30+ som fick första barnet 2006 *4*
Hej! Så skönt att höra vi4 att allt är bra med pyret! Jag är så glad för er skull! Hur går det med illamåendet?
Hej! Så skönt att höra vi4 att allt är bra med pyret! Jag är så glad för er skull! Hur går det med illamåendet?
Hej! Vi är ju ett år efter de flesta av er och Anton ska ju börja f-klass till hösten, det kommer vara fyra klasser som sedan blir tre när de börjar ettan och då byter de även lärare. När ändå skolan är på tapeten undrar jag lite över hur skollik f-klassen har varit för era? Jag har för mig att ni skrivit om läsläxa och dyl och nu även att de låg långt fram i matten osv. För det vekar inte som att det är så mkt skola i denna f-klassen, det verkr mest vara "vi lär genom lekar". De som är intresserade lär väl sig lite bokstäver, men det verkar bra var det om brant jäv är på hugget. Jag var och hälsade på och det var mysigt, men nästan mer dagis än där Anton går nu...
Bra att ni fick komma iväg mandra även om det var i förkortad form! Längtar efter att få göra något bara jag och herr drutt men det dröjer då Olle är om möjligt ännu mammigare än de andra två...
Tack för input om skolan. Jag tror att det kommer bli ett steg tillbaka när à börjar skolan då de på montessoridagiset har stort fokus på lärande och har arbetsplats mellan 08-11. Å andra sidan är inte samlingar Antons starka sida så det kan nog behövas lite lagom av detta för honom... Färglägga med plus och minus gör de på dagiset, men jag tror inte de gör det i f- klassen, men däremot höll de på med det i ettan då jag hälsade på där. Är det inte lite lustigt att skolorna får så fria tyglar med hur f- klassen läggs upp? Även tiderna de går varierar mkt mellan skolor. Det känns ju lite som att de kan tappa ett år då de bara leker, även om det är bra att de har stort fokus på det sociala samspelet.
Asap - det borde ju vara som du säger, att det blir mer och mer skollikt för det är väl det som är syftet med förskoleklassen. Skrattade lite åt gympapåsen, och här har vi problem med att man ska ha sockar i skorna som sätts på efter overallen och sedan komma ihåg mössan och vantarna innan man går ut... Och det kommer vara en stor grej bara att gå till matsalen, för att inte tala om skolgården som är full av massor av stora barn. Jätteroligt för en mamma med kontrollbehov... Wow Kaz, då är det snart dags! Hoppas att bebis håller sig kvar några dagar så du får vila upp dig! Jag satt igår och packade ner Olles bebiskläder och de är ju sååå små! Det hugger till lite när jag tänker att jag aldrig får någon mer liten, men samtidigt så är jag så tacksam för mina tre pojkar och har ingen ork för fler så jag är nöjd. Men ändå....
På Antons och Elis dagis har trenden blivit att alla bjuds (18 st) och flera har haft på Lekland, så det ville ju Anton också ha. Det är dyrt och dessutom anser jag att det inte är mysigt då barnen knappt hinner med den som fyller år. Men kul har de ju. När à fyllde stod jag där med luren och skulle ringa, men så avblåste vi det och hade det hemma istället. Och Anton hade jättekul på kalaset fastän det inte var där han helst ville... Det var en del föräldrar med då det är 3-6åringar på dagiset och de minsta vill inte bli lämnade. Vi hade fri lek, korv med bröd, skattjakt då de fick ledtrådar som slutade med att de hittade skattkista (då de var så många hade vi 3spår...), sedan tårta och godis. Jag tycker att det egentligen är få många barn med hela dagiset, men samtidigt är det kul då alla får komma. Förra året var det en hel del kalas där Anton var bjuden men inte Elis som var väldigt besviken. Spännande med Kaz! Heja, heja!
Hej! Igår passerade vi en milstolpe -Anton sov över hos en kompis för första gången! Jag var inte "mogen" för detta, men det hade gått bra. Anton har ju fortfarande väldigt svårt för att somna, så jag tänkte att det skulle bli svårt. Klockan halv elva fick jag ett sms där mamman skrev att det var bara Anton som var vaken, men sedan hade han lagt sig i soffan när mamman och pappan tittade på tv och somnat inom 10 min. Han hade vaknat mitt i natten och "letat efter mamman, men hon sov så då gick jag tillbaka till soffan". Tyckte det var starkt gjort, jag vet att jag fick gå hem när jag skulle sova borta första gången precis vid läggdags, och just denna kompisen hade han bara varit hemma hos två ggr innan.
Här har vi två märkessköldar men inga märken... Anton har velat ha märken, men har ännu inte börjat på simskolan. Vi hoppas på att få plats till hösten. Han vill göra egna märken också, så att den kan fyllas på snabbare...
Ghp - vad är det för skidmärken?
Kaz - Sök jobbet ändå, det kan ju vara så att de väntar på dig tills du kommer tillbaka, man vet ju aldrig!
Hur går det med lillkillen? Är han nöjdare nu? Nätterna?
Här har Olle äntligen börjat somna tidigare, nu somnar han ca 21-22 som oftast. Skönt! Han är redan 9 månader och står själv. Hur gick det till? Jag försöker verkligen njuta och jag är så tacksam för mina tre troll. Som även kan göra mig helt galen.... Anton och Elis bråkar fortfarande, men de kan även ha riktigt kul ihop emellanåt.
Nu vaknade olle...