Inlägg från: challis777 |Visa alla inlägg
  • challis777

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Alema skrev 2011-05-01 11:08:34 följande:
    Nu börjar man bli lite nervös. Har 14 dagar kvar!! Spänd inför vad som sägs på Tisdag då det är dax för ett TUL igen. Spännande!!
    14 dagar bara!
    Härligt, börjar du bli nervös eller känns det bara spännande?

Jag går in i v. 17 i dag och har tyckt mig känna av bebisen några dagar. En magisk känsla
  • challis777
    helena76 skrev 2011-05-01 17:12:14 följande:
    Hej Alla!

Förlåt att det varit tyst från mig ett tag, men jag har blivit mamma till en son 28/4 kl 9.34 via ett planerat snitt. Fick ju veta innan snittet bestämdes (på kontrollen i fullgången tid v 40) att bebben beräknades vara 4.8 kg stor och då kastade jag in handduken och bad om ett snitt! Fick det i torsdags och allt gick så smidigt, kom in kl 07.30 och fick veta att jag var pat nr 1 så jag fick nål och dropp och fick strax komma in på op.salen (skönt att slippa vänta och ligga och oroa sig!). Kl 09.34 var sonen ute och vägde otroligt nog 4815 gr (precis som skattat, aldrig varit med om det innan!) och var 54 lång...så med andra ord en stor bebis!
    Snittet gick bra, men det är ju så klart obehagligt att ligga där och känna att de bökar ordentligt på andra sidan...mådde illa och hade mig...men det var ändå helt ok. Hade spinal-bedövning.

Hade även mkt fostervatten, som jag ju visste...1 liter fostervatten, mot det normala som brukar ligga runt 500 ml!Okänd orsak!?  Så jag fattar nu att min mage verkligen var stooor! ;)

Alla kontroller  på sonen har varit bra och jag fick komma hem igår (efter att jag tjatat lite! HATAR att ligga på sjukhus, klarar inte återhämta mig där!). Mår bra men är otroligt trött. Känns som om jag har blivit överkörd av en ångvält! Är nu hemma och kämpar för att få igång amningen. Fick inte till det med mitt första barn och hoppas innerligt att det ska gå bättre denna gången!

Vår son, som ännu inte har ngt namn som ni redan säkert förstått.... vägde 4460 gr då vi skrevs ut...gick ner en del i vikt, men ändå inom normalgränsen vilket var skönt.

Hans b-gluc låg på ca 3-4 på kontrollerna efter förlossningen och enligt barnläkaren tyder det på att jag har legat välinställt i mitt socker. Skönt att höra då jag haft ångest över att han ändå blev så pass stor som han blev! Som barnläkaren sa, så blir ju barn stora ändå ibland...

Stort grattis till er andra som blivit föräldrar!

Sköt om er och kämpa på! Jag försöker titta in när jag orkar... Kram
    Grattis grattis!

Vilken bra uträkning av vikten på RUL

Berätta vad det blir för namn sen, alltid lika spännande att höra.
    Skönt att ni båda mår bra och att ni fått komma hem redan
  • challis777
    Lingah2 skrev 2011-05-01 23:30:29 följande:
    hur brukar ni göra när ni äter pizza? åt en vesuvio till middag och den var inte ens stor..tog vanligt med middags insulin (8enheter)...sen två timmar efter låg jag på 9 och tog då två enheter för att få ner det ..efter yttligaer en timme låg jag på 10..så tog jag 3 enheter till, sen låg jag på 11 och kl halv 11 låg jag på 13 och det var ca 6 timmar efter jag ätit middagen , och försökte få ner det med sammanlagt 20 enheter . Någon som vet vad som gått fel? eller om det är pizzan? just nu har jag 9,7 i blodsocker så det är väl påväg ner , men det har ändå gått fyra timmar efter jag börjat försöka få ner blodsockret :s sjukt förvirrad.
    kan tillägga att jag är i vecka 31
    Ja du, pizza är ett problem när man är gravid. Jag kan bara äta en fjärdedel nu, annars blir sockret omöjligt att hålla hela kvällen och natten efter middagen. Samma sak om jag äter naturgodis (om jag äter ca 1/2-1 dl). Har funkat bra förr, särskilt nötter med yoghurtchoklad runt. Men absolut inte nu.
    Vissa saker är det bara att avstå från verkar det som...

Vid mina förra graviditeter har jag inte kunnat fika mjuksmörgås till kvällen (efter v. 27-30), då har jag legat bra fram till 02.00, sen har jag vaknat och legat på ca 16! Är nog kolhydraterna som i alla fall jag ska passa mig för att äta för mycket av...
  • challis777

Känner igen mig, har haft en drömstart med min graviditet, men nu börjar blodsockret krångla.

Har kunnat äta filmjölk och fruktmusli till frukost, men nu så ligger jag på ca 14 två timmar efter frukost... Så nu blir det att testa med hårdmackor i stället...

Sen i går kväll har jag svängt mellan 1,6-15 mmol. Trist, äter som jag gjort förr, men nu funkar det inte alls längre.
    Är i v. 17 nu.

Ni nya; skriv in er på nya BF-tråden (länk uppe i trådstarten).
    Tror att det fattas en hel del där

• challis777
    enita skrev 2011-05-06 10:26:55 följande:
    Grattis grattis grattis till Boomie och Jordan!!! Hjärta Underbart att läsa att allt gått bra för er Glad

Jag smyger runt här och läser allt ni skriver fortfarande och lär mig verkligen massor! Än så länge har jag inte så mycket att bidra med själv eftersom jag inte är gravid än, men jag hoppas att det inte dröjer alltför gräsligt länge innan jag kan joina er fullt ut..

