• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej, jag har en fråga till er med barn med glasögon. Hur märkte ni att dom dog dåligt? Tyra har kisat här i flera dagar och säger att hon ser suddigt ibland. Hon är förkyld så jag vet inte vad jag ska tro för hon gnuggar i dom mycket också. Undrade bara vad ni märkte hos era?

• Mandra

Åh kära vänner, grattis till alla plus och födelsedagsbarn.

Förlåt att jag är så dålig på att höra av mig. Känns oftast som jag mest kommer in och ber om ursäkt för att jag aldrig är här sen egoar mig, jag ska bättra mig *lovar*.

Jag är så ofantligt trött om kvällarna. Har inte riktigt vant mig vid det nya livet som går i ett från morgon till kväll.
    Det går bra för mannen, riktigt bra tom. Han har en chef som har insett vilken superrekrytering dom gjort och ger honom beröm därefter. uttalandet " Du ska aldrig känna att du inte har betalt för det jobb du gör" bådar gott inför en kommande löneförhandling va?
    Själv har jag idag skrivit in mig på körskolan så jag vill utfärda en varning om ni kör bil här . Tjejerna mår bra och är , hör och häpna, utlånade denna helg. Jag och mannen gjorde upp om en helg på tu man hand och igår vaknade jag såklart med feber :-/.
    Vi har brottats lite med Vilya som känt sig utanför på dagis men börjar få ordning på det igen. Men fy vad ledsen jag blev en kväll när hon gråtit i min famn och känts sig ensam, min lilla fina omtänksamma tjej. Dagen därpå gjorde jag som vanligt. Istället för att vara ledsen så tog jag tag i det och bestämde mig för att lösa det och angrep det från flera håll. Nu är vi på rätt sida om det.

Nu ska jag ge mannen min odelade uppmärksamhet som vi lovat varandra denna helg.

Trevlig helg på er!

• Mandra

Drutten > Åh vad gott att kalaset blev bra :)

kaz > Åh finaste du, så tråkigt att det avstannat.
    Ja tack, kvällen med sambon blev fantastisk härlig och vi båda kände att det var precis vad vi behövde. Ge varandra några timmars odelad uppmärksamhet.
    Ang Vilyas utanförskap så pratade vi med dagis, som genast lovade att hjälpa henne gå fram till vänner. Jag och V rollspelade hemma där jag var kompisar som hon fick träna på att gå fram till och fråga om hon fick vara med. Vi pratade lite om att om man vill saker så är det säkraste sättet att få det gjort genom att man gör det själv, tar tag i det själv. Fast lite mer ord och lite barnvänligare version .Dessutom gjorde förskolelärarna genast en dockteater(handockor) om en situation där ett barn känner sig utanför och sen låter dom barnen lösa situationen. Har jag sagt att hon går på världens bästa förskola? Sist men inte minst så har vi bjudit hem några vänner för lekdejter.

malinkat > Ja just ja, du har ju en känslig version du med. Jag tror en bidragande orsak till Vilyas utanförskap var hennes frånvaro från dagis på 2 månader. Livet hade flytit vidare där och grupperingarna hade skett utan 'behovet' av Vilya. Fröknarna missade lite att hon inte tränger sig på och behövde lite inskolning efter så lång frånvaro.
    Tänk att hon är 3år! Hur går det med avblöjandet?
    Åh, Alfred med begravningen, det är inte lätt att förstå nya situationer speciellt inte med så mycket känslor laddade i dom. Har han tagit upp begravningen något mer? eller har livet rullat vidare?

Milla C > Ja det där känner jag igen, det här med att intebli nöjd. Det blir lite som ett beteendemönster nästan. Jag är säker på att det går att göra något åt. Ska fnula lite på det?! :)

Assar > 9 månader? näääh, det betyder ju att dom här tre senaste veckorna har stulit nio månader från mitt liv Drömmer . Det låter som att livet är gott ? Hur har det gått med Idas tand? Vilya tappade sin andra igår!!

M73 > Hur mår du? hur går det med hostan?

lia > Kram på dig

Frk Kanin > Roligt att se dig med!

Billabong > Kan tänka mig precis hur trött du är när du är tillbaka på jobbet. Hoppas aklimatiseringen går snabbt Himla skoj att se dig med !

