Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
Jag har mitt RUL med organscreening veckan efter midsommar.
Hej! Jag är också en typ etta som är gravid, vecka 16, första graviditeten/barnet och jag är så glad att jag hittat detta forum. Äntligen märker jag att jag inte är ensam med mina problem, men även tankar och rädslor.
Mitt största problem är alla låga värden. Dagligen åker blodsockret ner till 2-3, oftast utan förklaring. Det som funkade igår, funkar absolut inte idag och leder till en känning. Det som är konstigt är också att jag hittills hela tiden fått minska basinsulinet (har pump), fast det enligt alla (!) böcker, internetsidor osv. ska gå så att man behöver mindre insulin under de första 12 veckorna och mer under veckorna efter det. Jag är som sagt i vecka 16 och måste antagligen minska nattens basinsulin igen en gång. Känner någon annan igen sig i detta?
Det blir heller inte lättare av att jag är gift med en tysk och bor i Tyskland och kämpar med språket och med att förstå deras sjukvårdssystem... För tillfället försöker jag få en kontinuerlig glukosmätning, CGM, godkänd, för att få bättre koll på mina känningar. Dessa många låga värden har redan lett till förändringar på mina ögonbottnar och jag måste möjligtvis behandlas med laser. :(
Under de mörkaste stunderna har jag tänkt: visst skulle det vara skönt att vara gravid UTAN diabetes...
Jag ångrar inte att vi tog reda på det.. känns nästan lite overkligt att jag ska få en liten son Har kommit på ett till namn nu..Elvis Tycker det är lite gulligt och det är min döende svärfars stora idol. Han kommer troligtvis inte hinna träffa sitt 7e barnbarn och det känns som killen i magen var meningen att komma till nu när svärfar är så sjuk. Jag får se om jag kan övertala min familj.. Vad tycker ni om Elvis?