Jessa N skrev 2012-10-31 08:57:01 följande:
Hejsan! Jag har kikat runt här flera gånger men nu är det dags att skriva också! Jag har typ 1, och väntar nu första barnet i maj ( v12 nu). Jag undrar lite över hur era första besök hos S-MVC har sett ut? Det här är, som sagt, mitt första barn men jag tycker att all fokus hittills legat på min diabetes istället för på graviditeten. Jag och min syster pratade lite och hon berättade att hennes första besök (hos vanliga MVC) så gick dom igenom kostråd, om hon ätit mediciner och annat "olämpligt" i början av graviditeten samt ärftliga sjukdomar i familjen. Min barnmorska bokar tider, det är allt hon gör. Hur har det varit för er andra?
Hej! Vi ska ha barn ungefär samtidigt då, jag går in i vecka 13 idag
Väntar mitt andra barn. Både denna gången och förra har jag fått fylla i papper om rök- och alkoholvanor vid första S-MVC besöket. Första gången fick jag även tid till en dietist för att prata kostråd gällande både graviditet och diabetes. Ärftliga sjukdomar har också tagits upp och eventuella allergier. Konstigt att ni inte prata alls om sånt. Men självklart är mest fokus på diabetesen.