• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

1500kr låter ju billigt. Kollar man på blocket så börjar det från typ 1700kr/vinter och upptill 500kr/mån.

Vi har aldrigt haft vinterförvaring annat än hemma på tomten. Dock med ett tak över. Mina föräldrar har aldrig haft sin vagn inomhus eller under tak. Deras vagn köpte dom 1984 och den är i hur bra skick som helst ännnu. Vill bara belysa att man måste inte förvara inomhus. Sen har man möjlighet och vill det så är det ju inte sämre för vagnen att ha den inomhus.

• Chris
    Lind1981 skrev 2010-09-16 12:46:52 följande:
    Har nyss blivit med husvagn och har averkat vår första sommar i vagnen...barnen älskade det verkligen och vi oxå! vi har redan börjat planera för nästa säsong men vet inte vart vi är sugna på att åka....vet ju att inget slår västkusten men vi har även fri tillgång till sommarsuga  nästan i lysekil så västkusten känns inte fom örsta resmål men gillar ju det.
    några tips inför nästa säsong vad vi skall satsa på...vi har 3 barn i olika åldrar så det skall passa alla...åldrarna är 12-4-och nästan 2 nästa säsong.
    Öland har vi ju varit till dom 2 senaste somrarna. Vi har bott båda gångerna på Saxnäs camping som ligger precis då man åkt över bron. Vi gillar den campingen och sen är det ju nära över till Kalmar där det finns grejer att göra också.
  • Chris
    mrseriksson skrev 2010-09-19 14:11:20 följande:
    hej hopp

Cris: Hur funkar det för dig med alde pannan....vi kan inte starat pannan bara genom att stoppa i kontakten i vagnen bara tv går i gång då...? och vi kan inte koppla upp husvagnen mot batteriet enbart...???
    Har man avstäng huvudbrytaren och vinterkopplingsswitchen till så startar pannan med samma inställning som när man kopplade bort 230V. Så är det på våran Kabe iaf.

Hur menar du att du inte kan koppla upp husvagnen mot endast batteriet??
  • Chris

4m mellan ekipage är en regel som skall finnas på alla campingar. Det har att göra med brandsäkerheten. Sen är det väl så att många campingar tummar på den regeln.

Vi ställde ju upp husvagnen i Säfsen nu i lördags och där var det full fart. Många vagnar var på plats och det bygdes och fixades vid vagnarna.

• Chris

Problemet med många campingar är att dom är gammla då vagnarna inte var stå stora. Så då blir det problem idag då vagnar är både breda och långa. Men som sagt så är det inte många campingar som är stenhårda på detta. Även fastän det står i deras info. Uppe i Säfsen där vi nu har vagnen tror jag det inte heller räcker till 4m. Men alla har ställt på samma sätt så dom tycks inte kolla upp det så noga.

• Chris

Igår kapade jag till trallvirke som skall bli golv under förtältet, sen blir det plastgolv på det. Vi har sådana fyrkantiga 30x30cm plastplattor. Vi har haft dom tidgare och dom funkar kanon under vintern också. Jag åker upp själv på lördagkväll till Säfsen och skall sen under söndagen fixa golv, bänk och skidställ. Sen resa tältet också.

Skall också kolla över ugnen för det verkar "läcka" värme vid tätningen på luckan, så får kolla över det så det blir fortare varmt i ugnen

• Chris

I söndags var jag uppe vid husvagnen och bygge golv och reste vintertältet. Nu saknas bara lite staket och belysning.  Skall även fixa någon form av skidställ utanför vagnen. Får se när vi åker upp nästa gång.

• Chris
    Wilowa skrev 2010-10-05 08:39:41 följande:
    Finns det nått att göra uppe i Säfsen nu eller väntar man bara på snön? Vi är lite sugna på en hösttur någon helg framöver och funderar lite på vart vi ska åka. Fast en förutsättning är ju att vi får tillbaka vagnen som är på sevice. jag tycker den borde vara klar snart för nu har de haft den i 2½ vecka.
    Beror ju på vad man menar med "göra". Vid själva skidbacken finns ju downhillåkning ed cykel. Sen finns ju en massa vandrigleder i vacker natur. Sen lär det vara bra fiskevatten i alla dom små sjöarna. Men det finns ju inget "större" samhälle i närheten så är man ute eftere något sånt så är det inte rätt ställe.

Men dom 2 helger jag varit uppe så har det varit mycket folk där. Kan ju bero på att mång avarit där och fixat inför säsongen.
  • Chris
    libero skrev 2010-10-08 07:45:04 följande:

Måste höra med er experter. Är det bara hos husvagnsfirmorna som man kan fukttesta vagnen eller går det  att göra det på andra ställen också?
    Funderar på att sälja vagnen och vill du fuktesta den först. problemet är bara att vi har en bra bit till närmsta husvagnsbutik.

Finns det ingen husvagnsserviceställe heller? För dom gör ju också tester. Det finns ju säkert typ anticimex som kan göra fukttester också men dom har ju inte koll på vart i husvagnen man skall testa. Ni kan inte kolla om det finns nån som kan komma ut till er från nån husvagnsfirma och göra testet. Kankse enklare och billigare att betala reseersättning tillhonom än att behöva åka iväg med vagnen.

Detta med fukttester tycks vaar väldigt debatterat. Vissa firmor som gör "riktiga" tester bara "fuskar" över testet och fyller i pappret medans vissa firmor är väldigt noggranna. Sen finns det en uppsjö av olika testutrustningar som är olika bra.

Även om man gör testet själv så behöver man ju även ha koll på var gränserna går. På alla vagnar får man utslag och olika fukthalter på olika ställen. Jag minns inte var gränserna ligger för jag ifrågasatte det då vi gjorde fukttest på våran vagn som var 1år. Om jag inte minns helt fel så hade vi upp mot 15-17% och det var OK.
  • Chris

Nericia 77: När ni behöver är ju svårt att säga, eftersom tillverkarna säger 1ggr/år för att garantin ska gälla så kan det kanske vara en bra måttstock.

Sen är det ju tyvärr så att flera som köpt husvagnar som varit fukttestade på firman sedan har visat sig innehålla fukt ändå. Tyvärr verkar det "fuskas" en del inom detta område. Så det är aldrig fel att göra en ny fukttest på en annan firma för att vara säker.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !