• Protea

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

ELLEN0101 skrev 2011-07-06 14:28:34 följande:

Lycka varit hos barnmorska idag vktuppgång 12,5 kg mått på magen 25 cm hjärtljuden på bebisen 135 helt perfekkt alla andra värde kannon så jag är nöjd :)nu bara vänta på bebisen sin

Grattis! Later ju toppen!
  • Protea
    Lingah2 skrev 2011-07-06 14:14:23 följande:
    tack så mycket alla :)

protea: ja jag har eget rum..vilket är jätte skönt..verkar bara jag som har eget rum här på avdelningen alla andra får dela och har rum utan tv..men ja fick både eget och med tv :)

med två små: ja det gick jätte bra trotts att han var stor , men jag blev uppklippt på slutet..och har inget att jämnföra mej..men ja tror det hade säkert varit lättare om han varit ett kg mindre:p men ja är jätte nöjd över förlossningen trotts att han var stor :)
    Vad skont att du har det sa bra!!! Lyx med eget rum! Njut av bebisen de ar ju sa pyttiga till att borja med! Gustaf vager nu 9.2 kilo....inte sa pyttig direkt!
  • Protea
    LillaNY skrev 2011-07-06 13:37:58 följande:
    Det är väldigt förvirrande det där om igångsättning. Verkar ju inte vara nån större risk om man tom gör det på rutin i England. Förstår inte varför de är så snåla med att sätta igång en i så fall. Kan det vara på grund av platsbrist helt enkelt?
    Får väl tjata mer nästa gång!
    Det ar ju battre om det kommer igang av sig sjalvt. Mindre risk for att de behover anvanda sugklocka eller tanger och mindre risk for kejsarsnitt.

Min igangsattning var ingen dans pa rosor men jag ska inte skriva om den har da det sakert finns manga som inte vill lasa om sant just nu! Jag hoppas dock att jag far beviljat snitt nu for bebis nummer 2 pga av min forra forlossning men det vet man ju aldrig.
  • Protea
    riparbella skrev 2011-07-06 20:22:21 följande:
    Hej alla!
    O grattis till Lingah2!
    Tänkte kolla lite med er som hänger här hur långt ni är i graviditeten? Har följt lite den senaste tiden och många tycks vara i slutet, är ni några som är i början? Själv r jag bara i vecka 14 och tiden sniglar sig fram tycker jag. Jag väntar mitt andra barn och har konstaterat att mina besök på specmödravården är betydligt färre nu än vid den första graviditeten. Var där idag, men då var det fyra veckor sedan senast och min nästa tid är om fem veckor samtidigt som RUL. Jag skulel vilja ha tätare besök o kolla allt, idag tog de inte ens blodtrycket eller kollade urinen. Flermed samma erfarenheter? Eller hur ofta går/gick ni i början?
    Jag fick en en pojke den 5e januari i ar och nu ar jag gravid igen men bara i vecka 5 - sa jag ligger langt etfer dig!
  • Protea
    ELLEN0101 skrev 2011-07-06 21:08:25 följande:
    Hmmmm gör det ont att bli uppklipt och var det mycket de fick klippa???Vad fick du för bedövning och så ?
    Jag blev klippt 2 ganger men fick lokalbedovning sa just den biten kommer jag inte ihag att det gjorde ont. Jag hade bara lustgas (och alvedon!!helt pucko men det fick jag till att borja med!) det fanns inte tid till nagot annat!
  • Protea
    jemse skrev 2011-07-07 08:56:54 följande:
    GRATTIS alla som fått sina små. :)

Riparbella:
    Här har du som är i mitt av graviditeten, är inne på v 27+3 nu. I början av graviditeten gick jag till SMVC varannan eller var tredje vecka. Nu går jag varannan vecka, ska dit idag. Förhoppningsvis är det TUL idag. :) Kommer i alla fall att kolla Hb1ac. De kollade inte ens blodtrycket eller urinen förrän för några veckor sen kollade de. Tror att de kommer att kolla på dig senare i graviditeten.

Ni andra: Hur gjorde ni med insulin och mat när ni var på förlossning?
    Nu har jag börjat fundera runt hur det funkar med insulin och blodsockret under förlossningen. Pratade med min läkare för några veckor sen o de sa att jag inte skulle ta min långverkande insulin om jag får värkar, men hur vet man om man fått värkar senare på dagen o har redan tagit långverkande insulin. Ja, det börjar bli mycket funderingar över hur det fungerar.
    Jag blev igangsatt i vecka 39+2 och tog mitt insulin som vanligt. Under forlossningen fick jag glucos och insulindropp. Efter sa galler det att sanka doserna da man inte pa langa vagar behover sa mycket som innan!
  • Protea

Jaf var pa min rutinkontroll hos min diabeteslakare i mandags - det passade ju bra etfersom jag precis plussat! Jag var jatteorolig for att mitt hba1c skulle vara jattehogt da jag varit lite slarvig att testa for att jag brytt mig mest om min lille kille och inte mig sjalv....som tur var hade jag ett hba1c pa 6.6 sa det ar jag nojd med men nu ska jag kampa for att fa ner det till runt 6. Jag ska pa forsta 'joint clinic' med diabetes lakare, forlossningslakare och BM om 2 veckor - lite tidigt men de har bara det en gang i manaden sa det galler att passa pa. Hoppas pa att fa ett VUL, det fick jag forra gangen.

