• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej igen,

Jag har en fundering som jag behöver ventilera. Hur ser ni på detta med Star Wars? Jag vet knappt vad det handlar om och måste erkänna att det inte är lekar som jag direkt har uppmunrat. Det är inte så att jag heller har avstyrt sådana lekar men det har inte riktigt varit Simons grej. När jag frågar Simon om vad han lekar på dagis är det mest olika typer av kull. Just nu är det mycket lekar i storgrupp. Men i förra vecka sa han att han inte hade ngn att leka med. De andra hade lekt SW och han ville leka prinsessa Hans bästa kompis (utanför dagis) är helt inne i SW sedan han fick SW lego Wii-spel i julklapp (men hans föräldrar har alltid verkat för att han ska vara grabbig). Simon och denne kompis har nästan inget gemensamt nu för Simon är inte alls med på vad han pratar om... Vi kör fortf. så mycket mjukare grejjer här hemma. Pippi är fortf. poppis. Nu börjar jag oroa mig för att Simon ska vara "efter" el inte få vara med... När jag frågar vad han önskar sig i födelsedagspresent svarar han en Tingelingväska... När jag försöker styra in honom på typ SW-lego så är han rädd för att han inte klarar att bygga ihop det. Jag tycker det är svårt. Ska man pusha honom (försiktigt) att bli mer grabbig el. ska man låta honom få vara i sin prinssesvärld (ja, varför inte?). Han tycker iof att det är kul att pilla med lego så det känns ju helt OK att köpa. Eg. vet jag inte riktigt vad det är jag vill säga Simons största intresse är fortf. djur så jag har köpt en fiskbok (där man kan känna igen olika fiskar - det har han pratat om tidigare att han vill ha), sedan tror jag på ett spel typ Jakten på den försvunna diamanten (just nu spelar vi ett spel med siffror) och slutligen har jag också funderat på lego (men kanske inte specifikt SW). Han kan ju få en Tingelingväska om jag hittar ngn...

• kaz

Mandra: hoppas sambon får ja på nästa jobb. Kul ändå med bra feed-back!

Vi4: yes, vad nära du är nu! Tänk vilken prestation! Heja heja!

Drutten: vad kul att se dig! Kul att ni trivs så bra i huset! Förstår att det är en del att stå i men förhoppningsvis kan man som Pyttis sa skynda långsamt! Det låter dock väldigt tufft med avundsjukan. Tycker du har fått många goda råd här ifrån. Tror också det låter klokt att vända sig till BVC för råd.

Tack snälla för input kring mina funderingar. Vi har utv.samtal i nästa vecka så då kan jag även ta upp det med Simons kloka dagispersonal. Men jag tror att Vi4 satte pricken på i, för det har skett en del omgrupperingar på dagis. Simon verkar inte alls hänga med sin bästis längre. Han har en hang-up på en stulen diamant (nu i flera veckor). Men när vi sågs vid brasan i helgen sken de upp bägge 2, kanske dags att bjuda hem henne. Men idag hade vi en ny kompis hemma efter dagis... Att det inte funkar så bra med SW-pojken är absolut ingen fara, för visst växer man isär. Jag tror jag köper ngt SW-lego även om jag eg tycker det finns andra bättre byggsatser. SW är ju rätt avancerade att bygga. Roligt att Vilya aldrig lekt med dockor. Antar att hon har fått flera stycken - som Simon och bilar. Sara har lekt mer med dem än han. Simon har sedan han var 1 år mest lekt med sina plastdjur. Vi har allt från lejon till kaniner. I påskägget fick han en ny dinosaurie. Med dem leker han olika rollspel. Han tränar hellre piruetter än kickar boll. Idag ville han inte gå på sin fotbollsträning så vi hoppade den. Till hösten har han kommit in på simskola samma dag som fotbollen och går det inte att ändra tid så tror jag det blir simning istället. Det är verkligen en hårfin gräns mellan att erbjuda och pusha. Kram på er!

• kaz

Mandra: Jag glömde säga att nej vi har inte Wii och visst skulle vi kunna köpa ett. Simon skulle säkert älska det men samtidigt räcker liksom det han har och gör i nuet - egentligen. Jag vet inte om jag vill skynda på honom i just den utvecklingen. Det är jättekul att lära honom att räkna (som han är intresserad av nu) men varför köpa honom ett tv-spel som han inte ens vet finns? Vad ska han göra när han blir 10 år? Den enda anledningen skulle vara att han inte ska vara utanför för att han inte är med på vad de andra barnen leker. Så tänker jag och när jag tvingas skriva det inser jag att jag är rätt konservativ...

