• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Frk Kanin - Vet ju inte vad Ärtis heter, men antar att ni vill ha något fransk-klingande även på lillebror? Det är svårt, kan tyvärr inte rekommendera de två fransos-namn vi har i bekantskapskretsen: Dominic och Cyril, inte mina favoritnamn.

• asap

Vi4 - Åhh! Jag ryser i hela kroppen, GRATTIS!!

Milla - Krya på er, men lagom snabbt så att ni slipper undan stela tillställningar men kan vara med på det som är trevligt. Låter det bra?

Vi firar hemma, har gjort så sedan vi flyttade till huset så det blir tredje året nu. Våra föräldrar turas om att komma, iår är det mitt gäng som kommer. Det känns så skönt, vi trivs verkligen hemma och är glad att alla föräldrar ställer upp på konceptet. Sedan på juldagen åker vi hem till mamma och pappa och får då också fira ihop med syrran + familj. På annandagen åker vi hem till svärisar för att fira med dem och mannens systrar och stannar sedan där fram till nyår. Sedan bär det av hem igen för nyårsfirande hemma.
    Känns lagom att sprida ut klappskörden över tre dagar, tror barnen får överdos annars, det brukar bli rätt mycket.

• asap

God Jul!! Tomte

Jag har ägnat hela morgonen åt att bygga ett bageri i Lego.

• asap

kaz - Grattis till fasterskapet, så kul!

Drutten - Som jag funderade innan jag kom till raden "hästar skulle matas". Jag tänkte: fallskärmshoppning? simhoppning? Men det handlade visst om hästhoppning.
    Grattis till dig också ang. faster + moster, så kul!

Nu börjar vi krya på oss, men det har verkligen inte varit någon fröjdefull jul. Eller jo, det har det iofs, men sedan! Så här har vår vecka varit:

julafton: Elsa vaknade toksnorig, men vi fick en fin julafton ändå.
    juldagen: Elsa fortsatt snorig, men en trevlig eftermiddag och kväll hos mina föräldrar blev det. I bilen hem kl. 21 började mannen hosta.
    annandagen: Elsa snorig, mannen helförkyld, deklarerade: "jag orkar inte stressa", varpå jag fick packa och fixa allt för att vi skulle iväg till svärisarna. Vi kom iväg lite senare än tänkt, jättejobbig bilresa på 1h 45 min då alla hann bli lunchsugna och mannen satt och ojade sig och snöt sig och hostade. Väl framme gick han direkt och lade sig.
    tisdag: Elsa snorig, mannen däckad och börjar få ont i ryggen, jag ont i halsen.
    onsdag: Elsa snorig, mannen lite bättre men jätteont i ryggen, jag jätteförkyld.
    torsdag: Elsa snorig, mannen jätteont i ryggen, jag förkyld, Gustav kräks, jag kräks.
    natt till fredag: Gustav kräks, Ida kräks.
    fredag: Elsa snorig, mannen jätteont i ryggen, Ida fortsätter att kräkas.
    natt till lördag:
    Elsa kräks.
    lördag
    : Vi får nog och packar in oss med spypåsar och handdukar i bilen för att få komma hem, mannen sedan helt invalidiserad i ryggen efter bilresan.

Tjoho!
    Men nu är det ingen som har kräkts sedan igår morse, förkylningar och ryggont börjar släppa något, så snart är vi på banan igen som tur är. Synd bara att mannen börjar jobba imorgon, det är ju nu man hade behövt vara ledig.

• asap

Frk Kanin - Håller tummarna, såklart!
    Säger som Milla, ingen tycker man är nojjig eller knäpp om man vill kolla, jag har en kompis som åkte in för någon vecka sedan då hon inte hade känt något på hela dagen och buffar och kallvatten inte hjälpte. Det visade sig då att bebisen vänt på sig så att huvudet kom uppåt, och med moderkakan i framvägg kändes inga rörelser då. Hon har två månader kvar.

• asap

Drutten - Jag hade inte vågat chansa, hade nog velat ha 48 h + marginal.

Kaz - Hoppas du får med mannen på noterna!

Kanin - Hoppas du har sett en välmående lillebror på ul nu!

• asap

Frk kanin - Så skönt att se dig och höra att allt är bra, förutom korkade kommentarer av sjukvårdspersonalen då. För jag tror som de andra att allt är helt ok. 4 dagar låter ju inte som särskilt mycket att ens orda om, jag hade fattat om det rörde sig om en skillnad motsvarande 4 veckor!
    Men visst kan man få dumma kommentarer så där. I Idas journal från då hon föddes står "något kort hals". Någon som sett en nyfödd bebis med lång hals? Kanske var hon bara så rund att de inte hittade halsen bland alla hakor, jag vet inte. Jag fick aldrig någon förklaring, såg det i den utskrivna journalen när vi kommit hem.

Och alla här känner nog till mitt förhållande till BVC och deras kurvor efter tre barn som inte följer normalen.

kaz - Vinkurs, det låter riktigt kul! Berätta gärna mera sedan.

malin - Ha det så kul ikväll, vilken film blir det?

Vi ska på ljust & fräscht om en månad, jag är lite nervös för hur Elsa kommer att ta det hela med barnvakt(farmorn), men hoppas jag kan släppa det och njuta av föreställningen. Och det är ju som sagt en månad kvar, hon kanske inte alls bryr sig om mig då längre. Jag har inte varit på bio på år och dag (för jag räknar inte "Lilla spöket Laban"), men nu finns det många filmer jag är sugen på att se.

• asap

Vardag igen. Storbarnen är på dagis, och lilltösen ligger och sover i vagnen. Ett tunt vitt snötäcke ute och klart och soligt, känns som en härlig dag!

• asap

Mandra - Håller tummarna, såklart.

malin - Usch, så jobbigt att inte veta hur det blir och kunna planera därefter. Hoppas det löser sig till det bästa! (Vill ni helst tillbaka till Sverige?)

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*