Inlägg från: TurkiskPeppar |Visa alla inlägg
  • TurkiskPeppar

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

plussa skrev 2013-01-17 15:48:47 följande:

Ja, jag valde Lund, men har diab dr i Malmö då jag redan har etablerad kontakt, o då också fått remiss i Malmö. Men då ska jag kanske ringa spec i lund o fråga om jag kan göra ögenbotten foto när jag ändå ska dit i v 13. Vem går du hos? Hade varit kul om de hade haft ngn träff för diabetiker, vi har ju dessutom barn i samma ålder sen innan. !
    Ok, jag har min vanliga diabetesläkare i Lund, men honom och min vanliga diabetessköterska har jag ingen kontakt med nu under graviditeten, utan nu sköter spec mvc allt. Tycker det är skönt att bara ha kontakt med ett ställe faktiskt. Ja, ring till din bm och fråga. Jag går hos Eva. Hade henne sist också och är jättenöjd med henne. Ja, en träff hade varit jättekul! Vi får väl ordna en själva annars
  • TurkiskPeppar

Plussa: Då förstår jag Jag blir också uppringd av samma läkare som sist. Skönt med någon som redan har koll på vem man är. Bra att du äntligen fått tid till ögon, men ännu bättre om du kan göra det när du ändå träffar bm. Ett sjukhusbesök mindre vilken dag nästa vecka ska du till Lund?

• TurkiskPeppar
    plussa skrev 2013-01-18 15:02:46 följande:

Jag ska inte dit förrens den 31/1. Vi får boka nån träff när vi ska dit samtidigt! :)
    Ok, fick för mig du skulle dit nästa vecka, men du skulle bara ringa bm då såg jag sen Ja, nu kommer jag snart att börja hänga där ganska ofta, så då kanske vi lyckas pricka in samma dag någon gång. Efter v 28 är det väl varannan vecka om jag inte minns fel.

Är hemma med kräksjuk och febrig son nu igen. Denna vintern har verkligen varit hemsk med all magsjuka, längtar verkligen efter våren nu!!! Är trött på att gå och oroa mig för att kräkas och bli superdålig nu när jag är gravid.  
  • TurkiskPeppar

HannaMedina: Härligt att bebis verkar må bra och håller sig till en lagom vikt

Plussa: Grattis till att ha kommit så långt! En skön milstolpe Lite nya kläder ska du absolut unna dig!

Mia Magdalena: Usch och fy för magsjuka!! Hoppas du blir bättre snart!! 

• TurkiskPeppar

Själv var jag på spec mvc idag och träffade bm och kollade ögonen. Ögonen hade förändringar, men det har de haft sen tidigare och jag kunde inte få svar på nu om de var sämre än vanligt eller om de såg ut som tidigare. Så får vänta till nästa bm-besök med besked.
    Hos bm gick det sådär. Blev sjukskriven på heltid eftersom mitt bs hoppar en del... vilket förmodligen beror på att jag rör på mig väldigt ojämt över dagarna. Jag jobbar 4 timmar och då kör jag slut på mig helt (är trött och har ont i kroppen), så resten av dagarna är jag soff-liggande. Vissa dagar jobbar jag fm och vissa em så det är verkligen svårt att ha bra rutiner för att få stabilt bs. Känns lite sådär att vara sjukskriven. Skönt för kroppen såklart att kunna fördela mina rörelser mer jämt under dagen och vila när jag behöver. Men det känns som det kommer bli en lång väntan till maj och bebis om jag bara ska gå hemma. Dessutom får jag dåligt samvete mot chef och kollegor som räknat med att ha mig kvar några månader till :-/ Får ångest av det!
    Idag mättes även sf-mått för första gången. Det var 26 i vecka 24+0. Så ett ganska högt värde så nu är jag orolig att det blir en jätte-bebis! :-/

• TurkiskPeppar

Ja, jag får väl vänta till TUL om 4 veckor och se vad som sägs om storleken då. Men med sonen var sf bara 24 i samma vecka. Blir ju så lätt att man jämför som omföderska... på gott och ont.
    Jag kände fosterrörelser redan i v 14 denna graviditeten, men inte förrän efter v 20 i förra. Haft moderkakan fram bägge gångerna. 

• TurkiskPeppar

Usch vilka höga värden jag haft sista veckan!! Höjt måltidsdoserna mer och mer för varje dag utan att få rätt på det :-/ Så från igår har jag börjat öka långtidsdoserna istället. Hoppas det ska göra susen! Är det nu runt vecka 25 som det är vanligt att kroppen börja kräva mycket extra insulin?? Minns inte riktigt hur det var sist.

• TurkiskPeppar

Morgnarna är det som krånglat mest för mig också. Normalt är det den måltid som kräver minst insulin för mig, men nu måste jag ta 30E till frukost och "bara" 20E till lunch och 24E till middag. Har höjt massor sista veckan på både basal och bolus och nu äntligen sista två dagarna har jag börjat ligga bar till igen. Inga värden över 10 sen i fredags. Skönt!

• TurkiskPeppar
    plussa skrev 2013-02-15 19:13:59 följande:
    Åhh, vad spännande.
    Jag har aldrig haft några blödningar i ögonen, men under förra grav fick jag en liten liten, den försvann till nästa undersökning.
    Såg ut som jag hade samma nu när jag var sist. Så det är nog inte ovanligt.

En fråga till er omföderskor,
    Jag tyckte jag kände bebisen i måndags, var då i v 14+1. Tycker fortfarande jag känner det om jag ligger på mage i sängen typ eller om jag håller med handen hårt på magen på kvällen. Kan ju liksom inte vara ngt annat tycker man. =)
    Men ni som kände tidigt med andra barnet, kände ni varje dag då? 
     Jag kände bebisen tidigt denna graviditeten, ungefär i samma vecka som du. Men det var långt ifrån varje dag i början. Tror inte det blev varje dag förrän närmre v 20. Nu däremot känner jag nästan varje timme... mysigt Hjärta
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare