• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

jmmm skrev 2012-05-26 21:07:19 följande:
    wilowa: i år blir det bara 3½vecka semester för vår del, eller ja en vecka till senare. Men sammanhängande blir de 3½vecka i husvagnen. Danmark(legoland) tyskland (iallafall transporterande o nån natt) o till holland o kolla fotbollsarenor o floriaden bl.a
    Ska bli helt underbart, hoppas bara att jag mår så ok jag kan o inte har för ont. Tyvärr e jag inne i en period med mycket smärta o en hel del trötthet nu Antagligen delvis för att de är såå mycket på schemat nu o min kropp fixar inte de längre
    Vad härligt det låter att åka på en långtur! Jag skulle vilja åka ner till medelhavet, men det får vänta nåt år. just nu ligger vårt fokus på vintercamping.

Däremot låter det mindre kul att du har så mycket ont och är så trött. Jag har också lite problem med värk och trötthet så jag kan förstå hur jobbigt det är. Hoppas du hinner varva ner innan ni åker så du kommer in i en bra period.
  • Wilowa
    Tullipan skrev 2012-05-29 10:56:39 följande:
    Det har blåst i Halmstad så min bror sa att ett avlångt fönster i förtält blåsts upp liksom, så det hade regnat in in där & blåste in kall luft.
    (ett avlångt lite "suddigt" fönster med myggnät under, kan kanske kalla det "fläkthål" om man drar upp den yttre "suddiga fönsterdelen")  
    Dragkedjorna var förstörda så han pratade om att vi måste tråckla ihop med tråd på nåt vis.. 

Jag vill helst inte leka symakare på tältet, tror ni det går att laga? Är det tillverkaren man ringer om det? 
    Isabella tält. 
    Svårt att föklara, jag har inte sett det själv än, men min bror sa att det måste fixas på nåt vis. 

Går det bara att få in i en symaskin så borde det gå att byta dragkedjan. Så kolla om det går att köpa en ny dragkedja, samt om ni har nån sykunnig med en inte lastgammal symaskin. Det är inte helt enkelt att få till det snyggt så jag skulle inte göra det själv, men jag skulle fråga min mamma.
  • Wilowa
    Kodia skrev 2012-05-29 18:39:42 följande:
    Ni kan kolla med skomakare eller någonstans de tillverkar/lagar kapell till båtar. De har nog symaskiner som passar, och kan hjälpa till!

Eftersom det är ett blixtlås så borde det gå med en vanlig symaskin om man bara är tillräckligt duktig att sy. Ett blixtlås sitter ju i kanten och man får inte problem med en massa tyg som inte får plats.

Tullipan:  Har du nån sykunnig i bekantskapskretsen så kolla med dem.   
  • Wilowa
    Tullipan skrev 2012-05-30 10:28:59 följande:
    Åh, tack för alla tips!

Blir att tråkla ihop provisoriskt nu i sommar, fota & kolla alternativen.
    Det är ju på en av sidodelarna så borde ju faktiskt gå att få in i en maskin. Ska kolla bekantskapen. Min egna maskin är ganska ny, men tror inte jag vågar testa ;)

hm..skomakare ja..då kan vi ju kanske tom. laga det i sommar om en sån kan göra det över dagen.

Du kan ju alltid testa att tråckla ihop det med den största stygnlängden så är det lätt att sprätta om det inte blir bra...det borde gå att göra så innan man syr med en starkare söm. Fast i så fall måste du se till att ha rätt nålar och sy sakta så att nålen inte går av.
  • Wilowa

Här var det öde! Är det nån som gör nåt kul i campingvärlden? Vår vagn står fint parkerad bakom garaget och kommer nog göra så större delen av sommaren. Gråter Några kortare turer kommer vi nog hinna med mellan grävande på tomten och simskolan. Vi ska lägga nyplattgång i sommar och har ca 30 kvm som ska grävas upp.

