-
Ja, har för mig att alla butiker i outletbyn öppnar 10.bojji07 skrev 2011-02-18 09:20:59 följande:Tjatte: vet du om det är 10 de öppnar på babyland?
-
Förstår hur du tänker. Jag ville inte ens prata om graviditeten förrän efter FVP.Alicia 72 skrev 2011-02-18 09:40:21 följande:Och framförallt - varför ska alltid utförsäljningar komma när det inte passar??
Jo skulle säkert kunna sälja utan förlust. Känns bara som att jag inte vill ta något för givet. Att det skulle straffa sig liksom.
AliciaBebisprylar är ju så söta, väcker habegär av grövsta kaliber, dessvärre. Dessutom kommer det ju nya och bättre prylar hela tiden. Vi är t ex helt lyriska över att kunna klicka på babyskyddet på barnvagnschassit! Tänk att det inte fanns sist det begav sig... som man släpat och kånkat på det där byngliga åbäket. Vi hade för övrigt tänkt köpa beggat babyskydd och skötbord den här gången (ja, maken nämnde beg vagn också men just då fick jag oförklarlig och övergående dövhet), men har misslyckats kapitalt. Inte ens skötbord blev beggat, tack för Babylands ombyggnad.Ia 70 skrev 2011-02-18 09:42:00 följande:Ooooo jag som hade skrivit en lååång lista på allt som skulle säljas....Sambons komentar efter pluset var att: Aaaa men då har du ju koll på vad du har i alla fall
Men jag e alltid köpsugen på babyprylar, men tamefasiken jag har nog allt, men man kan ju köpa liknadne av det man har eller bättre än det man har -
Åh, sötnosen! Så fin hon är .Kalaskula skrev 2011-02-18 10:46:38 följande:
Här är hon den lilla sötnosen. Det är så mysigt med ny bebis. Kram till er alla där ute och speciellt till Oceanney och Schäfer som snart har bebis att snusa på.
-
Vad synd! Igår hade de babyskydd.bojji07 skrev 2011-02-18 14:00:27 följande:Kalaskula: Supersöt hon är!!!
Alicia: Var till babyland och för det första så var det jätterörigt. Och de hade inga babyskydd. Bara några få framåtvända stolar från ca 4 år.Var bor du någonstans, Nollan? Jag har sett såna där vagnar när jag har varit i Spanien och USA och de är ju klart multifunktionella, men jag tycker det ser så omysigt ut för pyttebebisar att ligga i en sån sittvagn. Känns ju som att man åtminstone skulle vilja ha en mjuklift el dyl när de är under halvåret, men det är säkert en vanesak och fråga om vad "alla andra har". Ingen som tycker det känns avigt att ha barnet framåtvänt från födsel där du bor?Gladabarnensmamma skrev 2011-02-18 15:44:42 följande:Kalaskula - vilken going... som lenaste sammet!
Ang. barnvagn med klick & babyskydd... vad olika det är. Här "over here" har de flesta en megakombi-vagn där man
1) använder babyskyddet i bil + i vagnen de första månaderna
2) kan lägga det lite större barnet i (fr. 2-3 månader) till en platt liggvagn och
3) kan använda som sitt/ligg till barnet är runt 3-4 år.
När vi först flyttade så hatade jag plasten och den meckiga känslan, men nu har jag lärt mig uppskatta en vagn som inte väger 17+kg, enkel att fälla ihop, har bra tillbehör som oftast ingår (väska, flaskhållare, redigt solskydd). och rejält med utrymme i korgen under vagnen... Allt för under 2000:-
Ex: www.sears.ca/product/graco-alano-flip-it-trav...
-
Genialisk marknadsföring indeed . Aha, så det finns som en korv eller typ babynest (var det så det hette, det jag ska köpa av Milky?) och handtaget går att flippa över. Borde alltså bara vara en tidsfråga innan vi har de vagnarna här. För det är ju rena hysterin vad vagnar kostar nuförtiden.Gladabarnensmamma skrev 2011-02-18 17:22:01 följande:Tjatte - vi bor i Kanada (ostkusten, den fransktalande delen). Jag är rätt så anti-plast/amerika kan jag erkänna och vagnarna är fula som stryk - men ack så praktiska (och lätta att tvätta av). Tyckte det var hemskt att se alla pyttebebisar stanna i babyskyddet i & ur bil/vagn, men när tvåan kom så vande jag mig fort att ha honom i babyskyddet en hel del. Självklart ligger dom en del också och de flesta vagnar blir som en liten mjuklift när man fäller dom platta & använder en "korvkudde" runtom... Ungarna åker framåtvända från dom är ganska små, ungefär från 6-8 månader när dom kan sitta själva - fast många vagnar har en "flip" så man kan välja fram/bakåtvänt läge (man flyttar över handtaget - tror Emmaljunga el. Brio har så?).
