libero skrev 2010-10-08 07:45:04 följande:
Måste höra med er experter. Är det bara hos husvagnsfirmorna som man kan fukttesta vagnen eller går det att göra det på andra ställen också?
Funderar på att sälja vagnen och vill du fuktesta den först. problemet är bara att vi har en bra bit till närmsta husvagnsbutik.
Finns det ingen husvagnsserviceställe heller? För dom gör ju också tester. Det finns ju säkert typ anticimex som kan göra fukttester också men dom har ju inte koll på vart i husvagnen man skall testa. Ni kan inte kolla om det finns nån som kan komma ut till er från nån husvagnsfirma och göra testet. Kankse enklare och billigare att betala reseersättning tillhonom än att behöva åka iväg med vagnen.
Detta med fukttester tycks vaar väldigt debatterat. Vissa firmor som gör "riktiga" tester bara "fuskar" över testet och fyller i pappret medans vissa firmor är väldigt noggranna. Sen finns det en uppsjö av olika testutrustningar som är olika bra.
Även om man gör testet själv så behöver man ju även ha koll på var gränserna går. På alla vagnar får man utslag och olika fukthalter på olika ställen. Jag minns inte var gränserna ligger för jag ifrågasatte det då vi gjorde fukttest på våran vagn som var 1år. Om jag inte minns helt fel så hade vi upp mot 15-17% och det var OK.