Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
Vad har ni haft för värden när ni gjort flödeskontroll? På navelsträngen OCH era artärer?
Hej! Ar det nagon har som haft blodningar tidigt under graviditeten? Jag borjade fa sma bruna blodningar forra torsdagen och lite typ mensvark men inte ont bara lite molvark. Igar hade jag en blodning med rott blod och mera, blev flackar i trosorna men jag har inte ont. Ringde min GP for att fa en tid idag men de hade inga tider -useless jag vet!! Sa jag aker direkt till sjukhuset for att hora vad de sager. Tycker jag borde bloda mer och ha ont om det vore missfall? Ar i vecka 7.
Har nu varit pa sjukhuset och fick remiss till EPU (early pregnancy unit). Forst gjorde de ett graviditetstest och jag var fortfarande gravid och da fick jag gora ett VUL och dar sag vi en liten bona med ett hjarta som slar!!!
Vilken lattnad! De kunde inte se vart blodet kom ifran men sa att det ar vanligt och att i regel ar det ingen fara om man inte har ont.
Sag nagon fragade om TUL stamde med fodelsevikten. Med min son stamde det precis, han lag precis pa normalvikten och vagde 3528 nar han foddes. Huvudet var det enda som lag pa ovre kurvan men det var ju genetiskt och inget som hade med min diabetes att gora!
Mitt nattblodsocker ar knepigt. Jag gar och lagger mig pa ca 6.5 och ligger pa mellan 5.5 och 6.5 runt 2 pa natten men sen vid 4 sa har det gatt upp till 9.5 och jag tar da 2 enheter och vaknar anda pa runt 7.5 vid 6. Behover jag mer basinsulin? Jag har inte atit fet mat till middag som kan gora att BS kryper upp i efterhand.
Jag har alltid problem med hogt blodsocker efter frukosten aven om jag ater ratt och tar ratt dos. Sa att ta morgoninsulinet tidigare funkar nog ratt bra. Jag vaknar av nagon alltid vid 5 for att ga pa toa sa kan ju passa pa att ta det da! Ingen risk att jag forsover mig med en liten kille som alltid vaknar mellan 6 och 7!
Tack for tipsen!
Det tokiga var nar jag var gravid forra gangen att om jag hojde dosen till frukost sa blev jag jattelag ca 3 timmar efter. Verkligen jattekonstigt, hog 1 timme efter och superlag 2-3 timmar efter trots bar kost! Det jag ar tvungen att gora ar nog som sagt att ta frukostdosen en timma innan frukost trots snabbverkande insulin.