• milou67

Äd på Island?

Vi har funderat på att göra Äggdonation på Island. Billigare än i Finland och Riga. Flybiletterna är billiga nu då Island har kris. Tänker även som så då jag är blond och har blåa ögon att många på Island har sådant utseende.
    Är det någon här som har erfarenhet av Äd på Island eller har hört om någon som gjort det? Tacksam för alla tips och råd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 11:59
    nu är jag inne på cypern..har fått fin respons där ifrån..ngn som varit där??
  • Svar på tråden Äd på Island?
  • milou67

puffar lite...ingen som har erfarenhet??

• milou67

pimpinellan: det är ungefär så långt vi oxå har kommit. Min sambo vill igentligen inte göra Äd. Vi har varit o pratat om det med en läkare men han är jätte negativ.Men samtidigt så sa han till läkaren att han vill att jag blir lyckig och att han gör allt för min skull..

• milou67

lillegris: tack för infon,jag har varit i kontakt med Island och dom har ca 4-6 månaders vänte tid. Då vi vill ha en blond donator så borde det inte vara ett prblem eller? visst är de flesta islänningar blonda? Jag känner ingen från island men har fått för mig att ni är ett vackert folk som har ren miljö och förhoppnings vis bra gener ;) 
    På kliniken känns det som om dom är väldigt seriösa och kan väldigt bra engelska. En Äd skulle gå på 4800 euro mot finlands 7500euro. Vi måste göra ICSI då det både är manligt och kvinnlig faktor.  En resa till Island kostar bara 2500 kr tur o retur så det lutar åt att åka dit...OM nu min man går med på detta...han e ju så inskränkt i sina tankar ibland ;) kram

vill veta hur ni blivit mottagna där och om det blivit bra, är det ingen som varit där???

• milou67

lillegris: jätte bra att du hjälper mig ;)
    Kan du isländska?? häftigt land island tycker jag, har alltid varit sugen på att åka dit och när jag var liten hade jag en islandshäst så det hade ju varit kul att prova att rida där samtidigt. Men min man är livrädd för hästar ;)
    Min man är mörk med blå ögon o jag vithårig med blå. så igentligen spelar det ju ingen roll. Vi har disskuterat detta med anonym el ej. Han villabsolut anonym och är livrädd att mamman skall knacka på dörren om 20 år..vet ej varför han känner så det är ju jag som ej är genetisk mamma.. Ett tag pratade vi om att ha både spermie o äggdonatin.Men jag vill ej det för tänk om han en vacker dag hittar en ny fru och kanske då ej tar ansvar. För mig är det ju anorlunda då jag haft barnet i magen så känns det nog som om det är mitt ändå. för att han skall känna sig riktigt delaktig så tror jag det är bästa att vi tar hans spermier. Det kan nog vara svårare för en man att känna att det e hans barn med spermie donation än äggdonation har jag fått för mig.. har ej hunnit läsa din presentation ..skall göra det, kram o tack igen

• milou67

lillegris: jag vet, men han är data freak och säger att allt kan ju ändras med åren och plötsligt kanske det är lagligt att rota i register osv. Trots att det sägs att man idag har en anonym donator så vet man ju inte helt säkert att alla uppgifter om donatorn och vem som har fått ägget slängs...Man kan ju aldrig vara helt säker. Det är det han har hakat upp sig på. Men bestämmer man att man skall ha en anonym donator så håller man ju barnet utanför det, hela livet. Bestämmer man att ha en icke anonym så måste man ju berätta så snart som möjligt. Vi börjar få lite bråttom då jag är 43 och min man är några år äldre än jag så väljer hellre en anonym då det är kortare vänte tid.

• milou67

pimpinellan surfa på art media på reijkavik

• milou67

leine1: tack rara för ditt inlägg, började nästan tro att vi är dom enda i hela sverige som funderat på Island. Jag undrar, är det så att man delar donator med någon? jag har hört talas om det. På island kan man ju välja om man vill ha anonym eller icke anonym donator, det tycker jag är jätte bra.
    Hur lång tid tog det för er innan ni fick åka dit och hur lång tid har det tagit tills dom kom med ett donator förlsag?
    Min Sambo är mörk med blå ögon och jag var kritvit som barn men är nu råttfärgad igentligen men har det mörkt nu för tiden.Det viktigaste är nog att det är blå ögon, hår färg spelar mindre roll kan jag känna. Vore jätte kul om du kunde hålla lite kontakt med mig och berätta hur det går. Min samob är fortfarande trög startad men jag måste nog sätta fart nu på honom om det skall bli några barn gjorda. ;)

Sailor girl, du har nog rätt råttblont är nog standard ihela norden :)

• milou67

estra: jag trodde inte dom hade det. Hörde om att lagen i finland ändrats o att man ej får ha anonyma donatorer längre.'Därför har det blivit längre kö där. Vad heter den kliniken?

• milou67

estra: jag missförstod: vi vill ha anonym donator så då funkar ej finland för oss.
    Karin Blarin , du får sjäv välja på Island. jag försöker att kopiera ett brev jag fått fårn island men det blir fel hela tiden.. försöker igen

• milou67

Hej igen,jag fick mail idag av Brynja som är sköterska där , hon skrev att man delar donatorn på två motagare men bara om man får ut många ägg. Jag tycker väl det är lite läbbigt..syskon lite här o där ... Vi vill ha en donator för oss själva.
    Det bor ju bara 300000 st på island, kan det vara en del som är släkt med varanndra som har barn montro ;)?
    En annan sak jag funderat på , i vissa länder kan man gå in i ägget o kolla om det är kromosomförändringar efter befruktning, det kan ju vara downsyndrome mm. Vet att man då väljer bort dom äggen.Tycker själv det är bra, vet att andra kanske inte tycker det. Har ett syskon med ett handikapp och man önskar ju ingen det igentligen trots att man skulle älska det barnet ändå..

• milou67

leine: jag tror inte man får lämna ägg mer än en gång..har jag fått för mig.
    Jag fick ett ryck idag o skrev till Cypern, där kan dom tom x o y kromosom testa äggen.Vad det nu innebär. 6 ägg+ icsi kostar 4000 euro och 12 ägg kostade runt 6000. Inte så dyrt. Jag fick tom en logg in kod där jag själv kunde logga in och läsa om donatorerna , längd,vikt ,färg blodgrupp, yrke, utbildning mm. blev lite skeptisk att det bara var ukrainskor o ryskor som var donatorer.. har man förutfattade meningar? vill ju helst ha en svenska juuuu, men det har jag fattat att jag ej kan få.
    shit vad jobbigt vad och hur och vart skall man åka...ska vi åka? har ej fått ett rakt svar från min sambo än..

• milou67

Känner någon till någon som varit på cypern??

• milou67

tack Karinblarin o lycka till!!

• milou67

nilisen: jag har haft kontakt med ivf-pgd clinic cyprus. Dom värkar väldigt seriösa. Jag visste att det fanns en till klinik på cypern men hittade bara denna. Vad spännande för er. Vad kostar det för er och har ni valt att göra PGD? på den kliniken jag varit i kontakt med så kostar det ca 2000 euro mer att göra pgd om jag fattat rätt och 4000 euro att göra äd med icsi.
    Hopas det går bra , du får gärna inboxa mig o berätta hur det gått o om du tyckte det var bra osv. En fråga runt det hela. Hur har ni gjort med flygbiljett mm, hur vet man när man skall åka. Kunde ni räkna ut långt innan? kram o lycka till!

• milou67

karinblarin: kunde inte klicka på länken..skumt!

• milou67

isisisis: jag är bar så orolig att det skall var något fel på barnet..ska försöka tänka om..
    nilisen :)

• milou67

karinbarin: jag har inboxat dig men vill även önska dig all lycka här. Vilket pris blev det för er med resa och uppehälle och allt? Vi tittar ju även på Cypern som ligger lite under pris. Island vore grymt häftigt då jag aldrig varit där.cypern kan vara härligt med lite sommar semester i en vecka, frågan är..isländsk eller rysk-ukrainsk donator... Min sambo vill helst ha isländsk medan jag känner att det nog kvittar. Det viktiga för oss är absolut anonym donator..
    Det jobbigaste för oss just nu är att fatta beslutet att KÖRA..Min sambo tvekar fortfarande jag vill inte pressa men dagarna går :(

• milou67

tack hoppas lina: håller tummar o tår för er. JAg hade kritvitt hår som barn men är nu mörkblond mentonar håret mörkbrunt. tror inte det spelar så stor roll igentligen. Miljön spelar nog minnst lika stor roll som arvet.
    Vi sneglar åt Cypern, men vill ha rekomendationer från någon på den kliniken vi vill åka till. Det finns tydligen två där.
    kram olycka till nu!

Svar på tråden Äd på Island?