30+ som fick första barnet 2006 *4*
Seren, den har bra halt av både EPA och DHA, men sedan innehller den en hel del omega-6 fetter också och det behöver vi eg. inte mer av. Vi får redan för mycket omega-6 i vår kost. Man brukar prata om balansen mellan dem som viktigare än nivån omega-3 och man vill få balansen så jämn som möjligt, men nu äter vi ofta ca 20 ggr mer omega-6 än omega-3. Och när kroppen får mycket omega-6 är det så att kroppens enzymer arbetar med tomvandla dem och tom kan minska omvandlingen av omega-3. Hur ska jag sammanfatta detta nu, jo jag skulle säga att den är helt ok, men jag skulle kanske själv välja en med mindre omega-6 för att uppnå bättre balans.
Mandra, ja visst är det trist med utarmningen av vår natur Jag är ju eg. inte "proffs" på själva ämnena i fetter i sig utan eg mer inriktad på psykologiska konsekvenser av tillskott. Och därför är jag inte säker på detta med linfröoljan, men jag tror att det du menar är att linfrö inte ska intas i för stora doser då kroppen har svårt att bryta ner ett av ämnena som fungerar lite som ett gift (minns inte namnet) och det rekommenderas särskilt att inte gravida ska få det och jag tror då eg att det beror på att fostret inte kan bryta ner det, man ska ju inte heller ge linfrö till barn under 1 år. Ämnet jag syftade på är att linfrö innehåller korta omega-3 fetter som kan omvandlas i kroppen till långa. När det gäller omega-3 tillskott till gravida säger man också ibland att man kan göra uppehåll ca 2 v före bf för att omega-3 kan öka blödningsrisken. Man har dock inte sett några komplikationer rent kliniskt ens vid hjärtoperationer (man behandlar ju ofta proppar med omega-3).
Nej nu måste jag jobba på lite.