Visst är det vanesak och "vad alla andra har" - många tillverkar i skandinavien har varit kanonduktiga på marknadsföring och diverse "studier" med diverse "resultat" som pekar på att bakvända barn är.. ja, du vet. Dom skulle ju aldrig klara konkurrensen från en 2000 kronors trip/trapp/trull-serie - rent genialisk marknadsföring om jag får ge dom ett eget betyg!
Nuförtiden... Hur gammal är jag egentligen?Den där finns väl här, va? Tror jag har sett den. Nej, den ser inte alls smäckig ut, riktigt schyst faktiskt.Loppi2010 skrev 2011-02-18 17:36:52 följande:Angående vagndebatten så finns det ju amerikanska vagnar som är multifunktion (har allt ni vill ha) men inte är "smäckiga" utan bra kvalitet & dessutom snygga. kolla in denna www.babyjogger.com/city_select_lp.aspx man får skrolla längst ner på sidan & klicka in på vagnen för att se alla funktioner. Finns att köpa i Sverige.
Kalaskula - vilken superfin liten bebis du har!!! du får njuta för alla oss andra som lever på hoppet också. =)
Flera nya, kul! Välkomna =) -
Ligger däckad med förkylning och halsbränna from hell så jag vinkar bara lite till er alla i tråden. Kul att se Xanni swischa förbi, roligt att Alicias VUL gick bra och prutt åt elaka tanter som kommit på besök.
-
Jag förstår, du håller koll på oss men hinner inte skriva något själv. Det har jag full sympati för . Men jösses vad tiden går fort, känns inte som att det var så länge sen du var gravid och nu pratar du om inskolning på dagis.xanni skrev 2011-02-21 20:06:00 följande:Tack Tjatte! Men jag ÄR här allt som oftast, faktiskt... Bara det att jag inte hänger i verkstaden längre, eller har den tiden att författa inlägg. Jobbar heltid nu medan pappan är hemma till sommaren. Sen blir det inskolning av J i augusti och DÅ ska jag gå ner i tid. Hur riktigt vet jag inte, men inte heltid iaf.
Hoppas halsbrännan snart försvinner (kanske först när bebis gör entre?)!
Kram till allihopa!Låter jobbigt. Hoppas du känner dig bättre snart.Ia 70 skrev 2011-02-22 07:07:54 följande:Ont i kroppen sedan i går em?? Känns om influensaont men e på jobbet då jag öppnar receptionen. Vaknade kl 04.00 o kunde inte somna om heller och fick en släng illamående när jag gjorde mig i ordning. Visst e det underbart att vara gravid Får se om jag jobbar hela dagen eller går hem. Har ju fått tid hos BM i eftermiddag o det skulle vara enklast att åka fr jobbet dit. Tar en kopp kaffe o funderar vidare. Aj, Aj, Aj säger kroppen.
oceanney: åååå snart så snusar du bäbis, men förstår om det börjar kännas tungt -
Nu har jag varit hemma för länge och jag börjar bli orolig för min mentala hälsa. Jag slutade hänga på FL förut för att jag blir helt tokig på diskussionerna som pågår här, på den otroligt låga nivån på språket, att vissa uteslutande är ute efter att klaga på andra samt folks totala oförmåga att sätta sig in i andra situationer än sin egen. Denna tråd är det lysande undantaget, så klart, och också anledningen till att jag faktiskt återvända till FL. Nu, när jag är så uttråkad som jag är, finner jag mig själv läsandes trådar som inte på något sätt berör eller intresserar mig, och dessutom svarar jag. Skrämmande.
Ang fosterdiagnostik så valde vi att gå direkt på FVP utan KUB eftersom vi visste att vi skulle vilja göra FVP oavsett svaret på KUB. Hade helst gjort MKP eftersom man göra det tidigare men det funkade inte pga två semesterresor i höstas som kom i vägen. Anledningen till att vi ville göra FVP/MKP var att vi kände att vi inte skulle kunna ta hand om ett barn med funktionshinder och därför ville vi veta säkert. Det är en stor moralisk fråga och inget som vi tog lätt på. Det är min övertygelse att man måste ha tänkt igenom vad man gör med beskedet innan man gör provet.
-
Härligt! Håller självklart tummarna för er .Stenbock68 skrev 2011-02-23 12:50:14 följande:
Blev nonchalerad när jag ringde till mottagningen för två veckor sedan, trots att jag sedan tidigare blivit lovad MKP för att slippa gå och vänta på FVP och dess svar alltjämt som barnen sparkar och gör sig påmind varje dag. Så jag ringde igen i måndags när jag ännu inte fått någon kallelse till läkare för undersökning före remiss. När jag ringde svarade min gamla läkare, som var inne på gästspel på mottagningen och tog emot mig igår tisdag, dagen efter mitt samtal :) Jag blev sååååååå glad!!!