• kaz

Mandra: Förlåt, nej så tolkade jag det inte alls. Men jag förstår att du tolkade mitt inlägg så... Ledsen att jag skrev så klumigt! Jag tycker att det är toppen att läsa om hur nu andra gör! Och jag är inte av princip emot tv/data-spel. Maken spelar en del och barnen spelar en del vid datorn. Jag kan tänka mig att vi köper wii eller annat så småning om - kanske i vinter. Nu tycker jag också att man kan leka ute så mycket det går. Kramisar

Även hos oss ryker barnen ihop när de är trötta el. när de har hängt ihop en hel dag. Och det är väl ganska naturligt att det blir så. Vi har också nolltolerans när det gäller att slåss. Det får man inte göra under ngr omständigheter. Det har blivit mer av den varan när maken har varit borta. Simon har väldigt svårt att ta ngr motgångar just nu och då åker nävarna fram snabbare än vanligt. Idag hade han fått för sig att pappa skulle vara där när han vaknade (fast vi flera ggr igår pratat om att det är på fredag) och han bröt fullkomligen ihop. Vi fick nästan stanna hemma... 2 dagar kvar...

• kaz

Assar: Han blev så arg på mig för att jag inte hade ett magiskt trollspö och kunde trolla hem honom

• kaz

Mandra

Maken är äntligen hemma. Ni skulle hört Simon imorse. Han hade så mycket att berätta. Munnen gick i ett. Sara var mer avvaktande dock men det är ju ofta så mindre barn reagerar. De har i alla fall varit hemma från dagis och nu är jag också på väg hem. Nu blir det fredagsmys!

MalinK: låter mysigt med syskonen! Våra kommer väldigt bra överens. De insisterar fort på att "sova över" i Simons rum

• kaz

Assar: var rädd om dig! Kram

Juni: hoppas magen känns bättre. Stor kram! Det är inte kul med många konflikter. Det enda jag kan trösta med är att det är en fas!

Mandra: Kramisar! Nej det var länge jag hade en sådan konflikt. Men så umgås vi inte lika mycket. Helgen har varit toppen! Tänk vad skönt det är att vara 2! Jag tror faktiskt att vi har mått bra av att vara ifrån varandra ett tag. Man kan lite starta på nytt. Kram

• kaz

Vi4: hurra för dig och inlämnad avhandling! Som du har jobbat! Nu är det lite kvar innan 7 juni (?) och sedan har du semester! Skönt att E är i en bra fas. Kram

Nu är min buss framme så jag skriver igen på vägen hem!

• kaz

Ela: stor kram - du är bäst!

Gbg: förstår att du blir förvirrad. Jättebra att du bett om ett möte! Jag tycker inte heller att ngt av det du berättar verkar konstigt. Simon kissar på sig flera ggr/dag för han har inte tid att gå på toa. Han kissar inte på sig helt utan småskvätter och han är inte ensam på sitt dagis. Han blir 5 år om 1 mån. Även han är försiktig med att prova nya saker. Han har börjat på fotboll men vill ofta inte vara med för han tycker det är för svårt. Jag försöker uppmuntra och förklara vad träning är - att man inte kan allt med en gång och att det är lika för alla. Det var ngt vi pratade mycket om på Simons utv.samtal. Ibland tycker jag att man idag är väl snabb på att "sätta bokstäver" på barn. Självklart ska man få stöd och hjälp om det behövs - jag menar inget annat. Men man har väl rätt att vara lite annorlunda? Personligen tycker jag inte heller att det är konstigt att flaxa med armarna. Och jag tror att ni föräldrar känner E bäst. Och det här med att inte vara med i gruppaktiviteter handlar ju om att ha kontroll. Leker man enbart med 1 annat barn har man mer kontroll över vad som kan hända. Simon har precis lite släppt sin bästis och deltar mer och mer i lekarna i storgrupp. Men han föredrar att vara kullare än att vara den som ev jan bli kullad. Inga konstigheter tycker jag. Men det är klart att man vill uppmuntra honom till att let go ibland. Stor kram

• kaz

MalinK: Stort grattis till A! Hoppas på trevligt kalas!

Mandra: Wow, -10 kg!

Pyttis: härligt det låter!

Här har vi gäster. Makens systerdotter och hennes kille från USA. Intensivt och trevligt. Simon är förkyld och Saras magen har strulat. Hon var dock pigg här på kvällen. Hoppas de håller sig friska!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*