Idag känner jag mig jätteledsen.. Jag kämpar ju på med blodsockret och försöker få ner hba1c för att kunna börja baby-verkstan och senast var det på 7,3% och då bokade jag en tid för att ta ut min p-stav eftersom jag tänkte att jag skulle lyckas få ner hba1c lite till innan dess! Idag har dagen kommit då staven alltså ska ut och jag har känt mig heeelt överlycklig över det! Tills posten kom imorse och jag hade fått brev från min läkare.. I brevet står det att jag gjort en fantastisk förbättring i mitt hba1c men att jag inte ska börja planera graviditet förrän det sjunkit under 7%.. jag vet inte om brevet var menat att peppa (iochmed orden om fantastisk förbättring) för isåfall misslyckades det totalt!! Jag känner mig tillrättavisad och lite som att brevet skickats bara för att markera att det inte är jag som är boss och bestämmer över detta Gråter just ordvalet att jag inte ens ska börja PLANERA innan det sjunkit 0,3% till lixom... Kan det lilla verkligen vara så hälsovådligt att det är värt ett brev med tillsägelser? Det känns extra jobbigt eftersom jag bara träffat min läkare en gång och haft all annan kontakt med diabetessjuksköterskan.. Att dom pratar med varandra fattar jag ju, men det kändes väldigt fult att bara hux flux få ett brev från läkaren med uppmaningar om att inte ens börja planera än... Gråter  Äh, jag vet inte... Jag kanske överreagerar .. Men tiden att ta ut p-staven är iaf för nära nu så den kan inte avbokas.. Perfekt tajming att bli nedstämd.. Gråter

Nu ska ju jag inte bestämma något eller verka negativ, men sen vi började försöka få barn så tog det oss 7 år att bli gravid. I genomsnitt tar det 7 månader att bli gravid när man försöker aktivt. Så om jag var du skulle jag börja försöka på en gång. Men du gr ju som du vill Och du förbättrar ju ditt HbA1c hela tiden, så tar det "bara" 4 månader så har du säkert ett som ligger under 7,0.

Lycka till!
  • challis777
    Busan10 skrev 2011-05-11 18:54:31 följande:

Riparbella jag gör som du beskriver, har en liten bok och antecknar väderna, lite halv jobbigt men det funkar. skriver man i varje dag så tar det bara nån minut. Jag gick in i vecka 8 idag så klassar mig väl som nygravid :)

Vi var på VUL idag, (eftersom vi gjort ivf) då frågade läkaren om vi fått tillbaka två ägg (vi fick bara ett ägg), både jag och min man såg två foster, läkaren sa att det ser ut som det blivit tvillingar, sen vrider hon runt lite till och då kom det fram ett till foster..... Enäggs trillingar tydligen, läkaren hade aldrig sett nått liknande och fick hämta överläkaren och han hade aldrig heller sett nått sånt.. helt sjukt, känns helt overkligt! En utav dom var svagare och lite mindre så vi ska tillbaka om en vecka och se om den växt på sig eller om den försvinner..
    Nu börjar all oro stiga i kroppen och man vet inte riktigt vad som händer, enligt läkaren är det risk för att dom trasslar in sig i varandras navelsträngar och det är inte bra.
    Oj Oj Oj vad det blev mycket att smälta..

Men stort grattis, trippelgrattis! Har en gammal klasskompis som fick trillingar, de är drygt 1 år i dag, det har gått jättebra
    Vad roligt, eller hur känns det, ni kanske bara är i chock än?
  • challis777
    Sweetheartno1 skrev 2011-05-12 12:01:56 följande:
    Idag ska jag koppla in en sensor igen ! Ser inte fram emot det !

Min bebis ligger på +21% Är det super mycket redan nu ? 
    Nja, min son låg ju på +33%.
    Båda mina barn har ju varit stora och förmodligen är det därför som de kommit tidigare.
    Sonen i v. 35 och dottern i v. 37.

Så kans´ke kommer din lilla tjej om "bara" 5-6-7- veckor?

Jag har träffat en gammal dam som kan sia i framtiden i dag. Träffade henne bara på en promenad så jag passade på att fråga vad hon trodde jag väntade, och hon trodde på en kille!

Hon såg även att jag var gravid både förra och förrförra gången innan jag berättat det, samt att hon förutspått känen rätt tidigare så jag tror som hon säger, det blir nog en kille till.
  • challis777
    Sweetheartno1 skrev 2011-05-12 14:22:27 följande:
    icadraget: Min son kom i v. 36+ och vägde 4420g.
    Kan det vara så att dom kommer tidigare pga att dom blir stora ?
    Min läkare förklarade så för mig, att barnen var "klara" då och kroppen gjorde sig klar för att föda. Vet inte om det stämmer, men läkaren sa att det ofta var så.
  • challis777
    UngeFrankofilen skrev 2011-05-14 18:10:48 följande:
    Min kompis är något längre än 15 cm, nämligen 157 cm. ;-D
    Ungefär som jag då, (160) men ibland känner jag mig som 15 cm haha
  • challis777
    Sweetheartno1 skrev 2011-05-17 05:31:36 följande:
    Är det någons barn som fått diabetes ?
    Vet att det funnits någon i tråden vars barn fått diabetes. 
    Kommer inte ihåg vem.

Till mig har de sagt att om mamman har diabetes så är det ingen ökad risk att barnet får det men om pappa har det så är risken 6-7%.
    Har ni hört något annat? 
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare