Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Ja usch, orolig blir man.....

• malinkat

Skönt att höra av dig Kanin! Och skönt med ett nytt UL ändå, förhoppningsvis med någon vettig, som kan uttrycka sig. Och du har rätt, vad sjutton skulle en överlök veta om saken

Idag ska vi på bio Thorsten och jag! Bara vi! Barnvakten - Thorstens jobbarkompis - skrev till mig och sa att hon minsann tänkte komma på måndag och vi ska ut. Inte varje dag man har barnvakter som insisterar ;_) Minns inte när vi var någonstans senast bara vi två... 

• malinkat

Kaz, vinkurs låter kul! Och tack hörrni, bio var mysigt och bra film (Carnage) , samt en barnvakt som sa att nästa gång kunde vi ju ta en längre film, eller kombinera med middag

Drutten, jag vet att i Sverige, när mamma och pappa ofta "lånade" Alfred som de sa, så var vi också bara hemma och jäste i soffan. Inte så illa det heller Röja, det kanske var lite over the top

• malinkat

Mandra, tummar hålls!

Jag är helt FÄRDIG i huvudet efter att ha försökt ta reda på och nysta upp ett tilltrasslat "skolgarn" . Vi måste anmäla Alfred till skola här i Tyskland - och i Sverige, eftersom vi inte vet ännu (snark) om vi flyttar tillbaka eller inte (tack vare universitets respektlöst långa admintider......). Alfred blir 6 i maj, och vi förstod det först som att han kunde gå i dagisets förskoleklass till hösten. Men så fick vi reda på att han är ett "måste-barn" och inte ett "kan om man vill-barn" vilket betyder att han till hösten måste till första klass i skolan. Skolan slutar 13.00, sen måste man antingen hitta ett fritids (finns som oftast inte på skolorna) där de hämtar barnen från skolan, för att det ska ha en mening - annars måste vi hämta honom och själva ta honom till fritids vilket ju inte går om vi bägge tänkt att få en arbetsdag utav dagarna. Eller, så ska man helt enkelt inte jobba, och hämta sina barn kl 13. Eller betala en barnflicka. Verkligen arbetslivsfrämjande...... 

• malinkat

Assar, helt ärligt vet jag vare sig ut eller in längre, finns fördelar med bägge länder..... men om T får jobbet skulle jag nog inte kunna tacka nej till att åka tillbaka, om jag säger så...

Milla, barn som blir sex under det första halvåret, fram till 1 juli, de är måste barn. Dvs, om inga speciella förhinder finns, så ska de i första klass. Barn som fyller sex under andra halvåret, får börja första klass om de vill, men kan också vara i förskoleklass. Om jag nu fattat det hela rätt...  

• malinkat

Milla, det är tillbaka till vår lägenhet i Solna i såfall, jobbet är på Sthlm Universitet.
    Och krångligt är det, främst med sysselsättningen a´la fritids efter skolan, som ju inte är en sjävklarhet här. vågar inte tänka på hur det är under alla loven??

Kaz, hoppas febern går ned snart! Trist att ha stått i kö så länge utan att komma in........ måste vara en poppis skola, och som du säger - många syskon. Vår skola i Solna har vi visst inte aktivt valt, den ligger helt enkelt närmast. Inte den med bäst rykte i stan kanske, lite slitet, men jag har också hört bra om den. Gillar också att det är barn med olika kulturer och såråk, och med olika förutsättningar. I skolorna runt där vi bor just nu är det rätt "tjusigt" och det florerar mycket pengar. Känns som att barnen bara ser det, att man får det man vill och gör det man vill, utan begränsningar.Höll tex på att ramla baklänges när vi skulle betala 30 € VAR för julklapp till tre pedagoger. Vi var ju inte tvugna, men jag ville vara med på ett hörn och det kändes sent att dra sig ur när jag fick föra vad de gav. 100 € var i presentkort samt fingodis fick de var. Lite saftigt om ni frågar mig...... 

• malinkat

Milla, visste inte att du haft ett mf ... ledsen att höra det  Kan förstå din känsla av både sorg och lättnad. Har många gånger funderat över hur jag skulle reagera om jag blev gravid... känner mig ju också färdig och nöjd med mina två. Kram till dig!

M73, grattis till dig!!

Pyttis, härligt med skridskoskola!

Mandra, drömma måste man!

Här har det varit en fantastiskt härlig familjehelg! Sol och frost och ute hela helgen. Vi var i en park igår vid floden Elbe och tittade på hjortar, idag blev det djurparken. Trodde att djuren skulle gömma sig i kylan, men det var tvärtemot. Första gången jag sett leopard och tiger på så nära håll, alla djur var rätt aktiva. Elefanthanen gjorde också sitt yttersta för att imponera på publiken med att bestiga en hona. Oj oj oj vilka ögon Alfred gjorde när han förstod att den där enorma saken mellan benen var en snopp..  

• malinkat

Stor kram till Vi4, mina tankar går till dig....Hjärta Känns så himmelens orättvist när det inte vill fungera för er som kämpar och vill så.

Med ett hopp från det sorgliga, vill jag säga grattis till Juni som fyller år idag! 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*