• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra: Kul att det blev så lyckat!

Oyra: Grattis i efterskott till F! Synt att han var så sjuk! Krya på er!

Pyttis: Oj vilken sjukstuga! Krya på er! Har tyvärr inga tips!

Mini: Kul med bio. Tror dock inte att Simon hade kunnat sitta still så länge. Hemma kan han kolla på hela filmer men då kan han pyssla lite med annat under tiden

Siggan: Kul med lyckad hår tvätt! Det går även bättre hos oss med det, särskilt efter det att jag sa att man får ha långt hår om man tvättar håret. Simons dröm är ju att vara flicka (vilket i hans värld = långt hår )

Wilma: Skönt att det känns OK med ensamhelgerna. Hur tycker Trolla det är att åka till pappa?

För övrigt går det hur bra som helst med medicinen hemma nu. Det är så jag blir tårögd. I morse la sig Simon tappert på sängen gapade stort, gjorde en grimas och därefter en piruett och förklarade att han var JÄTTEduktig och att det bara var 3 dagar kvar... Herregud vad stor han har blivit!

• kaz

Milla: Håller tummen för att det löser sig på ngt sätt! Kul ändå att du har "rätt" profil!

Frk Kanin: Svåra beslut och mycket att tänka igenom! Av vad jag har förstått så blir vissa väldigt påverkade av medicinerna och andra nästan inte alls. Sedan har jag också förstått att det inte är så lätt att lyckas vid första försöket eftersom det är svårt att veta att man doserat rätt... Jag kan såklart inte svara vad jag hade gjrot i ditt ställe men jag tror att jag hade gett det en chans...

Vi4: Det är helt sjukt men jag minns inte riktigt hur vi gjorde (och det var ju bara ngr månader sedan ). Jag var i alla fall redo att sluta amma så jag försökte överhuvudtaget att trappa ner... Men det som var absolut det viktigaste var 1) Vi slutade samsova (och Sara började sova i eget rum och egen säng) 2) Jag erbjöd alltid flaskan som hon till sist accepterade 3) Jag erbjöd napp (som hon började ta vid 1 års ålder). Men det viktigaste för oss var helt klart att sluta sova ihop. Sara liksom snuttade, somnade och släppte bröstet, sökte direkt bröstet igen, snuttade , somnade... Vare sig hon el. jag kunde ju sova... Ett tag sov hon i spjällis brevid min säng men det funkade inte heller. Hon hade liksom en radar inställd på mig och så fort jag gick och la mig (olika tider) så vaknade hon inom 30 min och ville komma över till oss. Hela förändringen tog ju ett tag... Först lät jag henne somna brevid mig (vi har en bäddsoffa inne i hennes rum) men succesivt har jag vant henne att somna själv i hennes säng. Nu ligger vi och läser saga i bäddsoffan medan Sara dricker välling. Sedan släcker vi lampan och då blir hon alltid jättearg för hon vi läsa mera sagor. När hon lugnat sig lägger jag ner henne i spjällisen där hon bökar runt lite med vovvov och en docka. Sedan somnar hon. Hon vaknar dock fortfarande 1-2 ggr/natt och dricker välling.

• kaz

Hej Gbg! Kul att se dig Tänk att det snart är dags för dig! Spännande! Vad säger E och B om att få en lillebror? Jobbigt att det är tungt nu på slutet! Kramisar

• kaz

Stor KRAM Mini

Och kram till Gbg också. Klart du ska gnälla - det hör till

• kaz

Frk Kanin: Vad skönt att isen är brutan!

Assar: Härliga besked!

• kaz

Oyra och Pyttis: Hoppas att de kryar på sig snart!

Milla: Mysigt men undantag för svärisarna...

Drutten: Ja, här börjar även Sara bli stor. Det går verkligen undan. Hon är rätt frustrerad över språket men det kommer nya ord var dag.

Mini: Skönt att det blev en lyckad dag! Kram

Här har vi haft en aktiv helg. Igår försökte jag lära Simon åka skridskor och idag längdskidor. sedan har jag själv skidat både igår och idag - härligt värre!

Simon är inne i en härlig fas. han har fått en ny rosa hjälm och han visar mig om och om igen hur man ska knäppa den utan att klämma hakan (maken lyckades ju klämma honom så det har varit omöjligt att få på honom en hjälm sedan dess - än tills nu). Det går även fint att tvätta håret nu. Simon visar mig hur man ska luta huvudet bakåt för att inte få tvål i ögonen... det är så härligt att lyssna på. Han förklarar även att han ska dela med sig av sina djur till Sara och det funkar faktiskt ganska så bra. Han är verkligen gullig!

• kaz

Hej alla SUPERMOMOS Ni är verkligen alla toppen!

Mandra: Superbra idé. Det är jättebra vanligt att byta jobb efter föräldrarledigheten. Man har liksom fått lite tid att reflektera... Har ju själv gjort det 2 ggr

Pyttis: Vilken morgon! Lycka till med op. Förstår att det känns lite läskigt.

MalinK: Vi säger också snippa. Kändes lite konstigt i början men nu känns det helt naturligt!

Vi4: Wow, det är ju världens nyhet! Stor kram till dig som aldrig får sova. Lider med dig! Hur går det? Snuttar han fortfarande hela nätterna el lyckas du lägga honom lite i egen säng?

Vi var på champagneprovning igår - det  var nice - men blev lite sent, också för barnen. Sitter här och väntar på att de ska vakna så att vi kan stressa i väg till dagis. Känns inte helt bra att redan börja väcka dem på morgonen...

• kaz

Vi4: Vännen, förstår hur du tänker. Jag har själv i princip tagit alla nätter med barnen. Det vore ju mer rimligt att ta en natt var när båda arbetar (och särskilt när man slutat nattamma). Tyvärr är det nog så att du måste försöka sluta med nattamningen. Det finns nog inte någon annan väg att gå. Hoppas att ni har hittat en plan som känns bra för er båda. Det vore ju bra om E kunde vänja sig lite mer vid sin pappa. Vi har kommit till en punkt där Sara kan gallskrika när maken tar henne om nätterna (trots att han kommer med varm välling).

Frk Kanin: Vad söt Ärtis är. Hoppas det blir ett fint ”firande” för A.

Pyttis: Jobbigt med fler sjukdomar. Vi har haft en vändpunkt när det gäller maten hemma hos oss – vi har i princip bestämt oss för att sluta tjata vid matbordet. OK, man får inte leka med maten (för mycket) men i övrigt biter vi oss i tungan. Vi hade även kommit in i en dålig vällingkarusell som vi nu har vänt så nu får barnen välling till ”efterrätt”. Sara var så himla trött och hungrig efter dagis så innan fick hon en flaska vid hämtning och då fick såklart även Simon en. Sara åt sedan middag men inte Simon. Sara kan dock ibland bli så hungrig att hon bara skriker och inte äter ngn mat men på det hela taget funkar det bättre nu.

Aggis: Jag hade heller aldrig velat avar ifrån barnen så mycket. Fy vad trist!

Mandra: Nja, vet inte om jag är ngn expert men i smak visade det sig att jag helt klart gillar det som är dyrast  Vet inte hur bra det är egentligen…

• kaz

Stort grattis Tyra Stora tjejen!

Hoppas sjuklingarna kryar på sig snart!

Extra kram till Mini! Hoppas S har fått i sig lite vätska idag!

Assar: Sara städar nästan inte alls utan det är Simon som får städa upp. Nej, inte alls rättvist. Kasnke spelar Sara på att hon är liten men jag är inte helt säker på att hon greppar detta med att städa ännu. Simon är dock inte lika "duktig" som I - han försöker också slippa undan...

• kaz

Nej, nu hoppas jag på friska bran. Stackars alla sjuklingar! KRAM till trötta och orliga mammor!

Mandra, du är underbar. Själv, när jag kände mig deppig igår, så bråkade jag med maken och låste in mig och bölade i badrummet... Moget och konstruktivt - NOT!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*