Inlägg från: TurkiskPeppar |Visa alla inlägg
  • TurkiskPeppar

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Loveroots1 skrev 2012-10-02 17:48:55 följande:

Jag fick sänka mina doser jättemycket i början så det är nog ganska normalt:) Ska bli igångsatt på måndag.. Någon som vet om värkstimulerande dropp har påverkan på blodsockret och upptag av insulin?:)
     Jag har ju hört att man kan behöva sänka mycket i början. Men inte att man först måste höja massor och sen börja sänka efter det :-/  Eller det var så du menade att du gjort? Förra graviditeten höjde jag bara hela tiden utom sista veckorna.  Svårt att låta bli att jämföra.
    Jag upplevde inte att det värkstimulerande droppet påverkade blodsockret något under min förlossning. Däremot   så var det inte så lätt att äta med alla täta värkar man får av dropp, så kolla blodsockret ofta så du undviker känningar. Lycka till!!! 
  • TurkiskPeppar

Tack för era svar! Känner mig lugnare nu men kommer ändå vara nervös inför vul imorgon. Ska bli så skönt att få se så allt är bra!! Om det nu är det :-S Personalen på förlossningen har inte så bra koll på diabetes, men jag upplevde att de lyssnade bra på mig och sen och jag inte orkade tänka på det längre lyssnade de på min man de hade även telefonkontakt med diabetesläkare till och från under hela förlossningen.

• TurkiskPeppar

Först hade läkaren svårt att hitta något på VULet. Hann ju bli grymt nervös då! Senprovade hon vanligt UL istället och då fick vi se en liten skorpa med ett fladdrande hjärta Helt underbart!! Äntligen kan jag våga njuta lite mer Nu väntar ögonbottenspegling och möte med diabetesläkare, sen har jag gjort mitt för idag.

• TurkiskPeppar

Usch och fy! Min son har fått kräksjuka idag! Hur ska jag klara av att hålla blodsockret jämt och bra om jag blir smittad???? Vilken mardröm! Kräksjuka och diabetes brukar vara en jobbig kombination som det är utan att man dessutom ska vara gravid samtidigt :-S

• TurkiskPeppar

Anakin: När jag blev igångsatt var min  man med precis hela tiden. Även om allt var rätt lugnt första dygnet så var det skönt att ha honom där. Nu hade vi tur och blev igångsatta en fredag (och sonen föddes på söndagen) så min man behövde bara vara ifrån jobb 1 dag innan sonen var född- Tyvärr minns varken han eller jag hur han tog ledigt. Han berättade ju såklart för sin chef att han skulle på förlossning, men om det drogs semester, sjukdag, pappadag eller nåt annat minns vi inte :-/ Stort lycka till när det blir dags!!

• TurkiskPeppar

Läser här ofta men orkar inte skriva lika ofta. Mår fortfarande ganska dåligt och är helt slut hela tiden. Superstressigt på jobbet och problem med att hålla blodsockret stabilt. Kanske vore bra med en deltidssjukskrivning för att få tid att sköta diabetesen, samtidigt som jag tycker det är alldeles för tidigt i graviditeten att börja med sjukskrivning. Vet inte alls vad jag vill :-/

Går in i vecka 13 på onsdag och får fortfarande sänka insulindoserna. Är inte det konstigt? När började ni höja doserna? Längtar till nästa vecka när jag ska få lyssna på hjärtljud, börjar bli nojig för att något är fel eftersom jag bara kräver mindre och mindre insulin och dessutom går jag inte upp i vikt alls. Förra graviditeten hade jag gått upp 5 kg redan i vecka 12. Fast samtidigt är det ju väldigt skönt att slippa gå upp i vikt  

• TurkiskPeppar
    Diabetikern Jojo skrev 2012-10-29 20:13:08 följande:
    Jag började inte höja förrän v22-23!
    Ok. Ska försöka sluta noja. Jämför alldeles för mycket med förra graviditeten. Det är nästan svårare att vara gravid en andra gång när man har något att jämföra med, första gången antog jag bara att allt var normalt

Soffiproppropp och Jow: Tack för era råd kring sjukskrivning! Ska prata med barnmorskan när jag ska dit den 8/11. Får se vad hon tycker. Förra gången jobbade jag heltid fram till v 29 och sen halvtid fram till v 33. Trodde det skulle gå lika bra nu, men det är mycket tuffare denna gången av flera anledningar. Så kanske är bäst att gå ner lite i tid trots allt. Känns bara så dumt när jag är ny på mitt jobb att försvinna deltid redan :-/
  • TurkiskPeppar
    Jessa N skrev 2012-10-31 08:57:01 följande:
    Hejsan! Jag har kikat runt här flera gånger men nu är det dags att skriva också! Jag har typ 1, och väntar nu första barnet i maj ( v12 nu). Jag undrar lite över hur era första besök hos S-MVC har sett ut? Det här är, som sagt, mitt första barn men jag tycker att all fokus hittills legat på min diabetes istället för på graviditeten. Jag och min syster pratade lite och hon berättade att hennes första besök (hos vanliga MVC) så gick dom igenom kostråd, om hon ätit mediciner och annat "olämpligt" i början av graviditeten samt ärftliga sjukdomar i familjen. Min barnmorska bokar tider, det är allt hon gör. Hur har det varit för er andra?
    Hej! Vi ska ha barn ungefär samtidigt då, jag går in i vecka 13 idag Väntar mitt andra barn. Både denna gången och förra har jag fått fylla i papper om rök- och alkoholvanor vid första S-MVC besöket. Första gången fick jag även tid till en dietist för att prata kostråd gällande både graviditet och diabetes. Ärftliga sjukdomar har också tagits upp och eventuella allergier. Konstigt att ni inte prata alls om sånt. Men självklart är mest fokus på diabetesen. 
  • TurkiskPeppar
    Vilda Tiger skrev 2012-11-05 13:28:51 följande:
    Hej, Turkiskpeppar! Visst hängde vi här båda två då vi väntade våra första barn som kom 08? Eller var det då jag väntade mitt andra barn, som kom juni 10, som du väntade ditt första? I alla fall - jag känner igen dig och ville gratulera till ännu en graviditet.
     Hej Vilda! Det var när du väntade ditt andra som vi var här samtidigt. Min son är född i november 10. Minns dig också och Tack!! Hoppas allt är bra med dig! Själv är jag betydligt mer sliten den här gången och lär nog tyvärr inte kunna jobba heltid lika länge som sist :-/
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare