Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
Jag är nybörjare här på Familjeliv och hör väl inte riktigt hemma i den här tråden än då jag inte är gravid - men diabetes typ 1 har jag och jag längtar såå mycket efter en bebbe i magen!
Min diabetes har alltid varit superstrulig.. Har blodsockret inte varit över 30 så har det varit under 1,5 och precis allting däremellan med en jädra fart på svängningarna Mitt HbA1c har så gott som alltid varit kring 10, men senaste halvåret har det äntligen börjat bli bättre! Jag har slitit som ett djur för att få ner det till mitt senaste värde på 7,4% eftersom jag verkligen vill ha barn, men nu har jag lite tappat motivationen Min läkare säger fortfarande bara att det måste bli bättre, det måste sänkas så fort jag nämner nått om att jag vill ta ut p-staven och börja försöka.. Hon har sagt att hon måste "godkänna" innan vi kan börjar försöka, så just nu känner jag mig... Maktlös..? Orkeslös iaf! Och ledsen.. Det är som att jag inte har rätt att bestämma ens det själv! Ska diabetesen styra EXAKT allt i livet lixom?! Jag blir galen på det Jag är 24 år och har haft diabetes i snart 11 år jag orkar inte vänta längre! Jag vet att 24 inte är särskilt gammalt, men sambon är 31 och lika rastlös efter barn som jag..
Jag är SÅ glad att jag hittade den här tråden och har suttit hela dagen idag och bara plöjt ca 80 sidor rakt upp och ner och om jag förstår det hela rätt så skulle jag iprincip kunna börja försöka bli gravid typ NU utan att det vore total katastrof? Iaf inte om man ser på hur andras värden varit..?
Så... Vad låg era HbA1c på när ni började försöka? Ska jag gå emot min läkare, eller ska jag vänta på hennes godkännande? Jag har frågat var gränsen går och hon tycker under 6,5% - inte innan dess! Nu är det snart en månad sen jag kollade HbA1c senast men jag VET att det iaf inte är sämre än sist för jag har skött mig betydligt bättre nu än då!
Vad ska jag göra? Törs jag ta ut staven och go for it? Att bli mamma är verkligen min dröm i livet, men jag vill ju inte offra barnets hälsa..
Suck..