• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

kaz > Gott med julande . Julande gott hähä (det där lär nog roligare i mitt huvud inser jag)

Vi 4 > Vårat lagom begrepp är inte så dåligt att använda sig av ibland. Vad mysigt att ni firar ihop. Hoppas du hinner slappa lite någon dag där iaf Krya på er!

pyttis > Beklagar sorgen, verkligen tråkigt Krya på dig!

m73 > Åh så spännande, jag håller tummarna!

milla C > Megajätte grattis så skoj!

juni > Åh så söta Hjärta

• Mandra

assarP > Hur mår du/ni? Saknar dig i tråden men jag vet att du har mycket

• Mandra

AssarP > Mm, illamående och matlagning är ingen bra kombo och tröttheten leder till soffläge för annars orkar man inte existera så jo jag måste säga att du gör ett förträffligt jobb som gravid, yrkesarbetande tvåbarnsmamma Hoppas också den där förlamande tröttheten snart lägger sig men främst att du slipper illamåendet för det är nästan värst. Skönt att din man tar i när du har den här perioden.
    Det är rätt bra med oss också, Tyra hostar ju sen hon började dagis igen och ja allt är som vanligt på den fronten. Vilya är så stor och jag glömmer det ibland. Måste ha mer 'stora'samtal med henne känner jag. Hom förstår och vill ha dom numer Föresten tror jag vi har ett regisörsämne i Vilya.  Hon regiserar alla lekar med Tyra här hemma, det brukar låta - Tyra då går du över på den här stolen (tyra går över till den här stolen) då låssas du ramla ner och slå dig så du ropar mamma (tyra ramlar ner och låssas slå sig, ropar på mamma) -Ja svara jag för jag är din mamma (vilya ropar Ja) då blir du glad igen när jag tröstar dig och sen går du och hämtar din docka... osv
    Haha, deras lekar roar inte bara dom vill jag lova. Så sköna att lyssna på.
    Ang skolan så har vi inget lov. Men vi har 2 veckor som vi inte är schemalagda men desto mer innan och efter plus massa böcker som ska plöjas under julhelgen. Våran termin slutar två veckor in i januari på söndagen och på måndagen börjar nästa Men så har vi ju 12 veckor långt sommarlov istället. Vilket jag ska ha i år *skäms näsatn att säga det*
    Så jo vi mår bra och längtar efter jul och familjetid.
    Hehe som vanligt ett lite för långt och uttömmande svar Solig

• Mandra

pyttis > Vi har inte berört det så djupt som blommor och bin här hemma och vi hoppas nog på att det förblir så ett litet tag till Men du gör mig påmind om att jag behöver nog snart ha en trategi på vad jag ska svara när frågan kommer.

Vi 4 > Min vän, min fina fina vän. Nu säger jag saker som du vet och kanske vissa saker som du behöver påminnas om. Du har mina sympatier och jag önskar det fanns något jag kunde göra men din avhandling är ju din men som sagt lite påminnelser så du inte tar i för mycket och fastnar i allt du inte kan eller hinner utan lägger fokus på vad du kan och hinner.. och vet du vad. Jorden går inte under om du inte skulle hinna i tid, Kom ihåg det och slapna av i det Gör en sån där korebeleve som ger dig lättnad i sinnet, en ribba så hög att det är svårt att misslyckas. DVS så länge jorden inte går under för att jag inte hinner i tid så är det en bra dag ändå
    Jag vet inte om du vill ha så  mycket tips men jag har några ändå?! Tyst
    Glömt inte att fokusera på det du KAN påvärka. Tänk på vad du kan göra och inte på allt du måste göra eller från synvinkeln vad du inte ska/kan hinna med. Strunta i det du inte hinner med utan tänk på vad du kan göra i detta nu. Morgondagen är i morgon, lös det då. Vad kan du göra idag? Hur var det du gjorde när du kände dig fokuserad? I vilka banor gick dina tankar? Vad kan du välja bort i form av städning? matlagning? vad kan maken ta över? och stanna upp nu innan du mattar ut dig mer. En dag i taget. En sak i taget och skit lite i framtiden och deadlinen. Backa några steg i tanken i några dagar och tänk att den blir klar när den ska vara klar och släpp det sen. Fråga konstruktivt Hur gör jag för att komma dit? för att komma vidare? Vad är hindren för att nå i mål? och vad MÅSTE till för att du ska komma förbi dom hindren? och sen nå målen? Låt maken ta hand om lillabus i en vecka, allt ansvar. Matlagning inkl. och du skriver och sover enbart.. förutom tar en timmas lektid med bus på fm och på em
    Berätta för honom vad du behöver för att släppa lite stress och komma 'ikapp'.
    Jag läser ju precis nu om hälsa i arbetet, stressrelaterade sjukdomar osv Har massor med bra tips mer om du vill ha.
    Puss och kram och allt såntdär, Du är bäst! och man får ha tunga dagar. Ta dig en natts god sömn(kräv det) så kan du sen vända hela skeppet på rätt köl.

• Mandra

jo föresten, glädjande nyheter. De senaste 3 tillfällene , ni vet varannan var tredjedag fröken Tyra, gör nr2 på pottan numer. Vi är fria från att bya bajsblöjor!! Jippi!!

För övrigt hade jag en småjobbig tur hem från dagis.
    Vardagsäventyr, javisst. Jag gick hem från universitetet i 20minus. Nedfrusen hämtade jag barnen och Tyra skyndade sig att slicka sönder sin tunga mot stålstaketet, där sitter nu delar av den. Delar kvar? check! vi går hem. Vilya vinglar till affären där hon singlar ihop av utmattning och får lealös lyftas från golv till kundvagn *flexar mina muskler*...nedtippad i den för lilla pulkan får hon sova sig hem i kylan medans Tyra surar över att hon inte fick plats i kundvagnen också = tårar, protester och förhandlingar. Väl hemma plaseras likblek V och sur T i soffan framför film ihopp om att jag nu ska få till en middag och samla lite till tålamod för än är inte kvällen slut och sambon jobbar. Jag glömde säga att Tyra stackarn dessutom skållade sin tunga när vi kom hem och skulle tvätta av händerna.. hon kollade inte om det var varmt eller kalls som rann utan stack dit tungan och munnen och skulle dricka... det var varmt.

• Mandra

milla så härligt med en sån soft dag! och som grädde på moset när du inte forserade den så fick du den bekräftelsen om arbetet. Kandet bli bättre? {#emotions_dlg.flower}

Jo kvällen har flytit bra. Sambon kom hem till läggning och tog över. Barnen har skött sig exemplariskt efter sin ork och Tyra gnäller inte alls över tungan förutom att det sved när hon skulle äta och det slutade med att hon baar åt pasta utan köttförssås och utan morotoch äppelsalladen jag gjort.  Jag har redan hunnit skriva klart min del av vår powerpointpresentation Om hur man skapar en hälsosammare arbetsmiljö som ska redovisas imorgonbitti. Nu ska jag snabbt gå igenom det vi gjorde idag i med vårt examinationsarbete som ska in på ti nästa vecka för att opponeras /försvaras to tyvärr tar det inte slut där utan jag ska hinna plöja 100sidor kurslitteratur också innan jag får nanna kudden.
    Känner mig riktigt produktiv.

• Mandra

Vi 4 > Vi behandlar den frågan mycket nu. Hur viktigt ett starkt och tydligt ledarskap på en arbetsplats är för att skapa en trygg atmosvär som man kan växa i. Där förtroliga, reflekterande samtal är bland det viktigaste en organisation kan ha men också ett visst mått av ramar att hålla sig till och tydliga arbetsbeskrivningar för då blir det lättare att förhålla sig till sitt arbete och sina uppgifter, också lättare att inte ta på sig för mycket. Att säga nej och att faktist vara ledig när man är ledig , inte dra hem jobbet lika mycket för att man vet vad man förväntas göra och inte tar på sig för mycket.
    Där lägger ett tydligt ledarskap en grov grund och öppnar för ett tålmodigt och accepterande klimat. Där man är bra på vissa saker och ändå okej att inte vara stark på allt men veta vilka svagheter man har så kan man 'jobba' med dom lite mer.. dvs inte nödvändigvis bli bäst på allt utan ta hjälp där man är svag.
    Ja teoretiskt är det fantastiskt och hälsa kommer så mycket ur ledarskapet visar alla studier och all kurslitteratur och TÄnk om man kunde få med sig ledarna också i det tänket?
    Spännande ämne som du märker.. haha
    När vi är klaramed detta så är det första mötet med psykologin i arbetslivet. Längtar!

Vad skönt att du fått lite mer struktur på tankarna under dagen och som du sa.. välj det senare om det ger en lättnad. Prestationsmässigt så gör ett jobb gott nog. Fast jag vet att du vet att man 'borde' tänka så, lättare i teorin än verkligheten. Men OM du kan göra det ibland så kanske det lättar lit epå trycket med. Vad gott att du visade dig lite och din oro runt arbetet så du kan få lite feedback och coopinghjälp även om det bara är att någon vet hur du känner i form av stress inför ett så stort arbete.
    kram kram kram, nu ska jag läsa klart

• Mandra

kaz > Oj hej och så himla tråkigt med din vän. Det är på ett sätt svårt att förstå sånna känslor av uppgivenhet men på något sätt så måste ju din stackars väninna inte sett någon utväg och slut på sina problem. Det gör så ont i hjärtat att läsa om. Den goda sidan måste väl vara att hon inte lyckades och jag hoppas att det här blir ett startskott där man vänder det för henne och att hon nu får en tydlig och bra hjälp/stöd att göra det.
    Jag sällar mig till skaran av människorna här inne som inte har lösningar men jag tror du fick mycket och bra fakta i Vi4 svar. Jag kan också säga att jag spontant tänker på att jag skulle förska 'tränga' mig på om det var en nära vän.

