• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

AssarP > Så skönt! Det verkar som medicinen börjat ta då. Så glad för er, så himla jobbigt när de minsta blir så sjuka.

Vi 4 > Nu är helgen nästan över !!

Tyra har fått en riktigt jobbig hosta, skäller hela tiden men moolipcten hjälper riktigt bra.
    Jag har nu flera nätter irad hängt blöta handdukar på elementen (vi har vattenelement) för att höja luftfuktighteten i rummet hon sover i och haft kastruller med kokande vatten med anis och temynta i som fått ånga upp rummet 2 ggr innan vi andra lagt oss, hemma odlad temynta från grannen . Luften har varit riktigt skön.
    Tyra vaknade inatt 3 ggr istället för var femte minut av sin hosta så kanske vänder det här med nu.
    Själv är jag risig, fått samma förkylning som Tyra har och sambon också fått. Vilya tog sin sista penicilndos igår em så nu hoppas vi på att ha en friskus i familjen. Hoppas vi andra inte smittar henne.
    Barnen blir hemma några dagar till, kanske hela veckan för på lördag så kommer släkten från land och rike för att fira de tu. Tyra som blev 2 i feb och Vilya som fyller 4 veckan efter som släkten kommer. Vill ju inte ha sjuka barn och behöva ställa in det framförallt Vilya har längtat efter sen i julas (senast hon fick träffa massa släkt)

• Mandra

AssarP > Jag blev alldeles tårögd av din stoa Ida. Vi har ingen som tar våra barn så länge. Vi har ingen som tar dom alls i princip. Bor ju i fel stad från släkten, men det lät himla mysigt.
    Svärmors nya man bor ju i Öret så han ska få ta med sig V till farmor någon helg har vi pratat om.

malinkatarina > Har ni ventolin?, det är luftrörsvidgande. Det körde jag på Tyra när hon var liten och tät, det kör jag än om hon är tät vid förkylning. Men som nu, har hon fått sån där skällande hosta, vilket hon oftast får om hon får hosta och då är mollipect bättre sa dom på öra näsa hals när vi sökte med den sist.
    Skönt att hon.  verkar bättre idag. Lät som helgen blev bra. Så skönt. Blir intensivt sådär med släkten

Ang, grannen ovanpå så vet jag inte hur det är. Jag tror han är utslängd igen, tredje gången sen det där stora bråket med polisen och så.
    Igår satt han med dottern i bilen utanför vår dörr och spelade musik i 2 timmar. Vet inte om de väntade på henne eller vad det var frågan om men jag har slutat fråga.
    Han ser elak och arg ut jämt utom när han är själv  med dottern. Då brukar han lé. När han är med dom båda och möter oss så vallar han dom fort vidare för vi är uppenbarligen nåt/någon han inte vill möta. Han gör tom allt för att inte ens säga hej, försöker att inte se oss typ, fast vi står brevid varandra.

Hon brukar berätta det senaste när vi stöter på varandra och han inte är med och mitt hjärta ömmar för henne. Hennes och hans familj är på henne att hon ska ta tillbaka honom när hon försöker stå på egna ben.
    han uppvaktar henne som aldrig förr när han åkt ut också så jag räknar nog med att han är tillbaka vilken dag som hällst.
    Det är för många som trycker på henne. Jag har berättat om kvinnojuren och jag brukar krama henne och säga att bara hon kan leva sitt liv och göra sina val och veta vilket liv hon vill leva. Jag brukar försöka säga att hon ska stå på sig, men jag är en mot 20 ?

Jag är riktigt kass, jag räknar timmarna till jag får ta nästa alvedon/ipren. Snorig näsa, snoriga ögon, öm hals och ont i kroppen. Tyra har vaknat och hostat ngn gg i timman inatt och likaså jag.  Nu tycker jag att det är dags att vända däremot.
    Båda får vara hemma och jag försöker få barnen att nöja sig med pysselaktiviteter.
    Vilya är frisk dock men hennes imunförsvar precis efter en pencilinkur känns som det är öppet mål nya bakterier/virus så hon får vara hemma några dagar.
    3 veckor i sträcks VABande nu. Helt sjukt.

• Mandra

tack för sympatier,

Igentligen är det inte så himla jobbigt tycker jag, har liksom fått in flytet. Fast idag, första dagen vi inte varit ute på alla dessa sjukdagar blev lite segare.
    En sak tycker jag dock är drygt och det är att jag inte får något gjort, allt man får ställa in osv.

Denna förkylning har jag testat en nässköljare. Det var riktigt skönt. Dom sägs ju kunna korta av en fökylning *håller tummarna*

naturligtvis så har allt åkt i golvet idag och jag har behövt städa bort efter mig, helt onödiga saker för att jag känner mig så trött
    På förmiddagen skulle jag slänga ut en spindel. Vilya satt inlindad i ett täcke och tyckte att det kröp på henne hela tiden och säkert 20 minuter efter. Tyra stog vid terassdörrens framsida med skorna på och ropade efter spindeln och att vi skulle hämta in den igen. Hon berättade också att hon tyckte om spindeln. Kan barnen bli mer olika?
    Naturligtvis så kastade jag sönder ett glas när jag skulle slänga ut spindeln för såklart gled den ur handen.
    Barnen gapade och tittade förvånat på mig som om jag gjort det med flit medans jag uppgivet stog och skrattade och bara drog igen dörren och orkade inte ta upp efter mig. (fixade det på em när iprenen satt in)

Nu är äntligen sambon hemma och han sköterläggningen så fick jag en stund här.

