• Protea

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Jag ater ofta kokt agg och knackebrod. Det funkar for mig. Havregrynsgrot fungerar ocksa.

• Protea
    riparbella skrev 2011-08-08 10:11:30 följande:
    Hej
    Har en fråga till er angående antal bs-mätningar. Jag har ett mkt svängigt bs, är i veka 19. Därför tar jag mååånga bs-prover, det brukar  bli ca 15 per dygn i bland ännu fler. Vid min förra grav. var det likadant, jag snittade kanske 18 per/dygn. Vid min förra grav var det inga problem att få bs-stickor utskrivna, men det är det nu!
    På spec.mödra säger de att den "normala" beställningen ligger på 8/dygn, jag fik tjata mig till att få 10/dygn, vilket ändå är alldeles för lite för mig!!!!
    Försökte lägga in en ny beställning nyss, men då gick inte det förrän i slutet av augusti! Bor i Sthlm så här kan man inte hämta ut på apoteket som man gjorde förut.
    Jag har köpt en egen mätare nu och har handlat egna stickor på apoteket (svindyrt) bara för att kunna dryga ut med dem.
    Men jag känner mig så stressad över det här! BS är ju det viktigaste under en grav och jag vill ha koll, men om man svänger som sjutton räker det ju inte med att ta 8 per dygn, eller är det jag som är helt överdriven med att ta så många prover?????
    Är det någon som har samma problem med att inte få ut det man behöver????
    Kan du inte ta kontakt med din diabeteslakare och prata med honom/henne? Dar borde du val kunna fa ut det du behover. Jag bor i England och har skrev min diabeteslakare till min vanliga huslakare att jag ar gravid och da behover extra stickor.
  • Protea

Jag var nere pa 1.4 i forrgar natt, marke inte heller av det speciellt mycket mer an att jag borjade svettas sa mycket! Det var lange sedan jag var sa lag, brukar kanna av det nar det gar under 3.

Jag verkar ma bast av 2 knackebrods skivor med skinka och gurka plus kokt agg men det blir ju lite trist att ata det jamt till frukost....

• Protea
    jemse skrev 2011-08-08 20:23:02 följande:
    Jag brukar svettas när jag ligger så lågt under 2. Vaknar av det på natten.
    Jag brukar ocksa vakna men nu sov jag inte utan kunde inte somna. Svettades nar jag gick upp for att kolla mitt blodsocker men jag tycker det kanns jattekonstigt att det gick sa lagt utan att jag kande av det ordentligt.....
  • Protea
    Frankofilen skrev 2011-08-08 20:19:37 följande:
    Jag svettas också om jag får lågt när jag sover, men inte på dagtid. Glad
    Jag hade inte somnat, och det brukar jag inte kunna nar jag ligger under 4 men att det sjonk sa lagt utan att jag kande nagot kanns lite laskigt.
  • Protea

Frankofilen - varfor den extra feta yoghurten?

• Protea
    Frankofilen skrev 2011-08-11 07:07:16 följande:
    Eftersom den mättar betydligt mer så behöver man inte äta så mycket, samt att fett stabiliserar blodsockret och gör att kolhydraterna i maten tas upp långsammare - bättre GI med andra ord.
    Tack! Da ska jag ocksa testa det! Mitt BS efter frukost har ju varit minst sagt intressant!

Usch, har varit lite stressigt har i London med alla upplopp. Vidrigt hur manniskor kan betee sig och hur polisen inte far ta till mer an batonger nar de lansar butiker och restauranger, forstor och branner ner. Usch.
  • Protea
    Frankofilen skrev 2011-08-11 19:10:47 följande:
    Idag har jag varit på spec. MVC och gjort flödeskontroll, rutinultraljud, tillväxtultraljud och alla andra tester de gör där.

Blodtryck 100/55
    Ingen äggvita i urinen
    Lite socker i urinen (För att jag inte åt frukost och kunde ta insulin - de vill att bebisen ska vara lugn under flödet och att man ska undvika att äta innan)

Hjärtljud på 140-150 (Jag frågade BM om det är sant att flickors hjärtljud är högre än pojkars. Hon sade att de länge trott att det är så men att det motbevisas hela tiden. Däremot tycker hon att det går att höra skillnad på hjärtljuden hos pojkar och flickor. Pojkar har ett dovare hjärtljud. Det låter som om hjärtat är större och kraftfullare än hos flickor som har ett mer "pickande" ljud.)

Flödet var normalt

Bebisen ligger varken över eller under normalkurvan och beräknas väga 3500 gram vid BF.

Mitt SF-mått uppmättes till 30

HbA1c på 34 (4.3)

Hoppas ni mår fint allihopa! Jag har börjat arbeta nu och känner mig helt slut vid femtiden. Idag somnade jag när barnen åt middag, sittandes vid köksbordet.

Ska sova nu tror jag, så att jag är piggare i morgon. Vi har för en gång skull barnvakt (svärmor har kommit ner från Stockholm) och tänker gå ut och äta och se en film i morgon.

Någon som har tips på bra film kanske?

Vilka bra varden! Grattis!!!! Gustaf vagde 3528 nar han foddes - toppenvikt!
  • Protea
    Frankofilen skrev 2011-08-11 19:27:18 följande:
    Mitt blodsocker efter frukost är också helt knasigt. Jag börjar undra om jag kan äta något överhuvudtaget på morgonen?

Det som pågår är fullkomligt fruktansvärt. Har kollegor som avbeställt sina resor dit av rädsla för vad som kan hända...Hoppas att du känner dig trygg där du befinner dig!
    Det har lugnat ner sig nu med 10 000 extra polis pa gatorna i London! Bor 2 tagstationer fran Woolwich dar det var upplopp tidigare i veckan och min man byter tag dar pa vag till jobbet. han fick aka hem tidigare i tisdags da den stationen var stangd och de ev skulle stanga flera stationer. Usch.

Idag aker vi till Sydafrika...inte direkt kant for att inte vara valdsamt det heller! Ar ju dar med sydafrikaner sa kanner mig relativt lugn men man maste alltid vara pa sin vakt. Mina svarforaldrar laser sovavdelningen till huset med jarngrind varje natt och alla fonster har jarngaller. Valdet dar ar hemskt.

Varat flyg gar 21.20 fran Heathrow och vi moter mina foraldrar pa flygplatsen, de kommer fran Sverige och foljer med oss den forsta veckan. Ska bli jattekul!!! Vi ska bo hos mina svarforaldrar och sen 4 natter i en safari park. Ska bli jattekul! Vi har ocksa bokat en lejonpromenad, man gar pa en timmes promenad med en grupp lejon mellan 3 och 7 manader. Vi gjorde det forra aret men mamma och pappa ville sa garna gora det sa vi gor det igen!

Hoppas nu bara att Gustaf sover gott pa planet men det brukar han gora....
  • Protea
    enita skrev 2011-08-12 13:16:49 följande:
    Är det någon som vet om "behandling" med Bidrottninggelé skulle påverka diabetesen på något sätt?

Protea; Fy så otäckt!! Hoppas verkligen att det är över med oroligheterna snart i London..  Trevlig resa!!  :)
    Ingen aning, har aldrig hort talas om det.

Det har lugnat sig nu och jag tror de ska andra reglerna sa att polisen har mer an batonger att ta till nar det blir sa har. Tack! Nu ska jag bara fixa det sista och sen ge mig i vag med tag och tunnelbana till Heathrow.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare