• milou67

Äd på Island?

Vi har funderat på att göra Äggdonation på Island. Billigare än i Finland och Riga. Flybiletterna är billiga nu då Island har kris. Tänker även som så då jag är blond och har blåa ögon att många på Island har sådant utseende.
    Är det någon här som har erfarenhet av Äd på Island eller har hört om någon som gjort det? Tacksam för alla tips och råd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 11:59
    nu är jag inne på cypern..har fått fin respons där ifrån..ngn som varit där??
  • Svar på tråden Äd på Island?
  • leine1

milou67: Det tog inte speciellt lång tid innan vi fick komma, har för mej jag ringde på försommaren och vi fick komma dit i slutet av augusti - men det berodde ju också på semestrar. Sen tog det väl två veckor innan jag fick första erbjudandet - ångrar nästan att jag inte tog det nu eftersom det har tagit lång tid hittills att hitta nån blondin{#lang_emotions_smile}. Men dom blå ögonen är det inga problem att finna!

Vet inte riktigt vad du menar med att man delar donator men dom donerar definitivt till flera stycken, kanske 4-5. Jag försökte pressa dom lite men fick inget riktigt svar på hur många en kvinna donerar till men uppfattade det som åtminstone 4-5.

Ha, om du inte ville ha en anonym donator så kanske våra eventuella framtida barn blev halvsyskon - lite skumt är det allt.

Jag är också intresserad av vad reglerna säger om hur ett ev barn får träffa donatorn, de papprena måste jag ha förlagt.

• milou67

Hej igen,jag fick mail idag av Brynja som är sköterska där , hon skrev att man delar donatorn på två motagare men bara om man får ut många ägg. Jag tycker väl det är lite läbbigt..syskon lite här o där ... Vi vill ha en donator för oss själva.
    Det bor ju bara 300000 st på island, kan det vara en del som är släkt med varanndra som har barn montro ;)?
    En annan sak jag funderat på , i vissa länder kan man gå in i ägget o kolla om det är kromosomförändringar efter befruktning, det kan ju vara downsyndrome mm. Vet att man då väljer bort dom äggen.Tycker själv det är bra, vet att andra kanske inte tycker det. Har ett syskon med ett handikapp och man önskar ju ingen det igentligen trots att man skulle älska det barnet ändå..

• leine1

Aha, man delar donatorn på två. Men frågan är om inte donatorn får donera flera gånger om du förstår hur jag menar?? Vet inte varifrån jag fick att samma person donerar till fler än två...kommer inte ihåg nu.

• milou67

leine: jag tror inte man får lämna ägg mer än en gång..har jag fått för mig.
    Jag fick ett ryck idag o skrev till Cypern, där kan dom tom x o y kromosom testa äggen.Vad det nu innebär. 6 ägg+ icsi kostar 4000 euro och 12 ägg kostade runt 6000. Inte så dyrt. Jag fick tom en logg in kod där jag själv kunde logga in och läsa om donatorerna , längd,vikt ,färg blodgrupp, yrke, utbildning mm. blev lite skeptisk att det bara var ukrainskor o ryskor som var donatorer.. har man förutfattade meningar? vill ju helst ha en svenska juuuu, men det har jag fattat att jag ej kan få.
    shit vad jobbigt vad och hur och vart skall man åka...ska vi åka? har ej fått ett rakt svar från min sambo än..

• milou67

Känner någon till någon som varit på cypern??

• karinblarin

kolla i tråden vi gamlingar som gör ÄD- under 40+ planerar barn. Där är endel som varit eller ska till cypern.

• milou67

tack Karinblarin o lycka till!!

• nilisen

Hej hej!

Jag och mannen åker till Cypern för första ggr om en vecka om allt går enligt planerna, pirrigt värre....

Vår önskan är att vi ska kunna få ge ett syskon till vår lille son som nu är fyra år.

milou67, vilken klinik har du varit i kontakt med på Cypern? Vi är hos pedios och om några veckor har jag nog lite mer kött på bena.............

Kram

• milou67

nilisen: jag har haft kontakt med ivf-pgd clinic cyprus. Dom värkar väldigt seriösa. Jag visste att det fanns en till klinik på cypern men hittade bara denna. Vad spännande för er. Vad kostar det för er och har ni valt att göra PGD? på den kliniken jag varit i kontakt med så kostar det ca 2000 euro mer att göra pgd om jag fattat rätt och 4000 euro att göra äd med icsi.
    Hopas det går bra , du får gärna inboxa mig o berätta hur det gått o om du tyckte det var bra osv. En fråga runt det hela. Hur har ni gjort med flygbiljett mm, hur vet man när man skall åka. Kunde ni räkna ut långt innan? kram o lycka till!

Svar på tråden Äd på Island?