• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Stackars E! Hoppas det blir bättre snart och att barnen får en trevlig resa.

Själv är jag tillbaka efter en blixtvisit i Frankrike. Min farmor (snart 93 år) hade trillat och slagit sig illa. Hon mår trots allt bra och har fått komma hem.

Det är mycket avslutningar nu. Igår konsert på skolan och på söndag show med miniartisterna

• kaz

Mandra: Så underbart! Tänk att du snart är klar! Såklart lite pirrigt att söka jobb och så men det kommer att gå finemang? Hurring det med tjejerna?

Siggan: Spnnande värre! Det kommer säkert gå bra för A. Tänker att om maningar det tryggt hemma så jan en flytt vara en nyttig erfarenhet och ännu är de så små!

Här börjar julhysterin infinna sig. För min del är det skönt när man kan sätta check för julen. Min mamma har kommit till stan och gjort glögg och sill idag. Trist att det inte verkar bli ngn snö...

• kaz

Tyvärr inget tips Drutten!

Nu har jag fixat 2 kg köttbullar. Körde dem i ugnen så himla smidigt!

• kaz

Hurra Mandra! Vilken prestation! Klart att du ska fira och bli firad

Idag blev jag faster till Vincent! Underbar dag

• kaz

Drutten: Härligt med fler bebisar i familjen. Vi träffade lille V igår. Så liten han är. P framstår som en gigant Ja det är tudelat att börja jobba. Jag längtar lite efter det samtidigt som jag vet att man då knappt hinner se barnen.

Vi5: Härligt att det börjar flyta på med sömn och 2-barns liv. Här vaknar P nästan varje timme om nätterna. Mycket slitsamt. Vi tränar på att somna igen säng om dagarna och ha lite mer rutiner kring sömnen. Men det är svårt med 3

• kaz

Ha ha, härligt

Här har vi spenderat kvällen med delar av släkten. Det blev väldigt livat med 7 barn

• kaz

Har ni några boktips? Vad läser ni för 7-8 åringarna? Vi har läst LasseMaja, Nelly Rapp och Magiska Trädkojan. Det är böcker som Simon nu kan läsa själv så man kanske kan läsa ngt mer avancerat för honom? Just nu läser vi en bok med kartor i, typ farliga djur och vart de finns osv. Kan rekommenderas faktiskt.

• kaz

Tack snälla! Nu fick jag massor med tips! Ska beställa några böcker inför vår resa till Mexico.

Mandra: Vi har läst Ronja med stor behållning (för både Simon och Sara) men inte Bröderna Lejonhjärta el Mio min Mio. För knappt 1 år sedan tyckte de Monsterakademin var för läskig Även böckerna om Jack har varit lite för läskiga men kanske snart funkar.

PW: säger också fotbroms.

Viktiga kartor heter vår bok nu (och har reats en del).

Har tappat bort samlingstråden - grymt irriterande

• kaz

Asap: Tack jag fick hjälp Vi åker 3/5 och är borta nästan 3 veckor. Vi ska på bröllop. Ska bli jättespännande och en utmaning att resa så långt med 3 barn. Men vi har hyrt hus när vi kommer fram så det blir bra!

• kaz

Asap: Ja, det blir bad. Vi ska till Puerto Vallerta vid Stillahavskusten. Huset har pool. Det är nog rätt kallt i havet...

• kaz

Hej Milla! Tack, sommaren har varit toppen! Vilket väder vi har! Jag jobbar min andra vecka och barnen har börjat dagis/skola. Sara är sjukt taggad inför skolan (nu är det ju fritids). Philip har börjat dagis och det hår bra, bara mamman som tycker han är SÅ liten - lille skrutt

Har precis ätit middag med vänner på stan - sådan energiboost!

Kram till alla

• kaz

I Stockholm luktar det tydligt brandrök idag! Hoppas att de får bukt på elden snart! Vilken katastrof!

Vi5: 9 mån, vart tog tiden vägen? P stoppar också allt i munnen. Jättejobbigt och svårt att hålla undan efter de stora.

• kaz

Milla: Men fy! Igår fick Sara för sig att hon skulle springa med Philip i famnen. Det slutade med att hon snubblade över honom rakt ner i gruset. Philip fick tack och lov bara några skrubbsår på kinden. Och nu verkar han ha fått feber. Japp, 1 vecka och 1 dag innan första vab-dagen

• kaz

Mandra: Kramar till dig! Hur går det med jobbsökandet? Är det det som tynger dig?

• kaz

Mandra: Vilket lyft med körkort! Håller tummar och tår!

Min mamma har legat på sjukhus i 1 vecka och gjort massa tester. Igår fick vi reda på att hon har någon slags blodcancer. Nu väntar en rad nya tester. Förhoppningvis är det ok och då jan man med behandling leva rätt länge. Livet tar så märkliga svängar helt plötsligt...

• kaz

Vi5: Det låter bedrövligt!!! Jag tycker du ska ställa krav på personalen att styra upp och hjälpa E med att stå i rätt kö, hitta kompisar osv. Sara går i en mycket mindre klass och har sin bror på skolan men känner ändå mycket ängslan. Jag sa till personalen att de får styra upp lära-känna-lekar. Ingen ska behöva vara ensam och det är inte OK med fri lek så här i början! Sedan tar det tid - det gjorde det för Simon som är väldigt social och inte alls särskilt ängslig - säkert fram till november månad kände han sig ensam i F-klass. Nu har hans bästis flyttat så nu känner han sig lite ensam igen... Då gäller det att curla lite. Finns det några bekanta som ni kan bjuda hem och som man sedan kan para ihop honom med vid lämning? Jag har redan försökt bjuda hem någon tjej som Sara lekt lite med. Ja, det är märkligt att det är så olika med F-klass - håller helt med. Men jag tänker att det blir ännu svårare för E att komma in i klassen i 1:an (om ni hoppar över F-klass). Vänta inte med att prata med personalen!

GHP: Vad roligt med A!

• kaz

Tack alla! Jag ska hälsa på mamma i Lund imorgon. Tyvärr måste jag ta med mig Philip för maken har skadat axeln. Mamma har nu fått 4 omgångar cellgift. Nu blir det uppehåll någon vecka och då skrivs hon ut och flyttar upp hit till Stockholm. Sedan blir det ny omgång med cellgifter. När hon nått "rätt nivå" ska kan man tydligen hålla sig där ett tag - individuellt hur länge - innan nya behandlingar behövs. Det blir nog bra till sist.

Känns bara som terminen rivstartat och jag bara springer och stressar. Funderar för första gången på att gå ner i tid! Jag har bara lite fel personlighet för det - är rädd att jag ändå kommer jobba som vanligt...

Vi5: Undrar också hur det går för E? Kram

Asap: Stor kram! Läste vad som är på G och det verkar så tufft!

Läste också om hur GHP och Mandra lät era barn få lite ansvar att klara saker. Jag fick lite inspiration. Borde låta mina gå och handla mest för sakens skull

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*