• lia76

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Håhå hej på er alla (=

Mandra: Grattis till -10 kg, bra kämpat (=

Själv så gick jag på nån svältdiet för någr aveckor sedan och gick ner 7kg på 13 dagar... Den vikten har jag hållt nu ett tag... Rör sej gärna lite uppåt men inte nedåt *grrr*
    Har börjat gått mera då vi har 3 timmars fysisk aktivitet på jobbet (sedan jag blev anställd den 1 april, har tidigare gått som konsult onte inte fått nyttja denna frihet)
    Försöker äta nyttigt, men har fuskat och ätit godois... Och inte kommer det bli bättre när mamma kommer på onsdag och ska vara här npgon vecka

Sen undrar jag om era 4 åringar börjat svära?
    Stella har lärt sej några ord av sin bästa kompis på dagis (som jag misstänker inte har det så sunt just pga de ord hon lärt sej)
    Jävla unge och fuck you (samt visar fingret, fast pekfingret då).

Har påpekat för Stella att det är fula ord att säga och att hon inte ska säga dem..
    I söndags fick hon "återfall" och visade fingret för mej och var på väg att säga "Fuck you", men hon sade inget pga den blick jag gav henne...
    Försöker säga att det INTE är OK att säga sådana ord...
    Usch, vill inte att hon ska börja med sådana ord nu heller

Jag sade till på dagis att Stellas kompis har lärt Stella lite fula ord, men de har inte märkt av att hon sagt något, så de ska hålla extra öron öppna när de leker

(=
  • lia76

Tack för stödet... Hoppas verkligen hon förstår

Sjukdomar vill vi inte ha nu när det börjar bli sommar och varmt och skönt, de hör hemma i vinter
    Dock kan det ju vara skönt med vattkoppor osv så barna kan var anakna och inte ha kläder som retar så det kliar mer...

Idag när jag lämnade barna på dagis så frågade en lärare (Kajsa) mej om Ida berättat vad hon hade gjort igår.
    Nä sade jag...
    Då sade hon att Ida hade kissat på pottan på dagis
    Hon hade fått vara utan blöja på förmiddagen för hennes kompis Danijella var blöjfri idag.
    När de skulle ut efter lunch så frågade de Danijella om hon ville kissa, och det ville homn. De frågade även Ida om hon ville kissa, och det ville hon. Hon satte sej på pottan och kissade

Hon har ju lyckats kissa på toalettstolen hemma ett antal gånger också, så duktig.
    men att hon gjorde det på dagis är jätte skoj ju
    Blir väl lite extra triggad nu när hennes bästa kompis också börjat gå på pottan. kanske hon blir blöjfri lite fortare.
    Kajsa frågade om det var OK om de hade Ida blöjfri om dagarna på dagis. Självklart, varför inte :D

Ida har ju även kunnat vakna på morgonen med torr blöja och gått på toaletten och kissat. Är så stolt över min lilla 2½ åring.

Stella tränar på att skriva sitt namn. S och A har hon svårast för, så för tillfället heter hon TELL :-P
    Ida kan rita huvudfotingar också

(=
  • lia76

Vad gäller bilstol så har vi en Britax Kid Plus 2010 till Stella

Vet nån vad man kan göra med en "stammande" 2½ åring?

Hon blir så upphetsad när hon ska tala så hon stammar på orden..
    jajajajaja jag
    nu nu nu nu nu
    då då då då då då
    osv....

Har sagt åt henne att ta det lugnt när hon pratar och att hon inte ska prata så

Igår sade hon åt sej själv: "ja just, inte prata så.. " och så pratade hon normalt hehe

Rädd att det ska bli en ovana så hon börjar stamma på allvar.
    Någon som har/haft det likadant?

(=
  • lia76

Missar mycket när jag inte är så aktiv pga jobbet
    Skönt att fler har "stammande" barn... Barn är olika och ska inte jämföras, men Stella "stammade" inte lika mycket som Ida så jag blev lite nyfiken om det var vanligt eller inte

Jag tog ut min p-stav för x antal veckor sedan... blev så trött på alla blödningar som kom i otid och höll på i evigheter.
    Provade p-plåster. Men efter drygt 4 dagar blev jag illamående av dem och kräktes och allmänt dålig i magen.
    Sjukskrev mej på jobbet torsdagen och fredagen för jag mådde så himla illa.
    Tog bort plåstret på söndagen och på tisdagen mådde jag bättre.
    Hade uppehåll med plåstret drygt 1½ vecka... Nu satte jag på mej det i torsdags eller om det var fredags.
    Känner lite lite illamående och lite dålig i magen, men ska ge det en chans iallafall. 1 av 100 får biverkning som kräkningar osv... Typiskt att jag är en av dem då *suck*

(=
  • lia76

AssarP: Jajamensan hehe
    Två underbara p-pillerbarn... kanske därför de är som de är hahaha
    Nädå, de är så underbara så

Har inte testat spiral, p-ring eller så då jag inte vill ha något uppkört i underlivet...
    P-spruta rekommenderade hon inte då jag haft problem med p-stav.. Skulle få problem med p-spruta också.

Plåsterna är ju en hel vetenskap de också... Har haft på rumpan, det har lossnat, haft på låret och det fastnar också. Lossnar på kanten och fastnar på byxan och så lossnar det.
    Igår fick sambon sätta ett längst upp på ryggen.. Får se om det sitter som det ska då... Vill ju inte ha på armen när man går med linne så folk ser ett stort p-plåster :-P

Får hoppas kroppen vant sej med plåstret så jag inte blir illamående... Mår inte lika illa som när jag testade första gången, så jag håller tummarna (=
    Annars blir det väl ett plåsterbarn av det hela :-P

(=
  • lia76

Vi4: grattis

Jag har nu börjat med p-plåstrena igen och jag har mått bra av dem denna gång, så antagligen har kroppen vant sej efter den där illa-mående-attacken i början.

Vad gäller Stellas "fuck you" osv så har jag inte hört henne säga det på ett bra tag nu. Träffade hennes kompis och mamma förra fredagen på lekplatsen hemma hos oss. (Stellas kompis Jennifer ville komma över och leka lite.
    Då talade hennes mamma om att det är utländska barn som lärt Jennifer de fula orden.
    De har till och med gått fram till henne och sagt: "Vi ska knulla din mamma"
    Och detta sade hon till sni mamma också som blev helt paff.
    Men hon har slutat att sagt åt Jennifer för då blir det bara värre, då fortsätter hon mer å mer.
    Hon vet ju dock inte vad hon säger (vad det betyder) men ändå inte roligt att barn lär sej sådana ord.
    Kommer ju förr eller senare och jag föredrar senare, eller aldrig

Stella skrev mamma häromdagen också (vet inte om någon här inne har mej som vän på FB för jag lade upp bilden där, kan iofs länka in den hit)

Hon skrev dock upp-å-ner och spegelvänt Men det står ändå mamma *stolt*
    (=
  • lia76

AssarP:
    Ja mej gör det inget att hon vänder på bokstäverna... Min lillasyster tycker hon är intelligent osm skrivit spegelvänt.
    Visade Stella tt håller man upp papperet framför en spegel så står det mamma korrekt
    Hon tyckte det var lite kul hehe

Vad gäller sånguppträdanden så har Stella tidigare knipit och mest tittat runt omkring sej men nu har hon börjat sjunga med hon också.

Ida hon har alttid varit en liten sångfågel, och nu i vintras till luciauppträdandet så överröstade hon alla andra.
    Hon kunde inte låtarna helt, men sjöng med ändå... Lät så skojigt
    2 år hehe

(=
  • lia76

Sara 75: Ja (= Nu kan hon skriva både MAMMA och IDA. Stella är lite svårt då hon inte kan göra S men resterande bokstäver kan hon även om de skrivs lite huller om buller och lite varstans på papperet, men hon har lärt sej dem iallafall.
    och hon känner igen bokstäver när hon ser dem (=

Vad gäller Ida så har hon vart utan blöja om dagarna nu sedan helgen som var. Hon har varit jätte duktig att gå på toaletten och göra båda behoven.
    De senaste två nätterna har hon sovit utan blöja och vaknat torr (=

(=
  • lia76

Hallå i tråden
    Jo jag är inte inne här så mycket och hade tänkt ändra på det, men går inte så bra hehe

Jag behöver råd av er vänner för nu vet jag inte vad jag ska tro...

Jag använder p-plåster men fick reaktion av plåstret så jag tog bort det och satte inte på något nytt.
    För 2½ vecka sedan så älskade jag och gåbben, han hann inte komma för barna vaknade, men det var nära på (men det finns ju försatser). Detta var då söndagen den 21 augusti.
    Nu till mitt dilemma...
    Ägglossningen komme igång rätt så snabbt efter  att man slutat med p-plåster (enligt gyn som skrev ut receptet) och jag tror jag hade ägglossningssekret samma dag.
    Jag har noll koll på hur befruktningen går till och när symtom skall dyka upp och allt sånt då jag har två p-piller barn så jag har inte reflekterat symtomen hur tidigt/sent de kommit.

Hur som så har jag sprungit och kissat typ var annan till var tredje timme senaste 2 veckorna. (jag dricker itne mer än vad jag brukar göra).
    Jag har molvärk från och till i magen
    Smått illamående på kvällarna, men inte varje kväll.
    Nu i natt när jag låg på mage så kändes det som en liten liten liten kula i nedre delen av magen, men jag är ju rätt så mullig så det kan ju vara normalt också..

Jag tog ett graviditetstest fförra helgen 1½ vecka sedan med digitalt som visade -
    Tog test i onsdags förra veckan, eller om det var torsdag, under dagen på jobbet, men det visade negativt. Köpte RFSU's tester på en ICA affär i närheten av jobbet.
    Jag tog ett nytt dagen  efter som också visade negativt.
    I måndags köpte jag ett Clearblue test (inte digitalt) och det visade också negativt, dock tog jag det på eftermiddagen.

Men är det någon här inne som kan tänka sej ana vad som pågår? Är det bara lite vanlig molvärk pga hormoner från p-plåstret eller kan jag vara gravid men testat för tidigt.
    Är ju bara 2 veckor efter vi hade samlag och jag vet hur fertil jag är...
    Är lite nervös här så gåbben ville att jag skulle göra abort då vi fick veta att jag var gravid med Ida. Och han lär nog vilja abort denna gång också, vilket jag absolut inte går med på...

Usch... Pga all denna stress jag känner så har jag dragit på mej en eländig förkylning också haha 

Hur tidigt har ni känt symtom? 
    Jag vill ju vara gravid också samtidigt som jag är kluven eftersom jag tror att sambon skulle vilja en abort (inte helt hundra dock)..
    Har inte pratat med honom om denna oro utan det tar vi sen om det visar sig att jag är gravid.

(=
  • lia76

Glömde skriva att jag har ömma bröst också.

kram på er (= Och krya på er alla sjuka och ni friska hoppas jag få förbli friska (= Ett tag till iallafall 

(=
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*