Puss och kram till alla er andra här inne också

Idag hörni *nostalgi* , idag för 6 år sen kom Vilya och jag blev mamma för första gången. Efter 27 timmars förlossning med en adrenalinspruta i fickan på BM om jag inte skulle orka. Jösses vilken Lycka! Vilken morot att till att leva gott och må bra. Sen dess har livet gått från klarhet till klarhet, i det stora hela.
    Armbandsuret var den bästa presenten här på morgonen och den var så pedagogisk att hon redan förstår den. Varje timma är skrivet i blått och samma färg har timvisaren. Men vid varje timma som står det minuter i röda lite mindre siffror 5, 10, 15 osv tom 55 och såklart är minutvisaren röd. Mao kan hon säga hur många minuter över den hela timmen det är . Näst bäst var ett alldeles eget läppglans, i form av en apelsin och doftandes apelsin.

Min första körlektion är nu avklarad, nyss, och vi la upp som mål att vi skulle vara klara i juni ?!? mest för att ha något att jobba på och för att jag inte ska chikena ur och aldrig ta det

• Mandra

Tack för grattisarna! Nä, 6 år redan, tiden går för fort :)

Skickar några extra tankar till dig kaz.

lia- Esch men jag fortsätter hålla tummarna.

På tal om mens och hormoner. Jag har fått sån otroligt jobbig PMS, jag mår illa från ägglossning fram till menstruation. Någon annan som har det så? Har ni i så fall något som motverkar detta ? :)
    Får nog börja göra ingefärsvatten och dricka dygnet om där annars.

• Mandra

kaz > Uh? vilken miss med proverna?! Nästa veckas provsvar hoppas jag blir bra. :)

billabong > Åh, ja dina är ju stora också även om de små är och förblir de små . Här hemma har ju Tyra fyllt 4 och Vilya 6 så vi har väl inte officiellt småbarn längre?! Tyra har kommit i åldern då hon blandar verkligheten med fantasihistorier och ibland är det svårt att inte skratta åt allt fantastiskt hon säger. Jag märker dock hur  jag lite sörjer alla gulligheter hon haft för sig som sakta men säkert 'växer' bort nu. Hon har tills nu sagt HAN åt alla män och kvinnor fast för två dagar sen klickade det med hon och det kvinnliga könet. Det är inte med odelad glädje framstegen kommer på något sätt :-/
    Jo, vi fick hem papperna i torsdags( ang körkortet) om att han får köra med mig så ikväll ska vi ut. Jag har tänkt köra en del på körskola och så något pass på helgen med mannen, dom stackars barnen måste ju med när i övningskör. Har ju inga barnvakter här.
    Haha, jag skratta gott åt din 'dåliga' planering när det kommer till att ärva saker . Lite tufft och gå ut och köpa tre par skor i samma storlek.

assarp > Tack för tipset, jag ska kolla upp det där helt klart . Åh ja, va sött med proppen i handfatet, det är viktigt när man tappar den första tanden

Lia > Oj vad hon tappat tänder och har lösa . Det är nästan så man vill stoppa tiden ibland.

Minimalla > Oj vad många dagar du blöder vid mens, låter verkligen inte skoj! Det är en markant skillnad.
    Det där känner jag igen att det är svårt att ge dom olika och att Vilya så ofta fick stå tillbaka vilket händer idag fortfarande. Vi har ju inte ens två år mellan tjejerna.
    Tyra tar ju mycket plats på alla sätt, dels ÄR hon yngre men hon är också mycket mer på alla sätt, mer humör mer egensinnig på att driva igenom det hon vill, mer 'kan själv' osv.
    Jag kommer ihåg att det var jobbigare att tackla förut så om det tröstar (?), det blir bättre. Det var något år där då man behövde vara vid de smås sida konstant och ibland inte kunde avsluta spelet med Vilya, tyckte jag fick be V vänta hundra gånger om dagen.
    Vilya får stå tillbaka idag också i viss mån. Men nu till hur vi gör, Räkna gör vi lite när som helst, muntligt liksom på fingrarna och vi har ju turen att hon älskar att läsa, skriva och räkna så det blir naturligt att vi gör det i vardagen. Bokstäver tränar vi vid reklamskyltar man passerar, rubriken på en tidning, middagsbordet( vi hade bara 4 små tomater kvar, hur många var får vi då?) osv. Vår plan var att ge dom mer egentid med odelad uppmärksamhet men det blir inte så. Vardagar är jag själv med dom tills middagen är klar, vi äter tillsammans och sen lägger vi dom. Helger så vill vi ju umgås alla 4 för det mesta så ja, det blir som det blir. Tyra tränar vi ju ljuden S och R med dagligen när andan faller på, vid middagsbordet, vid läggning eller på bussen till dagis.

malinkatarina > Åh lilla stumpan, det där kan skapa så mycket oro för föräldrarna. Tröga magar är inte skoj. Tyra hade ju också en trög mage och vi körde på laktolos länge, det hjälpte väl. Jag tror ändå det var en mognadsprocess på något sätt, tillslut trillade tioöringen ner liksom?
    Låter som en spännande bok :)

