• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Nisselina - Visst har det varit mycket skriverier i tidningarna om gymnastik och unga flickor i våras?

Jag har tre barn, snart 7, 5 och 2 år gamla.

Ghp - Åh, att det ska var så omöjligt att få tjejerna att agera schysst mot A, trots alla insatser hittills!
    Precis som flera varit inne på så är det ju jätteviktigt att föräldrarna får veta varenda gång det händer något, det hade man ju själv velat!
    Kan jämföra med en kollega till mig, vars son har haft det struligt i skolan sedan han började. Nu går han fyran, har blivit mobbad i flera år, men är nu tyvärr den som ställer till en hel del själv. I våras var den en incident där kollegans son slog ett annat barn. Skolan skrev en rapport på händelsen och skickade till bägge föräldrapar. Det slagna barnets föräldrar gjorde då en polisanmälan (!) mot min kollegas son, baserat på rapporten de fått. Min kollega bad då uttryckligen att om det händer något liknande igen - snälla, kalla in oss föräldrar och våra barn direkt så att vi får reda ut det omedelbart! Vi vill inte ha en skriftlig rapport, vi vill veta allt på en gång!
    I torsdags hade nästa grej hänt, kollegans son hade tagit kort på en klasskompis i duschen efter gympan och lagt ut på instagram. På kvällen hade han känt att det inte var bra, försökt ta bort det men inte lyckats och inte vågat be föräldrarna om hjälp. I skolan i fredags var det så någon annan klasskompis som sett bilden och börjat prata om den, och då blev det fart! Min kollega fick hjälpa sonen att omedelbart plocka bort bilden, sonen blev av med sin mobiltelefon med omedelbar verkan och vid lunch var det möte på skolan med alla inblandade. Så mycket lättare att få agera direkt det hänt!

• asap

Malinkat - Välkommen tillbaka! Borttappade lösenord kan ställa till mycket bekymmer.
    Så härligt för barnen med Kanarieöarna!

Kaz - mini-artister, det låter kul!

Nisse - Vad skönt med resa bokad. Hur länge blir ni borta?

Min kollega ja. Det är verkligen jobbigt för hela familjen, ständigt är det något. Det är möten med bup/skola/dietist/gudvetallt varje månad, tar enormt med energi. Nu har ju jag bara hört ena sidan av historien, men jag är lite förvånad att de inte bara har bytt skola vid det här laget, då kollegan är övertygad om att problemet är isolerat till skolan. Hemma/fritids/aktiviteter går bra, men i skolan är det problem. Och min kollega är också irriterad på skolan som inte tagit sitt eget ansvar för att det fungerar dåligt, utan har tagit initiativ till ett antal utredningar på pojken istället (adhd/dyslexi), men han har inga diagnoser... En tioåring måste ju känna av det, att de försöker hitta att det är ngt "fel" på honom som förklarar mobbningen.

• asap

Idag igen fick kollegan ett samtal från sonen på em och åkte iväg till skolan i ett huj. Jag vet inte vad som hänt, kanske har det en helt vanlig förklaring den här gången, men det händer titt som tätt. Jag får höra efter imorgon vad det var som hände.

Ghp - Skönt!

Kaz - Hoppas det inte är någon fara, att det var en tillfällig känsla av ensamhet som kom över honom.

Får era (stora) barn själva ta ansvar för att packa gympakläder och frukt till skolan? Eller gör ni det åt dem?

• asap

Det var en "helt vanlig" olycka kollegan fick åka till skolan för i veckan - sonen hade sytt sig i fingret med symaskin på slöjden.

• asap

Kaz - Våra får välja mellan att äta lördagsgodis eller att få 10 kr.

• asap

Siggan - Grattis K i efterskott!
    Ida tyckte det var jobbigt när G fyllde år för en månad sedan, hon var sur för att hon fyller år sist av alla barn i familjen. Men nu när det bara är två dagar kvar till hennes födelsedag hör jag inte att hon klagar så mycket.

Malin - Stackars A.

Ghp - Jag har inget minne av att vi jämförde oss när vi var så små som på lågstadiet. Jag har alltid varit "studiemotiverad", men känner inte igen att jag hade koll på vilka som också var det och vilka som inte var det.. På mellanstadiet kanske, men inte före det. Däremot minns jag ibland när man fick läsa två och två, när läroböckerna inte räckte till alla, hur jag alltid låtsades läsa lika långsamt som den jag delade med. Tyckte det var pinsamt att jag blev klar först och ville inte vara den som stressade kompisen att vända blad. Knäppt.

Jag blev ju lite inspirerad att låta Ida ta mer ansvar, men fann mig själv packa gympaväskan åt henne imorse ändå... Däremot så fick hon själv packa upp den och hänga handduken på tork, alltid nåt!

• asap

Förresten så har de inga läxor än, är inte det lite konstigt? Förra året hade hon läxa varje vecka.

• asap

Mandra - Usch. Låter som att det var något att få ont i magen över.

• asap

Ghp - Näe! Fy sjutton vad mycket tråk det är hela tiden! Bra att de tog tag i det direkt dock. Vad sade A om det?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*