• leine1

Äd på Island?

• leine1

Jag var på första besök på Island i augusti och väntar just nu på ett erbjudande (jag fick ett nästan direkt efter besöket men den donatorn lät lite för olik mej och var MYCKET längre). Jag gillar kliniken, dom är proffsiga och trevliga. Men när jag mailade för nån månad sen för att höra mej för om nån ev donator så sa dom tvärtemot vad jag - och du - tror, att det är svårare att hitta donatorer med vårt utseende (blå ögon, ljust hår). Och när jag var där så såg jag faktiskt inte sådär jättemånga blonda - sådär som man ser i Sverige. Innan Island var jag i kontakt med Spanien och dom ordnade mycket snabbare fram en donator som liknade mej, dom ville också ha foto men det vill dom inte på Island. (valde bort Spanien pga deras policy att man aldrig kan ta reda på vem donatorn är - men dom var väldigt proffsiga - och dyrare)

Så jag hoppas och väntar ... men jag väntar gärna för deras policy att barnet en gång kan få reda på vem donatorn är helt avgörande och mycket viktigt - för mej.

Lycka till, jag tror Island är ett bra val - du har fler år på dej än mej!

• leine1

milou67: Det tog inte speciellt lång tid innan vi fick komma, har för mej jag ringde på försommaren och vi fick komma dit i slutet av augusti - men det berodde ju också på semestrar. Sen tog det väl två veckor innan jag fick första erbjudandet - ångrar nästan att jag inte tog det nu eftersom det har tagit lång tid hittills att hitta nån blondin{#lang_emotions_smile}. Men dom blå ögonen är det inga problem att finna!

Vet inte riktigt vad du menar med att man delar donator men dom donerar definitivt till flera stycken, kanske 4-5. Jag försökte pressa dom lite men fick inget riktigt svar på hur många en kvinna donerar till men uppfattade det som åtminstone 4-5.

Ha, om du inte ville ha en anonym donator så kanske våra eventuella framtida barn blev halvsyskon - lite skumt är det allt.

Jag är också intresserad av vad reglerna säger om hur ett ev barn får träffa donatorn, de papprena måste jag ha förlagt.

• leine1

Aha, man delar donatorn på två. Men frågan är om inte donatorn får donera flera gånger om du förstår hur jag menar?? Vet inte varifrån jag fick att samma person donerar till fler än två...kommer inte ihåg nu.

• leine1

Hej igen,

Vet ni om klinikerna på Cypern erbjuder kända donatorer?
    milou: ukrainskor och ryskor låter helt ok, kanske blondare än isländskorna?

Svar på tråden Äd på Island?