• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Även om besiktningstiden är i mars så behöver det inte betyda att ni inte kan besiktiga senare. Ofta dom lappar som skickas ut så ligger i mitten på besiktningsperioden. Så kolla upp när den senast måste besiktigas kan ju vara april ut. Så då är det bara att ändra besiktningstiden.

Eller så beställer ni en tid som ligger så ni kan åka direkt från vinterförvaringen till besiktningen. Då kör ni ju lagligt.

• Chris
    3kids skrev 2011-03-04 13:06:06 följande:

Om det är vinterväglag när man ska besiktiga och man har sommardäck på vagnen, vad gäller då??

Om det ligger inom perioden då man måste ha vinterdäck tror det är dec. - feb så måste det vara vintersdäck runtom. Men du får inte ha sommardäck på vagnen och vinter på bilen
  • Chris
    jmmm:  Såg det du skrev om att det inte blev skäne...nej inte denna gång...en faktor var bl.a. att dom campingar vi mailade om lite frågor angående platser inte har svarat på mail....

Dom som det nu sen blev så där fick vi svar ganska  så omgående och så blev det så istället. Antar att dom skånecampingarna vi kollade på är fullbelagda hela sommaren så dom inte riktigt behöver bry sig...
    Det är ju sådana saker som kan fälla avgörandet då man inte är 100 på vilken camping man tänker besöka.
  • Chris
    jmmm: Borrbystrand och Tobisvik, fanns inga upplysningar som jag såg på hemsidan att dom inte skulle gå att kontakta nu under vintern. Sen var det ju inte bara det och eftersom vi inte hade bestämmt något så blev det ju att man planerade vidare på dom man fick svar ifrån :)
  • Chris
    Tolta: Skulle vi inte ha så långt till Tandådalen skulel vi nog också stå säsong där. Jag gissar att om nåt år då barnen inte längre "godkänner" Säfsen skidåkning så blir det att söka sig ditåt. Sen har jag hört att stämningen bland säsongarna i Tandådalen verkar vara sämre än t.ex. på Säfsen. Hörde det från ett par som stod i fjol i Tandådalen met tröttnade och står i år i Säfsen och gillar det mycket bättre.
  • Chris

Ja det är väl hyfsat "tryck" på platserna i Tandådalen. Iaf tidigare år då jag kollat upp har det varit mycket kö till platserna och ofta är det "dåliga" platser som blir lediga. För dom som redan står på campingen har ju förtur ifall nån bättre plats blir ledig :) Vi skulle ju isåfall vilja ha plats på den övre halvan, alltså den delen som ligger mot backen för annars är det väldigt långt att gå ( uppför dessutom) när man skall till backarna.

Men om man betalar in direkt inbetalningskortet kommer så brukar man få plats...så har jag hört iaf.

Vi har ju inte säsongsplats bara för skidåkningen. För oss så är det så mycket mer med vintercamping, träffa vänner, skoteråkning, möjlighet för barnen att leka i snön/åka pulka, slappa och ta det lugnt. Helt enkelt kunna koppla av från vardagen.

• Chris

Jaha då var det vår tur att ha haft inbroot i husvagnen Rynkar på näsan. Denna gång hade dom varit inne i ca 20 vagnar på "våran gata". I våran vagn har inget jag märkt försvunnit. Men låset är ju trasigt + märken på karmen och i dörren.

Vissa har blivit av med slalomskidor, snowboard mm. Men dom flesta vagnar har dom bara varit inne och kollat runt i.

Får se vad Säfsen vidtar för åtgärder nu. För nu måste något göras.

Annars var det en kanondag uppe i Säfsen igår. Några minusgrader på natten men sen blev det sol och tempen steg till nån plusgrader. Klarblå himmel och takdrop, många som fikade på utsidan Solig

• Chris

Har nu pratat med försäkringsbolaget och har bokat tid på verkstaden. Så i maj då vi fått hem vagnen så skall dörrkarm + dörr bytas. Ett nytt lås försöker jag få hem nu i veckan så vi kan byta det då vi åker upp på torsdag. Så efter det så borde inget synas märkas på vagnen...men det kostar ju ett par tusenlappar i självrisk Rynkar på näsan

• Chris

Det finns en bom redan ute vid stora vägen, typ 300m efter att man svänger in mot skidcentret. Men den används aldrig och just nu syns den väl inte ens för den är överplogad.

Men vi är många säsongare som är på dom just nu så det blir nog någon ändring...har även hört att det är på gång med övervakningskameror bara tillståndet blir klart. Jag skulle ju vilja ha precis som i Tandådalen en bom som öppnas med kort så bara dom som bor på campingen kommer int ill husvagnarna.

Vi får se vad dom kommer att göra, jag har iaf mailat och krävt svar på vad dom har för planer.

Själva kommer vi nog att installera ett larmsystem så vi både får larm + möjlighet att styra värme och sånt i vagnen.

• Chris
    jmmm skrev 2011-03-15 13:58:12 följande:
    Chris: fy va tråkigt Tur i oturen att det "bara" var dörren o karmen. En dörr e ju betydligt mycke lättare o byta än en vägg. Men super trist
    Jag har oxå varit lite småsugen på larm. I höstas kom Kama fritid med en variant på Kabe´s larm. Betydligt mycke billigare. Bara ett tips.
    Vi vill inte bara ha larm utan äver styra kylskåp och värme. Enligt vad jag läste om det från Kama så klarade det inte allt det där....rätta mig om jag har fel.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !