Kaz: Vad skönt att du fick en del respons på föräldramötet, synd bara att de inte verkar förstå HUR viktigt det är. De måste ju förstå att det är viktigt för alla barnen. Vad jag känner igen den där "manboy-incidenten". Stella är också väldigt känslig för vad andra säger och just den där låten pratar hon mycket om att den och den kompisen har sagt att man inte kan sjunga så och så blir hon ledsen. Hon har två kompisar som har ett annat språk som modersmål. I Stellas öron låter det ju som låtsasord och hon härmas gärna och blir då utskrattad av de andra två. De är 5 och 6 år, den äldre dyrkas av de yngre men hon är inte snäll. Det är så tydligt att Stella inte är värt ett dugg så fort den stora tjejen kommer hem från skolan och det gör mig så arg. Jag fattar inte att de ska vara så svårt att leka tre.
Pyttis: Spännande med föreläsning! Jag har läst boken flera gånger och försöker få maken att läsa den, men ännu inte lyckats. Jag bestämmer gång på gång att vi ska ta hjälp av boken, men vi kommer aldrig så långt. Men jag tror att jag tar till mig mer och mer för varje gång jag läser så en hel del gör vi nog redan. Men tänk att det ska vara så svårt att vara positiv och att tjat är så lätt att spotta ur sig innan man hinner reagera.
juni: Just nu hinner inte jag och maken prata alls, vi orkar helt enkelt inte. Jag känner att vi lever lite farligt just nu. Inte mycket kramar, närhet eller ord överhuvudtaget. Det bidrar väl till att jag mår som jag gör gissar jag. Ang att det är svårt att prata med vänner IRL håller jag med om. Stella är ju dessutom så medveten nu så man får passa vad man säger när hon hör. Hoppas sammandragningarna lugnat ner sig. Jag tror barnmorskorna brukar vara väldigt restriktiva med att känna på tappen, de vill väl inte vara där och retas i onödan. Men i ditt fall kanske det kan vara befogat.
Vilka bra förskolor alla verkar ha. Jag tycker de är så slappa på Stellas förskola. Det finns alltid mycket tankar på vad som ska hända, men sen blir det inte så mycket gjort. De utgår mycket från leken, jag tycker det är jätteviktigt, men det får inte bli så att det bara är fri lek hela dagarna utan någon särskild pedagogisk tanke bakom. Under hösten är det meningen att de ska jobba mycket med språket, miljön och djur och natur. Stella som börjar femårsgruppen ett år tidigare kommer också få hålla på med lite matte. Bra va, med tanke på att hon redan nu lider av prestationsångest och har för höga krav på sig själv *ironi*. Jag skulle vilja att de pratade mer om "livsfrågor", hur man är en bra kompis osv. Ikväll när vi läste en saga (Prinsessan Bulleribång) som handlar om en prinsessa som räddar en prins så hävdade hon bestämt att prinsessor inte kan rädda prinsar. Sorgligt att de redan nu är så hjärntvättade.