• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Tullipan skrev 2012-03-28 22:27:54 följande:
    Åh, skulle vilja ha en Gilla-knapp här på FL så man kunde gilla inlägg!!

Grattis till alla nya husvagnsägare!

Skitlukten dårå..
    När vi kom ut luktade det ingenting. Inte hemma heller, sniffat i vartenda liten vrå.
    Jag har missat varmvattenberedaren, men det var inte blött under där så antar att den inte frusit då?
    Eller, ja, det kan ju torkat upp, men luktade inget där.
    För ett par år sen var vi i O-hamn på midsommar, halva campingen stank ruttet ägg. Verkligen s t a n k !!
    Min kompis som är frenetisk med dofter packade ihop fort som attan på söndagen & susade hem från lukten.
    Sen ringde hon & skrek att det var deras vagn som stank....då var det batteriet som läckte på nåt vis.
    På campingen spreds ju liksom doften så gick inte hitta varifrån stanken kom. Men väl hemma hittade hennes man stinkkällan... Men mitt batteri står i källaren så det är det inte.

Så pappa körde husvagnen för service & lite reparationer till Hobby. (lite smågrejer som lås på skåp & kylen & vanlig service)
    Väl där var de stressade till tusen så hann inte ta vagnen samma dag, Inga problem sa jag.
    Rep.killen bad oss flytta vagnen upp till en annan plan & parkera den där.
    Sonen skulle pinka & pappa ska flytta ekipaget...
    Jag är uppe i buskarna med sonen & hör bra *SKKKKRRRRAAAAAP*   *Gnissel* * SKRRRAAAAP*
    Hel***e!
    Fattar ju att det är min vagn, mitt slott, som orsakat nåt som I N T E är bra. Rusar ner & ser bakänden på min vagn sitta fast i en ny husbils front..och då menar jag sitta fast!
    Pappa som kört husvagn i 40 år tänkte inte på att bakpartiet där ljuset sitter sticker ut 20-30cm. Så när han skulle svänga runt hakade hela bakstycket tag i husbilen. Inte kul! Speciellt inte då jag hörde hur noga husbilsägaren va med att den skulle vara klar efter lunch samma dag.
    Usch vad pinsamt det var!
    Men det fixar sig & vår servicegubbe berättade flera krockfadäser som hänt där..
    men ändå..
    Min vagn fick toarutan spräckt, hela bakpartiet bytas, tältlisten & lite annat smått & gott.
    Så nu hålla tummarna att först & främst husbilen kan fixas snabbt, och att vår vagn blir klar innan 20:e april!

Huja...inte krocka med era pärlor! Verkar besvärligt!
    Oj! Fast tur i oturen att olyckan hände på rätt ställe. Hoppas att det inte blir för dyrt.
  • Wilowa

Nu ska vi göra nåt väldigt farligt! Vi ska åka och kolla på husvagnar. Vi är egentligen nöjda med vår Hobby 560 kmfe, men inser att för vintercamping med tonåringar behöver vi nåt större...och där är vi om nåt år. För att klara det så måste vi även byta bil, så därför åker vi och kollar på bil med idag. Bara tittar!

• Wilowa
    Ensan skrev 2012-03-31 10:19:10 följande:
    Haha, lycka till med TITTANDET!!

Åh vad bra att vi kunde åka och titta på vagnen. Vi tittade på en Hobby 650 KFU, trängre vagn får man nog leta efter. Fast jag fastnade för en Hobby 560 kmfe och en 720 Umfe istället. Dock blir det inget vagnsbytande än på nåt år, vi måste ha en bil som får dra en större vagn först. Vår Hobby 560 kmfe har en totalvikt på 1600 och det är precis vad min lilla Golf får dra. Fast främsta orsaken till att vi vill ha en annan bil är att det blir så otroligt trångt när vi åker upp till fjällen. Bilen är ju full bara av pjäxorna och hjälmarna.
  • Wilowa
    libero skrev 2012-03-31 17:46:30 följande:

Vi har en likadan vagn som er och jag har varit så sugen på en Hobby 650 KFU just för att barnen ska få lite större plats men jag har aldrig varit inne i någon sådan och vi ska inte byta nu heller. Vi är annars så nöjda med vår vagn även om det är lite trångt vid köket i bland. Åh vad jag längtar efter att ta ut den nu
    Jag testade att sätta mig på sittplatsen närmast våningssängen på lilla sittgruppen bak och det var med nöd och näppe jag tog mig ner. Den skulle inte bli använd av våra barn heller när de blir lite större, dessutom upplevde jag hela sovdelen som väldigt trång...ALDRIG att jag köper en sådan. Då gillade jag 650 kmfe:n betydligt bättre, men började drömma om en 720 Umfe.
  • Wilowa
    libero skrev 2012-04-01 08:21:03 följande:

Det är farligt att titta på husvagnarFlört

Ja det är jättefarligt! Fast jag är ganska tränad då vi åker förbi en husvagnsfirma mer eller mindre dagligen. Dock kan jag erkänna att det kliade i husvagnsköpartarmen igår, men nu lutar det mot bilköp istället så bilfirmor är lika farliga.

I Grums dit vi var igår så har de en Kabe och en Hobby som i mina ögon är väldigt lika varandra (snabbkollat bara) förutom priset där det skiljer 250.000 Bägge är nya 12:or men Kaben är visserligen lite längre, men de är inredda på ungefär samma sätt.  Är Kabe verkligen SÅÅÅÅ mycket bättre än Hobby? Köper man Hobbyn så kan man ju köpa en ny mindre vagn och ha som resevagn för samma pengar som Kaben!  
  • Wilowa
    helahelena skrev 2012-04-01 08:30:26 följande:
    Men åh vilken härlig tråd! Här är en till husvagnstok... vi har precis fått hem vår nya vagn. inte ny alltså haha men ni förstår. en solifer 530goldie från 95. Vi hade en 550 innan men bytte bil och totalvikten sket sej... är det någon som har erfarenhet av svenska tälts 3m tält residence? Fick med ett nytt sånt, känns lyxigt såklart men vet inte alls hur de står sej mot tex isabella? Härligt att det snart är sommar! Då är vi på böda jämt! Har hört talas om att det finns fler campingar men inte testat haha. men i påsk ska vi premiärsova i den. på tomten med värmen på haha

Välkommen hit!

Min dotter kom och talade om att hon sett på Böga camping. Jag och sonen rättade henne och sa att det heter Böda camping...Jaja,Döda camping då, svarade hon surt. Inte lätt det där.    
  • Wilowa
    libero skrev 2012-04-01 15:45:20 följande:

Vår Hobbyvagn duger bra till oss. Men jag skulle inte tacka nej till en Kabe för jag tror nog att det är ganska så stor skillnad på kvaliten.  Men som sagt det skiljer ju en del på priset.

Den duger bra åt oss med, vi har inte haft några större problem i vinter. Vi vill ju ha råd att bruka vagnen med. Jag tror heller inte att kvalitetsskillnanden kan vara lika stor som priset. Fast vi är lite begränsade eftersom vi måste köpa en nyare vagn pga barnens allergier.

Skulle jag ärva en massa pengar så skulle jag nog välja en dyrare vagn. Fast Kaben jag såg igår kostade nästan lika mycket som vi gav för vårt hus.
  • Wilowa
    reb80 skrev 2012-04-01 22:17:38 följande:
    Det här med märken. Är väl samma som med bilar. Man har olika smak. Vissa åker Skoda och andra Audi. Många i vår bekantskapskrets förstår inte hur vi kan köpa en vagn för drygt 400tusen. Men vi väljer att lägga pengarna på den och vara mycket i den. Istället bor vi i makens föräldrarhem. Som är orenoverat. Allt är ju olika prioriteringar. Svårt detta. Huvudsaken är väl att man själv är nöjd med det man äger och har.

Självklart ska man göra prioriteringar som passar en själv, vad jag egentligen ifrågasatte var om det kvalitetsskillnaden på en ny Hobby och en ny Kabe verkligen är lika stor som prisskillnaden. Att det är kvalitetsskillnader vet jag, men är de verkligen så stora egentligen eller får man betala för märket?

Ska ni till vagnen i påsk reb? 
  • Wilowa
    Mikah skrev 2012-04-02 20:28:48 följande:
    Willowa. Nu vet jag iofs inte så noga (kankse jmmm vet) med Adria Alpina ska ju vara lie vinterbonad och är ni då inne på en lång vagn tycker jag att den här är fin:
    2012.adria-mobil.com/se-se/husvagnar/alpina/7...
    Och du kan se den inuti om du klickar på 360 foto. 
    Ja den var fin...nu blev det farligt igen för Adria säljer de mindre än en kilometer från oss.  

Eftersom vi snart är tonårsföräldrar så vill vi ha lite mer plats till barnen än vad vi har i vår nuvarande vagn, annars funkar den kanon att vintercampa i.     
  • Wilowa
    reb80 skrev 2012-04-02 22:11:17 följande:
    Ska ni till vagnen i påsk reb? [/quote] Japp vi åker förhoppningsvis upp onsdag eftermiddag. Så nu hoppas vi på sol. Tar kanske med oss vagnen hem på annan dagen. Beror lite på väder och så. Har tyvärr inte möjligheten att vara kvar under påsklovet. Ska ni dit?

Ja vi åker upp på torsdag och hem på måndag, men jag tror att vagnen får stå kvar men man vet aldrig.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !