• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Malin: låter helt sjukt att ni måste sälja nu i detta osäkra ekonomiska läge med stora variationer i börsen var dag! Är de HELT från vettet?! Det borde vara argument nog för att få vänta m att sälja. Om allt funkar som det ska är det obegripligt att man inte får hyra ut sin bostadsrätt! Stor kram och hoppas ni kan få extra tid!

Mandra: låter underbart att ni redan trivs

Assar: klart du ska ha varmt kaffe! Because u are worth it! Kram

• kaz

Krya på sig till alla m förkylningar!

Lia: jobbigt att gå i ovisshet!

Mandra: bra att du tar hand om dig lite! Kram

Här är det fullt upp! Sara fyller 3 år om en vecka och på sön är det kalas. Som hon har väntat på detta! Hon önskar sig presenter och ballonger

• kaz

Här velas det om en 3:a! Har bokat tid för att plocka ut spiralen och nu backar maken. Hm, får försöka övertyga honom.

Assar: åh, stora tjejen! Hoppas det blir kul! Är på jakt efter sura rullar som tunga till en ormtårta. Sara har beställt en lila sådan (!) men den får nog bli rosa! Pust, ska bli skönt när det är över

• kaz

Assar: kul m lyckats kalas! Klart man blir nostalgisk! Det blir jag nästan var kväll när jag går och inspekterar två sovande barn!

M73: jobbigt m koppor! Hoppas det inte blir så farligt! Skönt m tavegyl! Vad göra? Du hade såklart inte gått på kalas om du vetat att det var koppor! Kram

Vi hade kalas för Sara i sön (hon fyller 3 år imorgon)! Lilla loppan, som hon inväntat denna dag! Hon fick en ny docka som hon rullar omkring där hemma (tidigare har hon inte visat så mycket intresse för dockor). Hon fick också ett Pippi-hus som vi ska sätta ihop ikväll!

• kaz

Vi4: stor stor kram! Du har pressat dig själv hårt och det är inte konstigt att det blir en lång resa tillbaka. Jag hoppas att du kan finna ork att implementera ngt som funkar. Men så är det för många - tex vet vad man bör göra för att gå ner i vikt men orkar inte ta tag i det.

Vi får se hur vi gör m en 3:a. Var helt inställd på att vi inte skulle ha fler barn. Sedan öppna maken upp för det och har nu backat igen. Det känns jättejobbigt eftersom jag gärna vill.

Det är faktiskt idag som är Saras f-dag. Hurra är så tacksam att hon är hon

Och vi har nu slutat m napp. Har pratat om att hon skulle sluta m napp när hon fyllde 3 år nu i flera månader. Igår vaknade hon och sa att hon hade ont i munnen så då slog vi till. Hon är inte helt nöjd och bryter ihop emellanåt men det går ändå över förväntan. Hon fick ta med sin gosekatt till dagis som substitut

• kaz

Frk. Kanin: vilka bra nyheter! Kul! Och kul för Ärtis också!

Vi4: vad tror du om att bestämma att en kväll i veckan är "din"? Då kan du göra vad du känner för, boka in en massage, fika m en kompis, ta en promenad - vad som helst. Men då är det bokat och din man vet (i god tid) att det är hans ansvar m E och hemmet. Låter som ni är inne i en ond cirkel. Låter inte heller bra att han jobbar så där mycket igen! Stor stor kram

Assar: mysigt det låter!

Malin: fy, det låter hemskt! Hoppas ni kryar på er snart! Sara är förvisso inne i en period där hon inte riktigt är nöjd - hon vill vara både liten och stor - och så saknar hon sin napp. Det låter ändå som E har en tuffare fas! Styrkekramar

Juni: låter mysigt m lite fre- och lördagsmys!

Jag har 2 frågor. Först den lätta: har ni ngr boktips? Vi läser kapitelböcker m Simon nu. Har läst Ronja, Pelle Svanslös och Lotta på Bråkmakarg. Vad kan vi läsa nu?

Nu den svåra: hur kan jag hjälpa Simon att inte ge upp vid minsta motgång? Jag vet att han är liten men jag känner att han behöver stöd. Igår skulle han spela tennis för första gången och såg verkligen fram emot det. Tyvärr var det helt puckade ledare som typ ställde sig på andra sidan nätet och försökte dirigera 5-åringar att slå forehand. Det resulterade i att Simon inte lyckades så bra och kände sig usel och ville inte vara med. Jag har mailat ledarna och sagt att deras metoder verkar ineffektiva. Tennisen spelar i sig ingen roll men jag skulle vilja förmedla till Simon att det är ok att misslyckas, att inland måste man kämpa lite och att man ska inte ge upp med en gång. Men hur? Finns det ngn bok att läsa? Hur gör ni? Jag vill att han ska känna sig trygg! Det gör ont i mig när jag ser honom framför mina ögon från igår!

• kaz

Tack för input! Ja, det är precis som ni säger 2 ungdomar som är tränare. De verkar inte ha så mycket erfarenheter av små barn. På fotbollen var det föräldrar som var tränare och de gjorde ett bra jobb. De går i alla fall ngn kurs på 1 el 2 helger (per termin). Men jag försöker peppa genom att prata en del om att man inte klarar allt med en gång och att det tar tid. Det har gått in och Simons exempel är "Mamma, tex i början var du inte så bra på att jobba men nu är du det"

Tack för boktips också!

• kaz

Milla: usch, hoppas G inte lider för mycket. Sedan blir det väl lillebrors tur...

Assar: skönt att ni klarat er ännu så länge.

Hos oss har Sara börjat hosta så det känns lägligt att det är fre. Simon ska sova över hos sina gudföräldrar och bli ompysslad. Sara vill dock ännu inte sova borta så hon får mysa med oss istället.

• kaz

Mandra: Japp, Sara är nappfri. Hon ber om den ngn gång per dag och det händer att hon får utbrott. Vi svarar bara lugnt att det inte finns ngn napp längre. Hon har fått ett akvarium m fiskar men hade hon kunnat välja hade hon helt klart valt nappen! Simon är dock väldigt glad! Lite svårare är det att få henne att somna om på natten, ibland krävs välling. Till dagis tar hon m sin gosekatt!
    Hoppas du mår bättre och att tentan gick ok! Kram

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*