Vi 4 > Hur har det gått för dig? jag måste säga för att återknyta till vårt tidigare samtal om ledaskap, fy vilken sists när du har en sån hemsk människa där. Det är ju hemska drag den personen har då. BLÄ!
    Föresten, jag drog en lärdom idag. Fråga fråga fråga när du kör fast och kom på att det är väl precis vad du också ska göra?! :)
    Vi har nämligen haft vissa svårigheter med instruktioner och vår nuvarande kurs och istället för att fråga så gissade vi vad lärarna mena.
    Bollande kan ju ge en ny idé att lösa saker på? Nåja, det var min lärdom idag.

Förövrigt så har jag haft min muntliga examination idag. Responderat vårat grp arbete och opponerat ett arbete. Kändes bra och det var riktigt roligt. Jag känner mig ganska urlakad när vi är klara med en kurs var 5:e vecka vill jag lova. Jag är oerhört mycket klokare på vad hälsa i arbetslivet är och innebär och har med hjälp av alla facktidningars artiklar faktist kunna sätta det i sina sammanhang. Sett hur man kan använda sig av teorierna på olika sätt, riktigt skoj. Det är lite som att vara gravid, ni vet ... alla man ser är gravida. När jag haft 'hälsoglasögonen' på mig nu så är det främst dom artiklarna som intresserar mig. På måndag börjar vår första psykologidel. Ska bli jätteskoj.
    Tyra är hemma med hosta och i förrgår så gjorde hon en bakåtvurpa ner från en stol och landade med ryggen på en vass kant, rakt över ryggraden. Innan kvällen var slut så hade hon hämtat sig och studsade omkring men usch så otäckt, man får ju en hel del katastroftankar om att bryta ryggen och sånt. Skaka av sig det tog något dygn.

• Mandra

Men Pyttis, fy så otäckt! Jag håller också tummarna för att ryggen är okej imorgon och imorgon behöver jag en uppdatering annars kommer jag oroa mig för dig. Kram på dig och pyssla om dig så länge!

• Mandra

Hej på er!
    Malinkat-kram till dig och ömma kroppen. Sushi är en god tröst vid frånvarande makar och helt godkännd. ;)
    Juni- precis som någon sa, ibland blir det inte som man tänkt, som avsikten var. Jag satte ner Vilya en gång från en sten och vände henne i riktningen vi skulle åt, i samma sek som jag släppte henne då vred hon sig mot mig, jag såg hur ben och fotled inte hängde med och hon störtgrät. Jag drog upp byxbenet och kände en stor bula och var säker på att benet var brutet och sprang hem med henne i mina armar. Hemma fick sambon rulla upp byxben och jag satt med andan i halsen och kände mig så skylldig fast jag inte egentligen var det. Sambon sa åt mig att lugna mig, han såg nog mina stirriga ögon medans V var nöjd och lugn, hade tom slutat gråta . Sen konstanterade han att hon hade en leksak innanför strumbyxan , alltså inget brutet ben som jag känt och trott men säkerligen smärtsamt att ramla på, Attans skruttunge. Hon sa dessutom att jag puttat henne. Hoppas det kanske lättar i ditt hjärta, för man känner sig skylldig även om man inte borde.
    Vi4- massor med kramr
    kaz- så otroligt vackra barn :) tråkigt med lucia men det går ju fler tåg *skrattar lite åt mitt eget finurliga torra skämt*;)

Ego. Jag får erkänna att jag känner mig ganska slagen och Depp. Det här med hjärtat, som är helt ofarligt , tar så mycket energi. Det påverkar mig mer än jag erkänt för mig själv. Jag vet inte hur jag ska fixa det längre, för inget leder till förändring. Jag handskas lite bättre med det men kommer det flera gånger irad eller dagar irad igen då tar det musten ur mig. Jag ska ringa läkaren imorgon och se om jagbkan få en tid och några svar denna gång, kanske några förslag på vad jag kan göra tex vore trevligt. Blä, ikväll vart jag tom ledsen och det var länge sen. Sorry,hörni för att jag är Depp lovar att snart komma igen med gladare innehåll.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*