Mamsie skrev 2010-07-22 22:24:53 följande:
Fosterdiagnostik....
Vi gjorde fostervattensprov 2006.
Lite nervöst pga missfallsrisken men eftersom makens bror har DS så är det makens största skräck!
Vår deal var att han får reda på ev fel på kromosom 21 och jag får reda på könet.
Min stora skräck var att bli tvungen att göra en sen abort eftersom jag redan fött ett dött barn och tycker det räcker för en livstid!
Nu 2010 blev vi erbjudna KUB.
Efter mycket funderande så bestämde vi oss för att hoppa över det och gå direkt på moderkaksprov istället;
Maken kände att en uppskattning som ger 80-90% säkerhet på DS inte känns tillräckligt, så jag gick motvilligt med på moderkaksprov istället eftersom det kan göras 3-4 veckor tidigare än fostervattensprov.
Ett FVP eller CVS är ju hundraprocentigt säkert.
moderkaksprov/CVS,
- kan göras tidigast vid 11 fulla veckor (FVP vid 14 fulla veckor).
- innebär lika hög/låg risk för missfall som FVP, dvs ca 1%.
- förutsätter att läkaren kommer åt moderkakan, så ibland får man avbryta och gå på FVP istället.
- snabbsvar efter 2-3 dagar.
I vårt fall fick vi svar på kromosomerna 13 % 18 då, och könskormosomerna var ok.
Men kromosom 21 (DS) behövde studeras i odling så vi fick vänta knappt 2 veckor på svaret.
Två nervösa hemska veckor då jag valde att gå in ett ett "noll-läge" för att inte känna för mycket...
När läkaren ringde med beskedet att barnet inte har DS så rann tårarna på mig, och jag var så lycklig att jag inte fattade att XY betyder att det är en pojke
Nu efteråt känns det som att vi valde helt rätt utifrån vår familjs förutsättningar och ryggsäck.
För en annan familj kan andra val vara det rätta.
Mer info:
www.fosterdiagnostik.nu/Mamsie: En liten fråga då du gjort både FVP och MKP. Jag har hört att det ska vara större missfallsrisk vid ett MKP, men kanske har fel. Men hur upplevde du MKP jämfört med FVP? Jag har gjort FVP och tyckte det var obehagligt och smärtsamt...hur upplevde du dessa två? Om jag skulle få uppleva ett plus och graviditet igen så skulle vi troligen överväga ett sådant test igen...men kanske då ett MKP istället beroende på hur det är?!?!