Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Underbart Frk Kanin!!!

Tack för pepp hörrni - Elvira är hemma idag med, men vi börjar se ljuset....

Kaz, vilken jobbig sits - och jag känner igen Alfred i det du beskriver. Vi började på fotboll med honom för ett tag sen, han började visa intresse i början av sommaren och vi hittade en "dvärggrupp" som det kallas Första gången klarade han inte av att komma upp på den höga pallen under uppvärmningen och så var det svårt att få bollen i mål etc. Han kom med hängande huvud till oss, vi försökte peppa, och det som antagligen också räddade situationen var just ledaren.... han är rätt lågmäld, försöker få struktur utan att "tvinga" barnen. Det blir mest lek, mindre allvar och mycket uppmuntran när något sen klaras av. Nu är uppvärmningen nog det Alfred tycker är roligast - olika hinderbanor, trampoliner, pallar etc. Och kommer man inte upp, ja då får man hjälp. Hade ledaren börjat pressa eller sagt typ "kom igen nu, du e ju en stor kille det ska du väl klara" eller liknande, då hade han nog inte velat komma tillbaka. Men han har svårt för motgångar, det jobbar vi med genom att försöka berätta om saker vi självbav inte är så bra på, att det är ok att få hjälp, att det är för att man ska ha roligt etc. Hoppas det löser sig , man känner sig lätt maktlös!

• malinkat

Ok, det var eeeeevigheter sen jag var här. Verkligen länge sen. Ville bara kika in, säga hej, får läsa ikapp vid väl valt tillfälle... :) Nu bär det av till Sverige för vår del - efterlängtad semester!

KRAM!!!!!! 

• malinkat

Hej härliga gänget!

Har verkligen haft en mega-FL-dipp...! Och ju längre tid det går dessto svårare känns det att "komma in" igen, för man vill ju egentligen läsa ikapp och kommentera allt. Saknar de små stunderna här med er och diskussionerna! Så jag gör ett nytt försök :)

För det första önkskar jag alla sjuklingar god bättring! Och alla med minitonåringar hemma en stor portion tålamod Ska det inte komma först vid 6 år?? Fast Alfred visar nog lite såna tendenser med - inte att han ska flytta eller så, men mer "Ja men jag sa ju det ju"  " Åhh, det har jag ju sagt redan" och andra härliga uttryck. 

Annars är det bra här i stugan. Elvira är sen typ 2 månader tillbaka i en jag-vill-inte-äta-varm-mat-period, med något litet undantag (köttfärssås), men vi fortsätter att vänta ut det. Frustrerande, men hon får i sig annat. Det hjälper inte ens när vi säger att det är bara dem som ätit lite mat som får efterrätt/fredagsgodis eller vad det kan erbjudas. Näpp. Inte ens blåbärsefterrätten som är hennes favvis. Hon får ju inget annat heller  (utöver ett extra glas mjölk innan sängdags) så vi tycker att hon snart boör visa sig hungrig. Tips mottages gärna!

Annars är det mycket kärlek - båda barnen älskar allt och alla och vill kramas och pussas. Häromkvällen sa Elvira till mig att "jag älskar dig i morgon bitti"

Denna helg har jag haft för mig själv. Kommer ett par kunder nu i förmiddag så jag kunde inte följa med till Danmark. Men det har varit skönt att få jobba ikapp lite och sova ut!

Hoppas ni har det bra alla! Nu ska jag kika in här som vanligt igen!

• malinkat
    Piggley Wink skrev 2011-10-30 11:28:18 följande:
    Jag har inga bra mattips Malin, men dock en fråga. H började på innebandy idag. Det är en förälder på hennes avdelning på förskolan som drog igång det. Idag så fick barnen varsin klubba och massor av bollar så spelade de så gott de kunde var för sig. Det stod två mål framme så de övade väl lite att skjuta på mål när andan föll på . Några av killarna (som har storasyskon) skulle passa och ville spela match, men H har ju ingen aning om vad bollsporter går ut på . Vi har ju liksom inte snackat om det, inte kollar hon på fotbollsmatcher heller som vissa andra barn gör med sina föräldrar. Har ni några tips på hur  man gör konceptet "bollsport - match - lagsport" lättillgägligt för en fyraåring utan koll? Hon tyckte för övrigt att det var jättekul!
    Juni, det enda jag tror funkar är att spela lite hemma. Visa istället för att förklara, blir det för överväldigande med en massa info tror jag att de lätt tappar lusten. Alfred går ju på fotboll, det är dock på en väldigt lekfull nivå och i hans grupp spelar de ännu inte i lag. Däremot måste de försöka hålla sig till vissa regler, vänta på sin tur att skjuta i mål, de lär sig springa med boll och annat som sen krävs för att kunna spela i lag. Tror att just det är något bra - att barnen får känna sig trygga i det de gör, genom en massa övning (som man också kan göra hemma) så att de inte känner sig utanför eller dumma när de inte kan hänga med i de större barnens spel. När vi går till parken tar vi med en boll, och tänkte snart börja testa lite mer lagspel. Sätta upp ett mål, kanske T och A mot mig eller så. Det vi måste jobba på är också att Alfred ska kunna hantera motgångar. Han blir nu jätteledsen om Thorsten dribblar bollen och han inte lyckas fånga den. Till en viss gräns låter vi honom få den och känna sig duktig, men han måste också kunna ta att det inte blir mål eller att han misslyckas med det han vill. 
    Lycka till :) 
  • malinkat

Tack Vi4  
    Nej, vi försöker inte att göra det till en grej... hoppas att hon "tar sig ur" det själv. Men kall varm mat funkar endast med korv, typ Falukorv. Den värmer jag lite i micron sa den inte SER tillagad ut

Assar, hur gammal är Elsa nu?

Själv är jag hemma med krasslig Elvira idag, hade feber inatt och är snorig. 

• malinkat

Vi4, precis sa ska man göra! Boosta sig själv. Ibland far man t o m sla sig pa bröstet och säga att man är bra. Om det är nagot jag har lärt mig av tyskarna sa far det nog vara just det. Att lägga Jante i ett mörkt skap och kasta nyckeln. Betyder givetvis inte att jag aldrig blir osäker, tvärtom. Men när jag träffar mina kunder visar jag att jag tror pa mig själv. Bara sa kan de ju tro pa mig. Det jobbigaste är nog bristen pa feedback pa mina bilder fran kunder  ibland - men sa kommer det nagon som gör att allt känns ok igen :)

Kaz - hade hela helgen för mig själv och hade jättesvart att somna..... vet hur det är! Och da lämnar T ända alltid en av sina tröjor, använda, pa min kudde sa jag har hans lukt hos mig *fjant* hihi.

Pa tal om bilder, far jag lägga upp en favorit jag fick till under Sverigebesöket? Jante skulle ju bort och jag delar gärna med mig av Linn...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*