster som liten och tycker att det verkar vara skitgött med syrror. Men kul med något Jag har känt på mig hela tiden att det är en kille. . Blir mysigt med en en liten bror. Mina tjejer är 11 och 7 år och de längtar! Dom kommer nog slåss om lillebror smile1.gif Och nu det svåra med namn då... tjejnamm kommer jag på massor. Jag gillar Love Charlie Vidar.. Sambon föreslog Loke igår.. Äldsta tycker Justin haha efter Justin Bieber.. Minsta tycker Viggo det gillar jag...
    Jag gillar Love väldigt mycket också. Men min man gör det inte. Han kände tydligen en mupp som hette Love då han var liten, en som var elak mot honom. Men jag är lite förtjust i Alfred. Nu är min man säker på att det är en tjej i magen men jag är inte säker på något av det. Jag är liiiite sugen på att kolla upp könet.

Hur tänker ni? Är det någon som kollat upp som ångrat sig, som tänkt i efterhand att det inte borde ha gjort det?

Jag har inte kollat könet på mina två första barn. Tänkte det kunde vara roligt att göra det EN gång samt att barnen kanske relaterar lättare om de vet att det är just en lillebror eller en lillasyster som vi väntar på.

Igår hade jag strul med mitt socker. Vi var på kalas och det var lite fel mat för mig, plus att insulinet som pumpen gav måste ha kommit in i någon fettkudde eller liknande, för jag var hög hela dagen. Mellan 13 och 25 låg jag, och fick inte ner det förrän jag kom hem och satte nytt infusionsset i magen. Då började det äntligen gå nedåt och innan jag lade mig fick jag härliga 3.2 i socker... suck. Bara att äta innan sängdags då.

Jag sover så fruktansvärt dåligt med. Jag snarkar inte, men jag "gnäller" på utandningen, liksom. Som om jag stönade väldigt långdraget. Och av detta väcker jag mig själv HELA tiden. Jag låter ju så fort jag somnat, och då vaknar jag. Ingen ställning tar bort lätet heller, varken om jag ligger på rygg, mage, sitter, ligger platt, på sidan, osv. Och så har jag en så himla enveten hosta med, så om jag inte hinner somna och börja "gnälla" så hostar jag så jag nästan kissar ner mig.

Så. Nu har jag gnällt av mig. Vecka 15 är jag i sedan ett par dagar tillbaka.
  • Vilda Tiger
    gravidnr3 skrev 2014-05-26 19:38:54 följande:

Jag ångrar inte att vi tog reda på det.. känns nästan lite overkligt att jag ska få en liten son smile1.gif Har kommit på ett till namn nu..Elvis smile1.gif Tycker det är lite gulligt och det är min döende svärfars stora idol. Han kommer troligtvis inte hinna träffa sitt 7e barnbarn och det känns som killen i magen var meningen att komma till nu när svärfar är så sjuk. Jag får se om jag kan övertala min familj.. smile1.gif Vad tycker ni om Elvis?

Det är fint, hedrande livets cykel på något sätt att något som betyder mycket för din svärfar kommer att leva vidare i er son. Jag gillar namnet Elvis.
  • Vilda Tiger
    Sunnan skrev 2014-06-01 21:28:38 följande:
    Hej!
    Får man hoppa in? Förstår inte att jag inte hittat den här tråden förut!
    Jag fick typ 1 diabetes (eller egentligen LADA, men det är ju i praktiken samma som typ 1) för 3 månader sedan och är nu gravid i v 10 (9+3) med första barnet. Fick ordning på sockret snabbt och fick "grönt ljus" för graviditet från endokrin efter redan en månad och sedan tog det sig på första försöket!

Hittills går allt strålande frånsett att sköldkörteln också bråkar så jag har fått Levaxin också. 
    Är hittills väldigt hård mot mig själv och blir förbannad varje gång jag får ett sockervärde som avviker, oroar mig för den ökade risken för missbildningar.

Vad är er uppfattning om risken för KS? Jag vill undvika det i möjligaste mån men på inskrivningen lät BMs svar ungefär som "lycka till med det". Hon poängterade att det är ökad risk för alla komplikationer och att det dessutom är lägre tröskel för akut snitt under förlossningen om man kommer så långt. Hon fick det att låta som om det är mer än 50% risk för snitt men så är det ju inte. Några kloka kommentarer/erfarenheter?
    Hej! Välkommen hit. Jag äter också Levaxin och väntar nu mitt tredje barn. Har haft diabetes typ 1 sedan 1991. Jag har fött båda mina barn vaginalt och det har aldrig varit prat om något annat. Mitt första kom spontant i vecka 37+2 och vägde då 3325 gram. Mitt andra barn blev jag igångsatt med i vecka 40+4 och han vägde 4450 gram. Båda ligger ovan snittet i vikt men de var ändå inte vääääldigt stora. Att föda var en positiv upplevelse för mig, speciellt med andra barnet. Nästa blir i november och jag har inte hört någon andas om att jag skulle ha ks då heller, vilket jag är glad för.

• Vilda Tiger
    FridaT87 skrev 2014-06-02 08:11:26 följande:
    Hej!

Jag undrar om det är någon som legat onormalt högt innan ni plussat? Och haft svårt att få ner sockret. Det är berg- och dalbana här just nu och jag har legat på sjukhus i 3 dagar. Inget fel på några andra värden och negativt på graviditet. Men läkaren sa att det egentligen är för tidigt för grav. test. 
    Börjar få panik för såhär konstigt har sockret aldrig betett sig innan!

Tack på förhand!
    Hej! Nej, jag har inte legat väldigt högt innan jag plussat. Det låter som om du har en infektion i kroppen snarare.
  • Vilda Tiger
    Lerumsmamma skrev 2014-06-02 19:17:49 följande:
    Men lågt hba1c kanske innebär mänga låga värden då man behöver stoppa i sig extra kolhydrater och det är väl det bebisen går upp i vikt av? Inte högt blodsocker..
    Fast... stämmer verkligen det? För om du har ett högt socker så måste ju bebisen producera mycket eget insulin för att sänka halten i sin kropp och det går den ju också upp i vikt av.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare