Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

kaz: Jättefina lucior! Jag fick gå till affären på vägen hem ifrån förskolan igår för att köpa en luciakrona till Gabriel .
    Hoppas att du snart får behålla maten och återfå krafterna.

Vi 4: Vad fint att A var med på luciatåget och var en positiv kraft för dig. Och håller med i "aja, baja":ndet angående sömnen. Tänk på dig själv så att du kan vara en pigg och glad mamma till E. Maken klarar nätterna, jag lovar (I min mans fall måste jag ruska honom för att han ska vakna när barnen låter, men jag slipper iaf gå upp ur sängen EN natt i vecan numera .)

Mandra: Det är klart att du får deppa här! Du "tar hand om" oss andra när vi är "låga" - om vi kan göra detsamma för dig så stär vi gärna till tjänst . Tycker definitivt att det är en bra idé att kontakta läkaren igen. Jag har en läkare som jag känner förtroende för (för nästan första gången i mitt liv) när det gäller min mage, och det är otroligt befriande att känna att någon tror på en. Hoppas att du har en sådan läkare, och att ni kan komma fram till vad det är som är fel, och hur det ska bli bättre. *Kram*
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Assar: Tänk att jag kan få komma med förklaringen på något, det händer inte ofta . Sushi i Sverige görs alltid på lax som varit fryst - så då finns det inga farligheter kvar i den. Gravad lax xom man vet är helt färsk - och som varit fryst - är därför OK också enligt mina källor . Däremot ska man vara försiktig med lax som legat vacuumförpackad ett tag, eftersom bakterierna tydligen kan växa till sig under tiden. ("Långt till utgångsdatum=OK, kort tid kvar=inte OK" brukade jag köra med)

Malin: Glömde ju kommentera febern. Jag ska vara en liten Demon och fråga om förskolan vet om att E hade feber i morse? Om de inte vet om det, och E varit helt OK under dagen så skulle jag inte tveka att skicka henne imorgon om du tror att hon orkar. Jag vet att i Sverige är riktlinjerna att barnet ska ha haft ett feberfritt dygn hemma, men om hon orkar så...
  • Milla C
    Assar: Om vi säger så här: När jag väntade Gabriel fanns det speciell "mammasushi" som väl innehöll allt utom just lax, så jag tror att det var laxen som var "boven" när det gäller sushi. Och sushi är ljuvligt !

Hörrni, jag hoppar in med en helt OT fråga innan jag hoppar i säng (ensam, maken är och modellflyger ):
    Är det någon som har tips på en förrätt som kan serveras till både barn och vuxna, och som gärna är lite "julig"? Vi ska fira "lilljul" med min familj på söndag, och bestämde att vi inte ska ha julbord (vilket jag så här i efterhand tycker är synd, eftersom det inte direkt "regnar" julbord när man jobbar inom förskola), utan ha trerätters istället. Jag ska göra förrätten, men är helt blank. Oh, ja! Jag kom på en del andra "kriterier" också, förutom att det ska vara både barn- och vuxenvänligt: Jag tål inte lactos och gluten, mina systrar får inte äta vare sig nöt-eller fläskkött och min och tvillingsysters makar äter inte sill. Visst blir det lätt nu :?
  • Milla C
    Ela: Mmm, ääälskar gravad lax . Tja, någon variant av gravad lax med något till kanske. Men är tyvärr inte säker på att "Sill-nobbarna" äter gravad lax hellerObestämd. Nåja, de kan väl låta bli att äta i sådana fall .
  • Milla C
    Ela skrev 2010-12-14 21:29:03 följande:
    Svår matfamilj måste jag säga.
    Hur menar du då ?
  • Milla C
    Mandra: Bra om vi kan peppa dig att stå på dig "mot" läkarna när det gäller din hälsa . Och tråkigt med fajt med mannen . Känns som om det slukar onödigt mycket energi, och härhemma leder det oftast inte till något iaf.

Tack alla för att ni delar med er av era famljeanekdoter. Ni är helt enkelt bäst!Hjärta

Ego: I dag har farfar hämtat barnen på förskolan, lagat mat och lekt med dem. Jag fick reda på i måndags att jag skulle stänga på förskolan jag jobbar på idag, och SMS:ade maken - som påminde mig om att han har julfest med jobbet idag. Jag ringde svärföräldrarna, som omedelbart sa ja till att komma och hämta pojkarna på förskolan idag. Tyvärr fick svärmor inte ledigt ifrån jobbet, men svärfar satte sig i bilen och åkte i snöovädret ifrån Stockholm till Arboga, hämtade en pulka hemma hos oss och gick och hämtade pojkarna på förskolan. Behöver jag säga att jag är hemskt glad att jag har honom som svärfar?Hjärta

På tal om olika "trösklar" för saker kan jag tala om att jag har noll tolerans för att hämta barnen sent "utan anledning", men struntar fullkomligt i om spolarvätskelampan har börjat lysa om jag inte anser mig ha tid att åka till macken. Maken tycker inte att det gör något om man kommer ett par minuter senare än man sagt till förskolan, men är fullkomligt rigid vad gäller att hålla efter bilen.
  • Milla C
    malinkat skrev 2010-12-17 20:36:36 följande:
    Milla, man behöver såna människor omkring sig! Saknar vårt "nätverk" när vi är här..... 
    Ja, jag förstår det. Vårt "nätverk" här är ju inte så stort det heller, och man märker ju en klar skillnad på vad man kan "unna sig" att göra mot dem som har hela familjerna boendes i närheten. Den jag tycker mest synd om idag (igen) är svärmor som inte fick ta ledigt ens ett par timmar. Var ju likadant när Lucas föddes: Hon var tvungen att jobba dagen därpå och kunde inte komma med när jag ringde på kvällen - medan svärfar snabbt hoppade in i bilen och kom hit.
  • Milla C

Hörrni, eftersom jag ibland brukar klaga högljutt på min maken härinne måste jag få berätta att idag har han samlat en massa pluspoäng inför julen : Han ska vara iväg på ett "ledningsgruppsevent" idag och till imorgon förmiddag, så han var hemma lite längre i morse eftersom de skulle sammanstråla på McD här i närheten halv nio. Så när jag lämnat barnen på förskolan och var på väg hem fick jag ett SMS att han bortstat av och skrapat rutorna, och "hoppas att det finns någon värme kvar i bilen när du kommer hem" (Det gjorde det iofs inte, och snön hade redan täckt bilen igen så att jag fick både borsta och skrapa, men det var ju inte hans fel). När jag kom hem med barnen ifrån förskolan i em upptäckte jag att han dessutom tömt diskmaskinen på ren disk innan han åkte hemifrån . Det är sådana småsaker som gör livet lättare att levaHjärta.

Nu ska jag gå och lägga mig !

• Milla C

Vi har haft en underbar julafton vi med . Per och Gabriel gick iväg och handlade lite, och så tillagade de både skinka, kålrotslåda och risgrynsgröt.
    Fast här blev "tomten" avslöjad så fort Per öppnade munnen .

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*