Inlägg från: bojji07 |Visa alla inlägg
  • bojji07

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Happiness: Skönt att det var positivt besked trots blödning. Förstår din oro/skräck...jag hade varit likadan. Kram

asat: säger som primerose...tror inte att det blir några problem med de äldre barnen då de ju redan har två småsyskon...

PeEmSe: Välkommen hit och Grattis!!!

Primerose: Allt bra med dig?

Alicia: Fortfarande lugnt med flytning/blödning???

Alla andra: Kramar till er...här är det fint väder och varmt!

Stolt mamma till son-91 son-07 och dotter-09
  • bojji07

Godmorgon...här är det sol och varmt...

Babymoon vad är det???

Här är det fortfarande en del amning som gäller så ingen mens har visat sig...så uppehållsrummet är rummet för mig ännu 

• bojji07
    isabell05 skrev 2010-07-22 10:13:04 följande:
    Babymoon är den resan man tar på tu man hand (ungefär som honeymoon) innan bebisen kommer, ett tillfälle att riktigt rå om varandra för att sedan kan det dröja innan man kan göra något på tu man hand....en amerikansk idé naturligtvis. Men jag tycker att det är en bra idé. Lika dant med "babyshower". Då man har en liten fest där vänner uppvaktar bebisen som skall komma. När man kommit hem med bebisen från bb är man kanske inte lika pigg på att ha en massa uppvaktande människor hemma i tid och otid... Glad
    Aha...ja babyshower vet jag vad det är för det har jag haft...men babymoon hade jag inte hört om

Hoppas ni får det underbart tillsammans....själv önskar jag få se ett plus igen om några månader....
  • bojji07
    hag7 skrev 2010-07-22 19:18:43 följande:
    Nån som vet när man kan göra moderkaksprovet ?
    När vi väntade våran dotter 06 o jag var 40 år hade vi bestämmt oss för att inte göra något prov o det gick ju bra ,när vi sedan väntade sonen 08 gjorde jag KUB i fick jättebra siffror men sedan vid det vanliga UL såg dom en fläck på hans hjärta som kunde ha samband med Down vi fick då göra ett akut Fvp som var bra.
    Den här gången vill jag antingen göra moderkaksprov el fvp.
    Har för mig att jag hört att det är i v 10-11 man kan göra MK.
  • bojji07
    Mamsie skrev 2010-07-22 22:24:53 följande:
    Fosterdiagnostik....

Vi gjorde fostervattensprov 2006.
    Lite nervöst pga missfallsrisken men eftersom makens bror har DS så är det makens största skräck!
    Vår deal var att han får reda på ev fel på kromosom 21 och jag får reda på könet.
    Min stora skräck var att bli tvungen att göra en sen abort eftersom jag redan fött ett dött barn och tycker det räcker för en livstid!

Nu 2010 blev vi erbjudna KUB.
    Efter mycket funderande så bestämde vi oss för att hoppa över det och gå direkt på moderkaksprov istället;
    Maken kände att en uppskattning som ger 80-90% säkerhet på DS inte känns tillräckligt, så jag gick motvilligt med på moderkaksprov istället eftersom det kan göras 3-4 veckor tidigare än fostervattensprov.
    Ett FVP eller CVS är ju hundraprocentigt säkert.

moderkaksprov/CVS,
    - kan göras tidigast vid 11 fulla veckor (FVP vid 14 fulla veckor).
    - innebär lika hög/låg risk för missfall som FVP, dvs ca 1%.
    - förutsätter att läkaren kommer åt moderkakan, så ibland får man avbryta och gå på FVP istället.
    - snabbsvar efter 2-3 dagar.
     I vårt fall fick vi svar på kromosomerna 13 % 18 då, och könskormosomerna var ok.
    Men kromosom 21 (DS) behövde studeras i odling så vi fick vänta knappt 2 veckor på svaret.
    Två nervösa hemska veckor då jag valde att gå in ett ett "noll-läge" för att inte känna för mycket...

När läkaren ringde med beskedet att barnet inte har DS så rann tårarna på mig, och jag var så lycklig att jag inte fattade att  XY betyder att det är en pojke

Nu efteråt känns det som att vi valde helt rätt utifrån vår familjs förutsättningar och ryggsäck.
    För en annan familj kan andra val vara det rätta.

Mer info:
    www.fosterdiagnostik.nu/
    Mamsie: En liten fråga då du gjort både FVP och MKP. Jag har hört att det ska vara större missfallsrisk vid ett MKP, men kanske har fel. Men hur upplevde du MKP jämfört med FVP? Jag har gjort FVP och tyckte det var obehagligt och smärtsamt...hur upplevde du dessa två? Om jag skulle få uppleva ett plus och graviditet igen så skulle vi troligen överväga ett sådant test igen...men kanske då ett MKP istället beroende på hur det är?!?!
  • bojji07
    Mamsie skrev 2010-07-23 18:39:35 följande:
    Se till att fetan är på PASTÖRISERAD mjölk!
    Rostbiff... om allt har nått en temp på minst 60 grader så är det ok. Men det är inte lätt att veta om den är rosa i mitten förstås...
    Allt annat = ok!
    70 grader har jag hört att det ska ha uppnått....är det fel?
  • bojji07

Någon som har något smart tips om hur man får en liten tjej att sova på natten...ja hon sover men vaknar för att ammas kl 02. och sedan 05,30 (vilket är natt för mig med) Hon har inte napp heller....Eller ammas..ja ammar ca 3 min och somnar sedan om och kan läggas tillbaka. Skulle vilja ha henne att sova...är det bara till att vara envis några nätter med eventuell gråt????  Hon fnyser nu när hon halvvaknar och vill snutta...

• bojji07

Tack för tipsen...ja då är det bara några jobbiga nätter att se fram emot. Tur att de inte verkar vara så många
    Ska ta tag i detta då vi kommit hem ifrån semestern igen, vilket blir om ca 2 veckor.
    Suck kommer inte ha tillgång till så mycket dator då vi är borta.
    så ni får ha det jättebra och så hörs vi när jag är tillbaka igen.
    Kramar alla!!!!Solig

• bojji07
    Primrose skrev 2010-07-25 00:10:08 följande:
    Här sitter jag och oroar mig, trots molvärk och illamående, att det ska gå åt skogen redan! Jag ska försöka få en tid för VUL redan i nästa vecka, för jag fick höra att min gyn är tillbaka från semestern i en vecka och jag går hellre till henne än den andra läkaren, som jag inte känner. Det känns bättre att gå till henne, om beskedet skulle vara dåligt. Hoppas att jag kan få en tid....
    Denna hemska oro känner jag igen, har haft den med...
    Håller tummarna för att du får en tid och då bra besked. Kramar!
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5