Vi fick göra ett VUL och konstaterade att barnet var 5+2 men ännu för litet för att se om hjärtat slog :( men min älskvärda läkare säger glatt "jag har bakjour på söndag, kom in på förmiddagen så kikar vi på nytt innan vi skickar remiss till MKP"
Hoppas nu bara att hjärtat kommer igång enligt plan och att remissen kan gå iväg på söndag.
Vill ju inte berätta för någon förrän efter vi fått provsvar denna gången...
Men snart är det förmodligen någon som märker något ändå :o/ brösten stora och ömma, har fått jättemycket finnar och nya kommer varje dag :( humöret börjar svänga rejält och jag börjar få svårt att svälja min irritation eller dölja mina tårar vare sig de är av glädje eller sorg.
Det är bara att bita ihop och hålla tummarna nu för att allt ska gå vägen...
Håll tummarna för oss!
Vad trist att hon har så dålig koll! Så där hade jag det med min första graviditet, en BM som inte kunde svara på en enda fråga. Sen dess har jag gått privat och varit supernöjd med det (först Munkbron och sen Mama Mia). Men du går väl privat, så det verkar ju inte hjälpa i det här fallet.Alicia 72 skrev 2011-02-23 12:53:34 följande:Det betyder att du var som jag i din förra graviditet, 39? Vad blev ni rekommenderade att göra då? Vad gjorde ni, om något?
Nu i efterhand känner jag att min BM visste för lite om allting. Hon trodde MKP gjordes i vecka 15-16....?? Inte ens när jag påpekade att det var vecka 11-12 så höll hon med utan var tvungen att leta reda på en fusklapp hon hade....
Chefsbarnmorska??
Hon hänvisade till deras läkare och bokade upp en tid om jag skulle vilja prata mer om fosterdiagnostik. Känns inte som att man ska behöva gå den vägen för de enklaste frågorna. De svaren borde finnas hos respektive BM eftersom de ändå tas upp vid första besöket.
Trist.
Nu blir jag osäker igen. Tror nog att jag vände om för att jag är ganska rädd för MKP. Låter så fruktansvärt obehagligt och jag har läst om många som får sammandragningar, blödningar och andra otrevligheter efter det. Vilken oro skapar inte det?
Det är här jag hade behövt att BM hade kunnat lugna mig lite istället för att prata så gott om KUB. Med tanke på hennes bristande kunskaper så känns det så här i efterhand som att hon förmodligen inte vet något om KUB heller.
Alicia
Fy vad tungt för er. Stor kram.Stenbock68 skrev 2011-02-23 13:08:32 följande:Förra gången vi blev gravida var i september 2009, då skulle jag fylla 41 i december.
Vi blev rådda att göra FVP för att utesluta kromosomavvikelser. Då hade vi inställningen att ett barn med Downs syndrom var lika mycket värt som ett friskt barn och några andra kromosomavvikelser kände vi inte till.
Jag började känna fosterrörelser i vecka 17 och FVP tog vi veckan innan. Svaret väntade på sig i 3 veckor och vi var på UL i vecka 21, dagen efter fick vi FVP-svaret och fick beskedet att barnet hade Trisomi 18. Ett icke livsdugligt barn som resulterar i svåra missbildningar på både yttre och inre organ och endast 80% av barnen blir fullgångna och skulle barnet överleva en graviditet och förlossning kanske det bara levde i 1-2 veckor.
Vi fick rådet att avbryta graviditeten, vilket vi gjorde.
De svåraste kromosomavvikelserna är alltså Trisomi 13 och 18. Trisomi 21 som är detsamma som DS och det är den enklaste formen av avvikelser.
Kanske något att tänka på om man inte fått någon information om detta innan. Jag kände iaf att jag hade fått alldeles för lite information om olika avvikelser innan jag fick själva provsvaret. Har du fått veta om detta av din BM?
Lycka till hur du än väljer att göra!
Själv strävar jag efter ett MKP om nu bara hjärtat börjar slå på mitt lilla frö.
Jag kan verkligen hålla med om att det är lite skralt med information om de olika kromosomförändringarna. I princip det enda som nämns är just DS. Men de andra trisomierna är ju betydligt värre. Jag tror inte jag hade känt till dem om jag inte hade en kompis som jobbar på neonatalen. Kan inte ens minnas att de nämndes på syrrautbildningen. -
Grattis till uppnådd milstolpe .MPson skrev 2011-02-23 16:09:17 följande:VI har varit på UL idag, allt såg normalt ut och vi såg lilla hjärtat!! Är så lättad och lycklig, en milstolpe!!
Är i 8+5 enligt måtten, 7+5 enligt mens...
Stenbock68; har också gått igenom en avbruten graviditet pga kromosomavvikelser. Tungt! Nu håller vi tummarna!
Många kramar