Assar: Tråkigt om det är så att Ida inte ser så bra, men som sagt... bra om hon får hjälp med glasögon om hon behöver det. Var det båda ögonen eller det ena. Vår BVC-sköterska sa att det är ganska vanligt att ögonen bara är lite omogna och att det brukar gå bättre vid nästa kontroll. I vårt fall var det dock så tydligt eftersom det gick bra att se med ena ögat, men inte det andra trots flera försök. Lycka till idag!!
Kaz: Oj vad det högg till i min mage när jag läste vad Simon sagt. Så bra ändå att han vågar ta upp det med dig och att du tar tag i problemet på bästa sätt. Hoppas att det löser sig snart så att Simon får känna sig delaktig i gruppen och omtyckt av kompisarna. Kram!!
Vi4: Så typiskt att du inte fick sova, så där är det väl alltid? När man ska passa på och smygsova... kanske man skulle skaffa sig en sån där hotellskylt till dörren "var god stör ej" .
Idag har vi tid för 2månkontroll, så då får vi träffa barnläkaren. Skönt, för nu tycker jag Charlie rosslar alldeles förfärligt i bröstet och då skenar ju oron lätt iväg.
Oyra: Vad roligt att höra att det gått så bra för er! Jag måste erkänna att jag fick mig en tankeställare efter att ha läst om er situation och jag har också tagit tag i en del problem här hemma. Eller jag försöker åtminstone.
Jag får inte längre träffa kuratorn, men har fått remiss till en BHV-psykolog. Efter första besöket kände jag att jag inte kan prata med henne om Lilly och det som hände. Det känns som jag kommit så långt jag kan och nu måste jag försöka lära mig leva med sorgen. Däremot pratade vi mycket om Stella och min roll som mamma. Jag känner att jag behöver stöttning med att se vad som är normalt för en 4-åring och om det är något hon behöver hjälp med. Vi har bl.a. kommit fram till att jag har väldigt höga krav på mig själv och det verkar som hon följer i mina fotspår. Hon tycker aldrig att det hon gör duger och hon jämför sig väldigt orättvist med kompisar som är äldre. Hon säger saker som: "jag kan inte rita fint, jag kan inte hoppa, inte springa fort, jag har så dålig röst osv. Ibland hittar hon på sånger om hur dålig hon är. Behöver jag säga att mitt hjärta går i tusen bitar? Tillsammans med psykologen har vi kommit fram till att Stella behöver mycket kvalitetstid med mig. Allt hon gör pekar på att hon behöver min odelade uppmärksamhet. Det borde vara den enklaste sak i världen att ge henne och ändå är det så svårt. Jag orkar inte, jag VILL vilja men det är hela tiden något som tar emot och det gör mig så ledsen. Varför kan jag inte bara finnas där för min lilla tjej? Det blir mest en massa tjat och gnäll från min sida, jag känner inte igen mig själv längre... det är som om en del av mig dog tillsammans med Lilly och nu vet jag inte hur jag ska få tillbaka den viktiga biten.