• Wilowa
    Kodia skrev 2012-05-29 22:44:52 följande:

Ursäkta, jag trodde att det var väldigt kraftigt tyg och dragkedja, och om det då är många lager kan det vara svårt för en vanlig maskin att orka.
    Insåg just att jag missat detta...Min pappa har sålt symaskiner och jag vet inte hur många gånger jag hört honom säga att det går att sy i tjockt bara man syr sakta. I alla fall Husqvarnas symaskiner är lika starka om man syr sakta som om man syr fort och har så varit i säkert 20-30 år...om inte ännu längre. Det är viktigt att man inte syr för fort för att nålen ska hålla. Det vanligaste problemet när man syr i så stora saker som ett förtält, är att tyget inte får plats i friarmen. Ett blixtlås läggs ju kant mot kant och då kan man ju lägga tyget så det kommer utanför maskinen. Fast nu löste det sig ju ändå, men kan vara bra att veta om att en vanlig symaskin klarar riktigt tjockt tyg om man bara har rätt nål och rätt hastighet.  Sedan om man som amatör får till det snyggt är en annan sak.
  • Wilowa
    Ensan skrev 2012-06-17 14:34:42 följande:
    Vi ska t Danmark med husbilen en vecka, 4 vuxna och 2 barn... Spännande att testa på att va så många i bilen! Sen blir det 1-2 veckor i Sverige med familjen!

Åh! Danmark var vi till förra sommaren och jag hade gärna åkt tillbaka. Har ni vägarna förbi Lökken så får ni inte missa att åka ut på den fantastiska sandstranden. Det kommer säkert att gå bra...bättre kombo med fyra vuxna och två barn än tvärt om.
  • Wilowa
    reb80 skrev 2012-06-24 22:08:35 följande:
    Hej! Hoppas alla haft en bra midsommar. Här i Dalarna har vi iallafall haft tur med vädret. Vi trotsade traditionerna och åkte till vagnen. Jag var med och knöt lite blommor till stången. Men skippade dansen. Vi har ca 3 veckor kvar till semestern. Vi har ännu inte bestämt vart vi ska. Vara inne på Kiruna ett tag. Men 117mil enkel resa kändes långt, då vi bara har 2 veckor. Nån som har något förslag på något? Gärna emellan Dalarna- Umeå. Neråt känns som vi kan.
    Vi har kört Kiruna, Lofoten och Kristansund på två veckor...det går även om det blir lite intensivt och vi hade inga små barn med. Det var jag som var yngsta barnet och jag övningskörde då. Ja det är några år sedan.

Vi har heller inte bestämt oss, men jag skulle vilja åka till ALV innan yngsta blir för gammal. Vi har varit där förr, men då var hon nästan för liten istället och ALV skulle verkligen passa henne nu tror jag. Fast jag vill egentligen inte åka så långt då vi grejar i trädgården...ja ja vi får se hur det blir.
  • Wilowa
    Veliga Mamman skrev 2012-06-25 23:46:45 följande:
    Äntligen semester!

Imorgon packar vi det sista i husvagnen och så fort gubben kommer hem från jobbet imorgon så åker vi.

Första stopp blir Rallycross EM i Höljes tills på Söndag, sen får vi se vart det bär... Har inget planerat och ingen dag vi måste vara hemma

Det ska bli så skönt att komma hemifrån ett tag...

Jag har hört mycket om rallyt i Höljes , men aldrig varit där själv. Hoppas vädret inte blir allt för dåligt, vet att det var värsta lervällingen där uppe för nåt år sedan. Hoppas att ni får en fin helg och fortsatt trevlig resa.
  • Wilowa
    Veliga Mamman skrev 2012-07-05 01:27:08 följande:
    Jo jag har allt hört en del jag med Vi hamnade på familjecampingen och det var faktiskt lugnt. Gubben som varit med ett tag vet vilket liv det brukar vara och hade aldrig varit med om att det var så tyst. 

Det värsta väsendet var på Lördag natt när grannarna mittemot satt och spelade gitarr och sjöng ( på normal nivå) hela natten men det var bara trevligt att somna till

Det blir helt klart ett besök nästa år igen på Rallycrossen men först ska vi tillbaka på folkracen i Augusti ( www.finnskogamk.se/folkrace.html ), det är mer familjevänligt och förhoppningsvis inte lika blött... :-P

Vad skönt att det fanns en familjecamping!
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !