• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

pyttis > Okej, överväger man att ta bort dem på en tjej i hennes storleksordning då  eller?

Jag har en kompis, vars son har stooooora körtlar i näsan vilket gör att han inte sover mer än ca 15 minuter i sträck i ETT OCH ETT HALVT ÅR( han blir 2 år om 2 månader). Han sover mellan föräldrarna för att de ska ha koll på att han andas och såklart för att slippa gå in mellan 2- 4 gr i timman. Nu äntligen fick de hjälp, en läkare på öranäsa hals som vid ett rutinbesök redan på 2 minuter konstaterade att han överhuvudtaget inte andades med näsan och det i sittande ställning. Han trollade fram en liten kamera och på plats utan förberedelser kollade han ner i näsan, tog 30 sek. Och sen fick de tid till nässkrapning av den körteln. Det var fjärde gången hon var där men hennes 'valiga' läkare som alltid säger att allt är bra var sjuk, till hennes stora lycka. Hon är sååå lycklig. Hon kanske ska få börja sova några timmar i sträck på nätterna.
    Den pojken snarkar också som ett helt skogshuggar lag.

• Mandra

pyttis > Vet du om stora halsmandlar kan påvärka att man blir förkyld jämt?

• Mandra

pyttis > Okej, tack Jag måste fundera på vad vi ska göra med Tyra som är sjuk konstant. Får gå till barnläkaren och börja dokumentera antar jag. Hon är ju sjuk igen, innan den gamla gått över så har hon en ny.

Hoppas ni får svar på testerna som gjordes och en tid snabbt till öronnäsahals.

• Mandra

malinkatarina > ja, det finns alltid någon som har det värre men det hjälper ju inte dina sömnlösa nätter . Vad skönt att det gått lite bra med era förändringar. Det kan ju bli mycket bra om några dagar till *håller tummar och tår* Vet precis hur trött man blir och att det går på tålamod och humör. Själv utvecklade jag ett chokladberoende när jag var som tröttast   Det märkliga var att när nätterna blev lite bättre så försvann chokladsuget naturligt, precis som om det bara var lite extra energi jag behövde.

Barnläkaren på BVC är en äldre herre som är fantastisk och lyssnar och säger bra saker. Så jag ska ta och beställa en tid till honom framöver. Han allmänpraktiserar med vuxna också en dag i veckan så numer är han också min läkare . Jag träffade dock min bvc sköterska nyss och hon tyckte vi skulle hålla ut tills efter sommaren men att dokumentera var en bra idé.

kaz > Skönt att det verkar vänt för Sara ändå. Fick hon en lika prickig variant som Simon hade?
    Jaha, ni vände honom inte innan. Vet inte hur jag ska göra, jag får fundera vidare.

m73 > Skönt att få det kollat, jag blir trött på Tyras alla förkylningar och hon har ju inte lika trånga luftvägar som din lilla har. Jag hoppas i alla fall att ni också får nå bra svar att gå på.

Vi 4 > Ja, så kan det va. Det känns ju lite hopplöst när hon aldrig slutar hosta på nätterna och aldrig får andas ordentligt genom näsan. Hon har börjat snarka och numer så kväljs hon när hon tar en lite större tugga. Mycket som förändrats på kort tid. Dokumentation blir det i af.
    Oj, inskolning.. tiden går så fort, så stor han är då gobiten. Underbart att det går så bra, gör det hela lite lättare när man ska börja lämna bort sin/sina ögonstenar till ngn annan.
    HAha, jag gjorde mig en sån där gråben och hjulben bild av Edvin. Hur ni håller honom i famnen och lyfter ner honom och benen går som trummpinnar redan i luften, väl nere på marken så wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, chwongar han iväg.

juni 07 > Oj, ja fy för UVIs, jag är som dig. Jag blöder direkt när jag får den. Du får vara vaksam sen så du inte får fler bara. Åh så ljuvligt med en så frisk liten vän. Bara att gratulera!

• Mandra

juni07 > Sambon slutar den 7/6 en söndag och den 6:e har han tenta. Det e f*n elakt. Fast det hade en förklaring. Läraren de hade var en idiot och uttalade sig på facebook om eleverna som går termin 2 på juristen i Örebro att de var så dumma, idioter och att juristerna i Uppsala var så mycket smartare (där hon egentligen hör hemma) osv.
    Haha, och det ska vara en lärare på Universitetet!!
    Nåja såklart blev hon befriad från alla sina arbetsuppgifter och innan de hittade en ersättare så blev terminen lite skjuten på så här i slutet, så de skulle hinna få alla sina föresläsningar. Hon undervisade även lite i min sambos kurs, han går ju termin 8. Han är klar jursit till jul!! (för övrigt kan det tilläggas att det var högre snitt att komma in i Örebro än Uppsala)

Ang din UVi, gott att de följer upp. Hoppas du fått vila ordentligt.

Själv ska jag strax iväg, vårfestdags på dagis. barnen ska sjunga för alla tårögda föräldrar som bara ser sitt barn. Alla 5 avdelningar har den tillsammans. Så det är föräldrar till närmare 85 barn
    Picknicken är gjord. Tyvärr så har sambon rättegång(-sspel) så han kan inte smita tidigare. Hoppas han hinner komma till picknicken iaf.

• Mandra

AssarP > Jaha, har du det?! Heh, ja det är säkert en anledning då om hon skolats indirekt att dom är bättre/finare. Synd att hon inte tänkte själv bara och var en bra lärare/pedagog som vill lära istället för idiotförklara. Jag hoppas ändå att resten av lärarkolleget och professorerna har en mer ödmjuk inställning till livet? lärandet-
    Jag kan ju inte låta bli att tänka att om man inte får majoriteten i en klass att förstå det man säger som föreläsare, är det klassen ? eller föreläsaren det är fel på?

Aja, dom löste det fint på univeritetet tyckte jag.

Milla C > Åh, så spännade!!

• Mandra

Mini > Jag kör först Ipren, sen efter 4 timmar så ger jag alvedon och efter 4 timmar om febern är på väg upp så kör jag ipren igen.

• Mandra

Jag visste inte ens att springcyklar fanns fast jag hade inte köpt ngn ändå för vi har ärvt två vanliga cyklar.
    Och på tal om att cykla, gissa vem som igår klättrade upp på storasysters 2hjuling med stödhjul och cyklade iväg. Så min gårdags em bestog i att springa brevid  Tyra (hönsmamma som jag är för hon höll inte på att trilla en endaste gång) när hon cyklade runt runt vår lekplats utanför dörren. Heh gratis motion

Och Vilya lyckades äntligen ta sig upp i trädet på dagisgården för första gången igår, som hon kämpat och kämpat.
    Hon kan fortfarande inte gå  på plana ytor utan att höften/benen/knäna vobblar till och hon trillar. Hennes smalben och knän är som vanligt prickiga av blåmärken men hon säger aldrig ett ljud när hon ramlar, bara reser sig och leker vidare. Min tappra lilla stora tjej

Milla > Vilka kap Alltid kul att fynda.

AssarP > Åh vad gott att höra att de fått påökning nu

• Mandra

Pyttis > Dom tror att hon har för grunda höftskålar att hon skulle haft en sån där ställning runt benen när hon föddes. Men istället letade och letade de tills dom hittade en liten lätt låsning och lät det gå förbi. Du vet hur barnen drar upp benen på magen och aldrig lägger ner dem?! Så har aldrig Vilya legat, hon hade benen utsträckta på golvet/mattan redan som bebis. Drog alrig upp dem eller låg och sparkade i luften. Dessutom är hon plattfot och då flyttar sig benen i foten och knäna någonting. Dom har inte velat dra igång något än. Får se vad läkaren säger nästa gång vi ses. Jag brukar ta upp det på rutinkontrollen för att se vad de säger. Det kanske är övergående också? Jag vet inte?!?

Åh Pyttis, det är liksom magiskt med sånna stunder. Barnen växer så i ens ögon när de kan leka och samspela sådär med andra barn. Vad underbart att hon har en sån kompis som det flyter så bra med!!

• Mandra

Ja grattis alla fantastiska mammor !! {#lang_emotions_flower}.

Milla C > Haha, så underbart! Det bevisar att lägger man ner sig så får man resultat!! Du är bäst helt enkelt!!
    Alltså, du har gjort min söndagskväll för du är så värld det och låt nu allt ditt jobb med jobbsökande gå rakt in i självförtroendet. And on a rainy day, think of it and you'll smile.

Jag fick sovmorgon, frukost på sängen, nyplockade blommor och en teckning. Sen hade jag en så kass dag (fysiskt) så min fantastiska sambo  tog barnen efter lunch och åkte och storhandlade _själv_ (något jag aldrig skulle göra, jag som har barnen mer än han, antar att han var intet ont anandes, haha ) Barnen skötte sig exemplariskt och jag fick ett mms med glassätandes barn i bakluckan bland matkassar Själv så sov jag igen  och som toppen på moset så lagade han middag när de var hemma 2 timmar senare.

Jag som nyss fyllde år (bara en månad sen) och vart bortskämd, fick redan en ny dag med total vad jag behövde. {#lang_emotions_heart}
    Sånna här gånger så undrar man hur det kommer sig att man inte alltid drar jämt? , för idag så lyckades han läsa mig som en öppen bok utan problem och andra dagar så undrar man om de har 54 i skosorlek när de promenerar över en.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*