Nu ska jag förbereda dagens kalas för Vilya. Tack för alla grattisar till storan :)

• Mandra

Assar- det låter ju ändå som om påsken blev av tillslut. gott. Härligt med fin svärmor. Tror min skulle påminna om din om vi bara bodde närmare varandra.
    Vår påsk var okej men jag vet inte, sambon var sur hela helgen och det förtog en del. Får se om han kan komma på någon snygg väg ur det.
    Själv har jag barnen hemma idag för att dagis är stängt pga utb. Vi har gjort gipsfigurer som vi ska måla. Regnar ute så vi får roa oss så gott vi kan inomhus(regnkläderna är kvar på dagis)

• Mandra

Malinkat - puss på dig! Det är inte lätt att vara iskall runt sina allra bästa dyrgripar . Vilken mysig helg ni verkar ha haft, var det en vacker stad?
    Heh, jag har alltid gillat fredag den trettonde :). Föresten har ju både jag min syster och min bror valt vår partner från förutsättningen att de fyller den trettonde någon månad. (ok jag ljög lite om förutsättningen men dom fyller den trettonde så vi har haft många firar dagar fredag den trettonde )

Frk Kanin - är det redan dax? Ja, hur har du det med mannen?

• Mandra

Assarp och malinkat > Joda, jag har fått både förklaring och ursäkt . Inget som var värre än att vi kunde samtala (diskutera, tjafsa) om det och försöka komma till rätta om saken. Det är lite skönt, vi har hittat ett bra sätt att reda ut saker och faktiskt lämna det bakom oss, att inte hänga kvar och anklaga och vara bittra. Vi kommer liksom vidare numer, intressant. Vi försöker att inte hänga upp det så högt och så långt.. förutsatt att det inte upprepas konstant då, fast skulle något upprepas konstant har man ju inte kommit vidare, hittat rätt lösning eller förändrat något som behövdes. Nåja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blir ledsen av en sån behandling men vi diskuterade, löste och ja, vi bjöd till båda två. Nu kramas vi och är snälla mot varandra igen.

malinkat > Din resa lät superskön ! En stad jag gärna skulle se någon gång i mitt liv . Åh, det där med barn som är förstoppade, inte helt lätt att ignorera. Man vill inte vara för på men man vill ju inte missa något viktigt heller, eller hur?!? Är hon pigg och glad så kommer det nog lösa sig (haha). Duktig du är som ser att du har ett utrymme att backa på när det gäller blöjandet. Jag vill minnas att det var en övergångsperiod för båda tjejerna med att bajsa på toa. Fast jag minns inte så mycket längre. Jo, hahaha, Vilya brukade döpa sina korvar innan hon spolade ner dom!! Ibland var det hela familjen som fick åka kana i rören haha.

Piggley > Haha, den där stringkommentaren!!

Frk Kanin > Jag hoppas också han lugnar sig lite så du hinner ta det lite lugnt innan. Hur bra är du på knipövningar?
    Vid båda mina graviditeter gick slemproppen och inom en timma var värkarna igång och sen följde förlossningen.

M73 > Oj, attans. Esch oroa dig inte, du har gjortet förut. Övertyga nu hjärnan att det ska bli spännande att möta den lille och det är det enda sättet, gå gravid till du är 90 låter mindre roligt en en FL
    Trist att vicket är slut men nu gör du ju plats för att någon ska sluta när din föräldraledighet är över och vips har du en alldeles egen tjänst  . Jag är bra på att planera, märks det?

Lia > *håller tummarna*

Jippi, Vilya är nu beredd plats till hösten på en skola med endast lågstadie och Tyra kom in på önskat dagis, det med störst lekgård utomhus = mycket utomhustid. Den ligger dessutom i en park så det kan bli roligt när man gör tidiga hämtningar . Framför hägrar nu hur jag kommer minska mitt bussåkande med minst en timma om dagen.
    Usch, vår tenta närmar sig med stormsteg. Jag har en hel del ångest över att tenta av en hel termin, det är ganska mycket. Plus att jag ska skriva ett tiosidigt arbete. Nåja, det blir bra. Idag köpte jag iaf flärpar till alla lagböcker och lagkommentarböcker så jag ska hitta snabbt i dom.
    Visste ni att arbetsrätt är SKITSKOJ! Jag har haft världens bästa lärare hela terminen så när som på några gästföreläsare men oj mycket jag lärt mig. Oj, vad hon kört med oss

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*