• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Jag måste berätta en rolig grej om jobbet också - När jag klev in på företaget igår för min intervju var där ett bekant ansikte. Det visar sig att jag kommer att jobba tillsammans med en gammal klasskompis från högstadiet! Vi var rätt bra kompisar under gymnasietiden också, hängde i samma "gäng", men nu är det minst 10 år sedan vi hade någon kontakt senast. Lite kul och oväntat att springa på honom där.

• asap

Milla och Mandra - Sköna kommentarer!

Pyttis - Var på Åland ligger stugan?
    Tyvärr kommer jag väl inte att ha särskilt mycket semester i sommar iom att jag börjar jobba precis innan, men annars hade vi ju kunnat träffas där! Mina föräldrar har stuga där och jag har en massa släktingar utspridda på ön, så jag kan väl en del om stället. Säg till om du vill ha några tips på saker att göra.

Idag har Gustav ritat massor på väggarna i två rum hos mina föräldrar. Som tur var hade han valt blyerts! *puh*

• asap

Mandra - Åh, min bästis hade hus på Ulvön, så där har jag varit flera gånger. Det är ju såååå fint! Fast kallt i vattnet när man skulle bada....

Pyttis - Vad kul! Det är ju i Hammarland vi "bor" också! Det finns ett jättebra brandkårsmuseum i närheten, där man får klättra runt i alla gamla brandbilar. Vi var där förra sommaren och Ida hade jättekul!
    Plasto har fabriksförsäljning strax utanför Mariehamn, de säljer både leksaker och platsburkar mm.
    Vid dåligt väder (men det ska det väl ändå inte vara!) är badhuset i Mhamn också jättefint med stor varmbassäng.
    Det finns massor mer att berätta, men det kan vi ta senare. Ett trist tips dock - fästingar finns det gott om, så det kan vara en idé för er vuxna att TBE-vaccinera er. Barnen ska inte behöva vaccin förrän i skolåldern, så för dem är det lugnt.

Typiskt! Bara för att jag nu nästan har slutförhandlat och tackat ja till jobbet, så börjar andra höra av sig och vill att jag ska komma på intervju! Jag tänker som så att innan ngt är klart så är det väl smart av mig att inte tacka nej till andra intervjuer, samtidigt som det känns lite fult att "hålla på" med flera företag parallellt... Hur hade ni gjort? Hur sköter man ngt sådant här snyggast?

• asap

Mandra - Trysunda.. Jag känner igen namnet iaf, mycket troligt att jag har passerat några gånger. Tyvärr har vännens familj nu sålt sitt hus på Ulvön, så det är inte så troligt att jag får chansen att komma dit igen.
    Hoppas ni får byta antibiotika så att det blir friskare igen!

Pyttis - Amimox har G också haft, den verkade inte smaka alltför illa. Det luktar iaf skumbanan eller något.

M73 - Mysigt med kyllingarna! Hoppas den sista lyckas ta sig ut också.

• asap

Pyttis - Stolt ska du vara! Både cykling och gym, jätteduktig är du.

Milla - Skönt att det kändes bra med intervjun, hoppas jobbet blir ditt! Hur var det med tillträdet på tjänsten, det var i höst eller? Är du intresserad av att göra praktik innan, även om du får det här?

Mitt anställningskontrakt ska vara på posten nu, så imorgon kanske det kommer och jag får skriva på. Lönen blev ok men inte mer, trots det är det flera tusen bättre än skitlönen jag hade på mitt förra sunkjobb. Säger en del om hur kasst det var... Åh, det ska bli så skönt att få lite PENGAR, vi har inte haft två riktiga inkomster i familjen sedan.. äh, aldrig. Maken doktorerade innan barnen kom och jag har knappt inte jobbat alls sedan vi fick barn, känns det som.

• asap

Mandra - Vi har ju sagt det för, men ni skulle ha vår privata vårdcentral där man bara kan dyka upp under fm om det är något! Lycka till imorgon då iaf.

Gustav sög tag i en bandyklubba idag när vi hämtade Ida på dagis och hade svårigheter att släppa ifrån sig den, så det verkar vara ett bra tips. Vägkritor har vi haft (men ritat slut), och vi och grannarna brukar använda dem till att rita vägbana där barnen kan köra med sina Bobbycars. Grannen som är amerikan ritar alltid in en McDrive, men det känner inte Ida igen vad det är för något.

Tack för att du frågar, men nej inga andra erbjudanden än. Och jag börjar ju på måndag, så jag är rädd för att det inte hinns med att trimma lönen mot någon annan. Men man vet ju aldrig vad framtiden har att bjuda på, så jag vårdar mina andra kontakter ömt - kanske blir det av någon anledning aktuellt att byta jobb snart igen?

• asap

Drutten - Tack! Jo, maken får bli fl med G, fast med hjälp av mormor och farmor så han kan ändå jobba någon/några dagar varje vecka. Och sedan i augusti är det dagisstart för G också.
    Skönt med ett gäng lediga dagar tillsammans, hoppas ni får det bra.

• asap

Mandra - Förstår att det känns jobbigt att hon inte bajsar, skönt med microlax hemma om det behövs. Hur är det med febern idag då?
    Och tack för att du bestämde det där med ett jobb med bättre lön åt mig i framtiden. Men det som bekrymrar mig mer än lönen (för den är faktiskt helt ok, bara inte jättebra) är att jag får rätt långa resor (ca 1h i vardera riktningen), så vi får se hur länge jag kan hålla ut innan jag vill ha något närmare. Men du kan väl bestämma något som finns här i krokarna?

Milla - Det är uppfattat! (Vad gäller praktiken, alltså.)

juni - Så mycket semester kommer det inte att bli, men eftersom vi hade bokat in två spridda veckor redan så får jag ta dem i förskottssemester. Den första veckan åker vi till Mallorca med mamma och pappa och min syster med familj, och den andra är det den årliga Estlandsvistelsen med makens sida av släkten. Förutom det ska vi nog kunna klämma in några helger på Åland osv. så att vi får vara lite lediga tillsammans bara familjen också.

• asap

Pyttis - Ja, det är alltid härligt med lite extra fickpengar.

Jag har också packat idag - barnens väskor. De har nu åkt hem till mormor och morfar för att imorgon fara vidare till Åland. Från början skulle jag ha följt med (maken har skjuttävling hela helgen), men iom jobbstart på måndag blev det en hel massa saker jag behövde fixa först så jag är hemma jag... Känns som vanligt lite skönt och mycket tomt när huset blir tomt såhär. Kommer förmodligen längta ihjäl mig innan lördag kväll då de kommer hem igen, men förhoppningsvis får jag en del gjort iaf.

• asap

Gomorron! Inga barn i huset, känns lite konstigt. Men vi var duktiga igår: har fyllt en massa gropar i gräsmattan med jord och sått gräsfrön, oljat in hela matbordet, köpt en ny extern hårddisk och säkerhetskopierat alla foton tagna de senaste 5 åren dit. Dessutom hann vi äta godis och kolla på DVD igår kväll också.

kaz - Sådan säng har vi i stugan på Åland, det är ju jättebra att ha plats för gäster när det behövs också!
    Ida har haft svårt att somna ett par kvällar, hon säger att det är hennes mjukiskanin som har pratat hela tiden så hon har bett oss att ta ner den i lekrummet till slut när den inte vill hålla tyst.

Pyttis - Sådan nedtrappning gjorde vi också innan Ida slutade med nappen, och när vi väl bestämde oss för att "idag ska det ske" så gick det helt smärtfritt att sluta. Vi gav nappen till Pelle Svanslös.

juni - Wow, ett godisträd önskar jag mig också till trädgården! Jag som hade tänkt så ärtor och morötter idag, får nog tänka om....

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*