• milou67

Äd på Island?

Vi har funderat på att göra Äggdonation på Island. Billigare än i Finland och Riga. Flybiletterna är billiga nu då Island har kris. Tänker även som så då jag är blond och har blåa ögon att många på Island har sådant utseende.
    Är det någon här som har erfarenhet av Äd på Island eller har hört om någon som gjort det? Tacksam för alla tips och råd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 11:59
    nu är jag inne på cypern..har fått fin respons där ifrån..ngn som varit där??
  • Svar på tråden Äd på Island?
  • milou67

karinblarin: kunde inte klicka på länken..skumt!

• leine1

Hej igen,

Vet ni om klinikerna på Cypern erbjuder kända donatorer?
    milou: ukrainskor och ryskor låter helt ok, kanske blondare än isländskorna?

• isisisis
    milou67 skrev 2010-02-07 12:14:21 följande:
    nilisen: jag har haft kontakt med ivf-pgd clinic cyprus. Dom värkar väldigt seriösa. Jag visste att det fanns en till klinik på cypern men hittade bara denna. Vad spännande för er. Vad kostar det för er och har ni valt att göra PGD? på den kliniken jag varit i kontakt med så kostar det ca 2000 euro mer att göra pgd om jag fattat rätt och 4000 euro att göra äd med icsi. Hopas det går bra , du får gärna inboxa mig o berätta hur det gått o om du tyckte det var bra osv. En fråga runt det hela. Hur har ni gjort med flygbiljett mm, hur vet man när man skall åka. Kunde ni räkna ut långt innan? kram o lycka till!
    Jag hade ju aldrig lagt 20000 på att göra PGD på unga donerade ägg!
    Det verkar som bortkastade pengar.
    Möjligtvis om jag visste jag hade en god äggreserv och absolut ville göra IVF med egna ägg,men knappt då heller.
    Dessutom blir äggen lätt skadade av pgd behandlingen.

Har ni kollat klinikerna som finns i övriga europa?
  • nilisen

Leine1!

Äggdonation på Cypern sker anonymt!

• nilisen

Milou67!

Jag har inboxat till dig!

• milou67

isisisis: jag är bar så orolig att det skall var något fel på barnet..ska försöka tänka om..
    nilisen :)

• isisisis
    milou67 skrev 2010-02-08 20:57:13 följande:
    isisisis: jag är bar så orolig att det skall var något fel på barnet..ska försöka tänka om.. nilisen :)
    Donatorerna är iaf kontrollerade och testade för genetiska sjukdomar
    Risken att du skulle råka få ett barn med "fel på" är inte större än för en normal frisk kvinna i sin bästa ålder.

Dessutom finns ju Nupp och KUB.De mäter nackspalt och sånt på ultraljud.

Jag tror inte de flesta av oss äggmottagare gör ens nupp.

Men det finns ju fostervattenprov om man absolut känner att man vill vara säker.
  • karinblarin

precis kommit hem från island- vilken underbar stad reykyavik.
    Kliniken var lite kass på info innan besöket men mötet med läkaren Thordur var mkt bra och han var så proffsig, försökte inte vara lustig och ställde relevanta frågor samt var mkt nogrann med all info. Jag rekommenderar detta stället!

• milou67

karinbarin: jag har inboxat dig men vill även önska dig all lycka här. Vilket pris blev det för er med resa och uppehälle och allt? Vi tittar ju även på Cypern som ligger lite under pris. Island vore grymt häftigt då jag aldrig varit där.cypern kan vara härligt med lite sommar semester i en vecka, frågan är..isländsk eller rysk-ukrainsk donator... Min sambo vill helst ha isländsk medan jag känner att det nog kvittar. Det viktiga för oss är absolut anonym donator..
    Det jobbigaste för oss just nu är att fatta beslutet att KÖRA..Min sambo tvekar fortfarande jag vill inte pressa men dagarna går :(

• Nöjder

Hej!
    Ruvar nu efter 1a ÄD på Island. Känner mig inte ett dugg gravid och är förståss rädd att allt ska vara "som vanligt" (7 ivf och 2 fet, aldrig gravid).
    Är nöjd med kliniken.
    Vid första försöket då min man var med och lämnade sitt "bidrag", så sa dom att det skulle bli lätt att hitta donator, jag är blond och blåögd. Efter 3 månader fick vi en mörklblond 34-åring som var kortare. Tackade nej. Efter 6 månader sa vi ja till en mörkblond 32-åring, mörkblond med gröna ögon, för att vi inte ville vänta längre. Båda gångerna har vi varit "receipient nr 2", dvs vi får ägg om det är tillräckligt många för att delas på 2. Öppen donator. Vi kunde även tänka oss anonym. Jag bad doktorn om råd och han skickade några artiklar som jag tolkade som att det VERKAR som att de barn som har möjlighet att ta reda på sitt genetiska ursprung, mår bättre, MEN det är nog väldigt individuellt.
    Som mottager nr 2 så fryses embryona ner och fördelen är att man kan komma närsom.
    Lycka till!

• milou67

tack hoppas lina: håller tummar o tår för er. JAg hade kritvitt hår som barn men är nu mörkblond mentonar håret mörkbrunt. tror inte det spelar så stor roll igentligen. Miljön spelar nog minnst lika stor roll som arvet.
    Vi sneglar åt Cypern, men vill ha rekomendationer från någon på den kliniken vi vill åka till. Det finns tydligen två där.
    kram olycka till nu!

• Mathilda My
    karinblarin skrev 2010-02-18 22:02:14 följande:
    precis kommit hem från island- vilken underbar stad reykyavik.
    Kliniken var lite kass på info innan besöket men mötet med läkaren Thordur var mkt bra och han var så proffsig, försökte inte vara lustig och ställde relevanta frågor samt var mkt nogrann med all info. Jag rekommenderar detta stället!
    Karin - vilken klinik var ni på? Har du någon länk?

Hoppas allt har gått bra!

Kram MM 
  • Mathilda My
    Nöjder skrev 2010-03-07 17:29:52 följande:
    Hej!
    Ruvar nu efter 1a ÄD på Island. Känner mig inte ett dugg gravid och är förståss rädd att allt ska vara "som vanligt" (7 ivf och 2 fet, aldrig gravid).
    Är nöjd med kliniken.
    Vid första försöket då min man var med och lämnade sitt "bidrag", så sa dom att det skulle bli lätt att hitta donator, jag är blond och blåögd. Efter 3 månader fick vi en mörklblond 34-åring som var kortare. Tackade nej. Efter 6 månader sa vi ja till en mörkblond 32-åring, mörkblond med gröna ögon, för att vi inte ville vänta längre. Båda gångerna har vi varit "receipient nr 2", dvs vi får ägg om det är tillräckligt många för att delas på 2. Öppen donator. Vi kunde även tänka oss anonym. Jag bad doktorn om råd och han skickade några artiklar som jag tolkade som att det VERKAR som att de barn som har möjlighet att ta reda på sitt genetiska ursprung, mår bättre, MEN det är nog väldigt individuellt.
    Som mottager nr 2 så fryses embryona ner och fördelen är att man kan komma närsom.
    Lycka till!
    Hoppas allt har gått bra! Undrar vilken klinik ni var på?

Kram, MM
Svar på tråden Äd på Island?