AssarP och Pyttis > Ja mitt i eländet så har jag ju inte haft dom så sjuka samtidigt. När det har blommat som värst på ena så har det lugnat sig på andra. Ni har ju haft det värre! Hur äre med lillpyret nudå  Assar?

• Mandra

AssarP > Så skönt att höra!

lia76 > Jag minns att du berättade. Så fantastiskt goda nyheter att talet mognat och att det inte var mer än så. Jag är jätte glad för er! {#lang_emotions_flower}

Vi 4 > Hur gick det idag?

• Mandra

juni07 > Tycker absolut du ska pröva. Jag ska höra med vänninan vi fick den av. Den vi har nu så kan jag tipsa om en bra direkt. Pga hennes sjukdom så har hon testat alla former och varianter för henne hjälper den otroligt mycket.

Man blandar en skopa (som medföljer) salt med vatten till strecket i kannan. Sen häller man det i ena näsborren och det rinner ut genom den andra. Sen byter man bara näsborre och häller det åt andra hållet. Sen ska man andas lite sppeciellt men det står precis beskrivet hur, vad och hur mycket man ska göra med allt.

Jag tycker den är skön. Sambon fick den för sin allergi då de minskar besvären. Och vid snuva så är det toppen, tycker jag.

Jag återkommer imorgon om sidan med kannan så kan du kika på den.

• Mandra

Drutten > Jag hoppas du hittar ditt drömhus snart så du kan få din verkstad för drejning. Jag kanske kan få komma på en dagskurs hos dig då? Jag vill så gärna lära mig dreja.

Milla C > Grattis till goda inköp! Sånt kan verkligen förgylla dagen.

kaz > Åh vad gott med friska barn. Det finns hopp för oss när andra får bli friska emellan.

malinkatarina > Ojda, lillastumpan. Kan det vara för att hon sovit dåligt? ibland genererar ju dålig sömn dålig sömn liksom
    Jag hoppas i alla fall att ni får en god natt sömn nu.

Själv har det inte gått ett steg fram sen igår för mig och idag har jag en teletid till VC. VIll ju inte ställa in lördagens kalas för att JAG är sjuk. Vore för hemskt. Att få till att alla syskon, syskonbarn och föräldrar ska komma långtifrån på samma dag är näst intill omöjligt. Jag MÅSTE bli frisk.
    Vaknade med ondare i halsen och 2 igenkläggade ögon, snorig, osv.
    Ensam med barnen igen men idag sitter sambon på skolan och pluggar så han är ringhembar om det kniper och framförallt så är han hemma vid 16 tiden istället för 18 tiden ikväll.

• Mandra

malinkatarina > haha, det kan ju vara som du säger. Att något känns obehagligt i kroppen och att hon snurrar. Lite växtvärk kanske?
    Vad hjälper ingefäran mot? Jag vet ju att den hjälper mot illamående, men jag är högst inte gravid Fick mensen till råga på eländet

Jag brukar göra ingefärste på färsk ingefära när jag ska ut och åka långt. (och när jag var gravid)
    Såg ett avsnitt mythbusters för länge länge sen. har ni sett det? Programmet där de testar olika myter. En gång testade de åksjuketabletter, ingefrästabletter och något till som jag itne minns.
    Dom stackarna som fick testa sattes i en snurrande stol *garvar* först utan något i kroppen och kräktes på nolltid. Åksjuketabletten gjorde ingen skilnad i princip men ingefärstabletten gjorde STOR skillnad.
    Tyvärr finns det inte att köpa i svea, inte någonstans.

• Mandra

seren > jag hittade inte ens på hälsokost. jag var inne på alla jag paserade. märkligt.

• Mandra

seren > Tack för det ! Även om jag itne är gravid och kan ta dom eller att de funkade på dig så kan man ju säga till andra gravida som mår illa. Det kan ju funka på dom, man är ju berädd att testa det mesta för att slippa må illa. heh   Så länge det inte är skadliga saker då förståss.
    När jag gör ingefärste så skalar jag ingefäran och skär 2-3 skivor och lägger i botten. Häller på lite kokande vatten. Några droppar citron för att stärka syrasmaken och en halv tesked honung för sötman. Jag tycker det gör susen när jag åkt bil. Sån där torkad frukt, kanderad frukt eller vad det heter som man kan köpa som godis finns ju av ingefära. Den funkar också för mig.

• Mandra

malinkatarina > Jag ska kolla in det men jag kan kolla lite med min expertpanel ikväll och se vad de tycker så återkommer jag då.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*