Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Tack för pepp ni underbara!!!  Jag har faktiskt börjat så smått att hamna i rätta spår igen. Denna vecka bestämde jag mig för att jag ska göra någonting fysiskt varje dag om det så bara är en kvarts promenad. Att sätta upp träningsmål som innebär att gå på pass mm brukar inte funka men om jag kan vara nöjd med att cykla till och från jobbet (9,5 km en väg), att rida, gå en kvällspromenad eller gå till gymet så tror jag att jag kommer att må bättre än att hela tiden känna mig misslyckad! Har också försökt undvika sötsaker den här veckan, går väl sådär...

Vi har föresten testat ICAs matkasse inspiration den här veckan. Av de tre recept vi har provat var ett jättegott, ett gott oche tt sådär... Idag blir det kaviarfyllda strömmingsfiléer med potatis, eftersom både maken coh jag känner oss minst sagt tveksamma har vi bjudit hem mina föräldrar!

Kommer att köra varannan vecka under ett tag och känna om det är ngt för oss. Att slippa tänka och handla allt är ju superskönt!!! Att dessutom få nya idéer känns också bra. Jag tror att det som kändes sådär går att göra om till jättegott tex.

• Gladhannapanna

Vi4: Julia tål ju inte ägg så hon fick annat den dagen det var bondomelett. Övriga ägg har ersatts med noegg. Ica har faktiskt en laktosfri variant också. Kolla hemsidan. Kompisar har haft Linas ett tag och de sprider ut recepten över två veckor och varvar med eget. Vi får se hur länge vi kör. Av fem recept var två jättegoda, ett gott och ett ok. det femte skippade jag men maken sa att det var helt ok (kaviarfylld strömming)

• Gladhannapanna

MAndra: Grattis till maken!!! Hoppas att terminen flyter på utan att baksidan känns alltför mkt!

Vi4: Julia styr också mkt här hemma, helst är det mamma som ska göra allting med henne. Vi låter henne inte bestämma jämt. Om maken har börjat hjälpa henne med ngt är det han som slutför hur mkt hon än skriker. Andra gånger frågar vi vem hon vill ska hjälpa henne. Vi nattar varannan kväll eftersom vi nattar varsitt barn om båda är hemma och båda vill ju natta båda flickorna regelbundet!

Julia är också ofta sur och tjurig men jag försöker avleda henne. Ibland går jag helt enkelt ifrån henne om hon krångar för mkt med någon detalj. Händer också att jag helt enkelt tar henne under armen och går, hur många baklås som helst på 50 m är inte ok!!!!

Jag låter ofta barnen varva ner när vi kommer hem, ofta med film, ibland med bok. En russinask i soffan kan vara en god investering för att slippa bråk! Iaf hos oss!

• Gladhannapanna

Åh vilka glada nyheter Kanin!!! Håller alla tummar! Vet att man kan få ngn medicin när man haft flera missfall, vet en läkare på Borås lasarett som jobbar med det.

• Gladhannapanna

Mandra:

Här är det också vardag, men än har inte Agnes dans börjat så vi har bara simskolan att passa för barnens del.

Agnes har haft en period när hon verkligen gottar sig i att vara ledsen. Blir klängig och gråter när jag lämnar, bryter ihop för minsta motgång osv. Man ser hur hon njuter av att gråta coh skrika. SÅ himla jobbigt för det känns inte riktigt ok att inte ta någon som gråter på allvar. Vi har pratat med henne om att det oftast är små, nyinskolade barn som är ledsna när de blir lämnade, inte stora tjejer som hon. Har också sagt att det inte är ok att gråta och skrika bara för att det är skönt. Men det är svårt!

SNälla, skriv att det är en normal fas!!!!

• Gladhannapanna

tack för kommentarer om Agnes sammanbrott. Vi har pratat med henne i lugn och ro och det har faktiskt blivit bättre. Maken har tidigare pratat mycket om att hon är störst på dagis, att hon måste klara mycket själv för nästa år ska hon börja skolan osv. Nu har vi/han taggat ner det helt och hållet för jag tror att det gjorde henne stressad och att hon ville vara liten ett tag till. Vi har också bestämt att vi inte ska tjata vid matbordet under en vecka.

Igår var jag själv när tjejerna åt och hon testade verkligen hur mycekt hon kunde kladda med potatismoset innan mamma bröt ihop, jag klarade av att inte tjata! Hon betedde sig som om hon hade en sked med mjukglass framför sig med potatismos. När hon tappade gav jag bara papper och sa till att hon skulle torka upp, inget tjat! *stolt*

sedan vi pratade med henne har hon helt slutat att gnälla vid lämning!

Malin: Jag har några tankar kring det du beskriver. En är om hon fortfarande sover middag? Det kanske är dags att sluta med det för att hon ska vara tröttare och somna snabbare?
    En annan är en psykologisk tanke.
    Man brukar kalla nallar, snuttefiltar mm för "övergångsobjekt" som barnet tankar fullt med trygghet hos föräldern för att sedan ha med sig ut i världen, de tar alltså med sig lite av förälderns trygghet i nallen så att de vågar utforska mer.
    Jag trpr att man kan tanka barnens sängar med trygghet på samma sätt, dvs lägga sig bredvid barnet i deras säng.
    Just nu har Julia en liknande period då hon vill sova med mig, jag går tllbaka med henne och sover en stund med henne och går sedan tillbaka till min egen säng. Ofta funkar det bra.

• Gladhannapanna

Malin: Man kanske kan be dagis begränsa sovtiden till max en timma tex. Så gjorde vi, J sover fortfarande men max en timma och inte för sent på em för då går hon inte att lägga!

Nej, jag har inte pratat med J om det, mer än att mamma går tillbaka till sin säng efter en stund, annars blir hon ledsen när jag är borta om hon vaknar till igen.

• Gladhannapanna

Härligt med nya lgh Mandra!!!

Båda tjejerna hade feber i helgen, har varit på fsk i veckan men nu är båda småfebriga och hostiga...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*