• Protea
    Med två små skrev 2011-07-07 13:58:58 följande:
    Jag tog insulin som vanligt under min senaste förlossning - långtidsverkande också. Låg bra i blodsocker under hela förlossningen och drack lite saft när det någon gång var på väg ner. Första förlossningen fick jag sockerdropp vilket var jättekonstigt - då blev ju blodsockret högt. Hade runt 18 i blodsocker i slutet och det var ju inget som jag själv hann med att göra något åt eftersom jag var väldigt upptagen med att försöka få ut barnet. Tyder ju på att förlossningspersonalen inte alltid har koll på vad som är rätt eller fel.

Riparbella: Jag är i vecka 36+0 i dag så jag har kommit långt.  
    Jag haller med angaende personalen. Pa mig satte de droppet fel, gav mig for mycket glukos sa jag lag pa 16 nar Gustaf foddes - inte mitt fel utan deras.
  • Protea
    challis777 skrev 2011-07-07 21:28:27 följande:

Är i v. 25+5. Fick göra TUL idag. Han eller hon ligger på +6,7%, så än känns det ok.

Hade +3 på vita blodkroppar så jag ska skicka en odling i morgon. Är det någon som haft UVI när ni varit gravida? Vilka symptom har ni haft då i så fall?

Är sjukskriven fom nu 100%. Har massa förvärkar samt väldigt svårinställt socker just nu. Klarar inte stress, inga snabba kolhydrater på kvällen, inget "extra", som tex en glass, utan att sockret ska bli helt oregerligt flera timmar efteråt Men jag vet ju av erfarenhet att det brukar vara så och sen bli lättare att ställa in, är i höjningsfas nu...

Fick också prata av mig ang. min förra förlossning, vi gick igenom allt som hände då. Det är först nu jag tänkt mycket på vad som egentligen hände och hur det kan bli den här gången. Naima kom ju snabbt, 40 min efter första värken.
     Först sa BM att jag inte fick krysta, sen sjönk hjärtljuden, det vällde in läkare och andra in i salen och de kom med sprutor och alla såg panikartade ut, hjärtljuden försvann från monitorn och nån skrek åt mig att jag måste TA I, KRYSTA!
    Och ut kom hon, de tog henne snabbt och försvann, jag låg kvar, utmattad och hade spruckit så mycket man kan spricka och förstod inte så mycket alls.

Sen har jag inte tänkt så mycket på vad som hände, för lillan har ju mått bra sen.
    Nu är jag ju orolig att jag inte ska hinna in den här gången, och tänk om barnet inte andas och jag är hemma utan hjälp? Satt och lipade hos läkaren och hon var fantastisk och lugnade mig. Men hon sa också att snabbare förlossning än den jag haft kan man inte ha. Hade tydligen öppnat mig från 5 cm till fullt på några få minuter.

Vad skont att du fick prata igenom din jobbiga forlossning. Jag hoppas att jag kan gora det pa ett bra satt jag med. Min forsta forlossning var jattetuff, gar inte in pa detaljer har etfersom det sakert finns de som inte vill lasa om min. Jag forsoker att inte tanka pa just den biten, jag ar ju bara 5 veckor sa det ar ju lang tid kvar. Jag ar radd for att de inte kommer att ta mig pa allvar, att jag overdriver.

Jag bytte sjukhus i mitten av min forra grviditet och det nya var inte specielt intresserade av gravida diabetiker. Jag litar inte pa dem och vill inte dit igen, aven om varden pa BB var toppen. Det gamla sjukhuset ar mitt sjukhus och diabetesvarden har de fortfarande kvar och aven en diabetes and pregnancy joint clinic. Jag valjer nu att ga kvar pa det gamla till att borja med och sen har detta sjukhus 2 systersjukhus dar jag kan foda, det narmaste har inte toppenrykte men deras diabetesvard under forlossningen borde vara battre an det sprillans nya jag fodde pa sist. Vi far val se hur det blir. Jag kanner fortroende for 'mitt' diabetesteam pa mitt gamla sjukhus och hoppas att jag kommer att kunna prata ignom vad som hande sist.
  • Protea
    VäntanochLängtan skrev 2011-07-09 19:34:05 följande:
    Fick veta att HbA1c låg på 5,6% nu när jag ringde i torsdags, sån besvikelse, trodde det skulle va bättre än tidigare, men så hade det blivit sämre :( Fattar inte! Usch va nervös jag är inför tillväxtultraljudet nu. Ska bara jobba till första veckan i augusti, sen ska jag vara hemma och vara ledig i 2 månader innan förlossningen, så då ska blodsockret banne mej vara ännu bättre. Känns skönt, men tiden går så mkt fortare när man jobbar, så kommer nog bli lite segt. Senaste veckan har jag iaf lyckats hålla värdena jättebra, trots att jag jobbat rätt mycket. Skönt när man får till det med blodsocker, jobb och allt allt annat mitt i doshöjningsperioden iaf. Så hoppas på bättre HbA1c nästa gång nu och att det fortsätter som i denna vecka!

Challis: Skönt med bra TUL-resultat! Var det första TUL:et? Jag får inte göra mitt första förrän jag är i v. 29! Tycker det känns sent, men det skulle tydligen vara så.. Har du legat bra i HbA1c under graviditeten? Jag har legat kring 5% hela tiden, aldrig under 5% :(  Kämpar verkligen för att få ner det ännu mer nu för vill inte att bebis ska bli för stor.
    Jag lag pa mellan 6 och 6.6 Hba1c under hela min forra graviditet - det ar lakarna nojda med har och de ville inte att jag ska pressa mig ner mot 5 pga av risk for manga hypos. Min son lag precis pa normalkurvan under alla TUL och nar han foddes vagde han 3.5 kilo.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare