Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
Eddoo skrev 2011-05-27 23:10:46 följande:
Frankofilen: får jag fråga vilken läkare som har sagt det där med insulinet och fostertillväxten? Skriv gärna initialer eller något sådant, det kanske inte är schysst att skriva ut hela namnet på nätet så här... Jag kan inte se att personer med typ 1-diabetes skulle ha mer insulin i kroppen än friska. Snarare tvärtom om man inte lyckas få riktigt bra värden hela tiden, för då lyckas man ju inte kompensera för hela sin insulinbrist. Sjukdomen har ju inte med insulinkänslighet att göra. Alla blir mindre insulinkänsliga under graviditet, icke-diabetiker producerar ju mer insulin än vanligt i slutet precis som vi får ta högre doser. Dessutom ska ju insulin inte passera moderkakan. Men det kanske är något med insulinanalogerna, Lantus osv, som man misstänker kan påverka tillväxten?Barn till icke-diabetiker kan också få hypoglykemi, med hur låga värden som helst, men sannolikheten är mindre (än om mamman har haft högt blodsocker, alltså).
Det saknas väl inte forskning om vad som är ett normalt HbA1c? Däremot är det väl en bedömningsfråga, hur riskabelt det är att ligga lite högre än normalt kontra hur stor risk det är för känningar om man ligger normalt eller lågt. Det är väl därför olika läkare/sjukhus har olika riktlinjer. Och ursäkta om jag låter dryg, men jag tror inte att det behövs någon forskning för att visa att duttande inte spelar någon roll. Även om den totala insulinmängden skulle spela roll för fostertillväxten (vilket jag absolut inte tror), varför skulle det spela roll hur insulinet fördelas över dygnet?
Dotterna hade lågt blodsocker när hon föddes, 0,9. Om jag läser här så verkar det ju vara jättelågt! Hade ju en toksnabb förlossning på 40 min men under den korta tiden och innan låg jag bra.