• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Mikah skrev 2012-04-10 11:32:27 följande:
    wildlife, Det var flera år sedan jag var på den campingen men jag tyckte nog den var helt okej.

Adria finns också med samma lösning som Kaben och Hobbyn du visade:
    www.campingvogne.dk/presentation.asp?entityGu... ;)
    Antar att länken var till mig och inte till wildlife.

Den modellen finns nog hos fler märken, den jag syftade på som inte är så vanlig var Hobby 560 kmfe och Hobby 650 kmfe. Fast som sagt så kommer vi behålla den vagnen vi har nåt år till eftersom vi precis köpt ny bil. Bra dock att få lite tips så vi vet vad vi ska ha den dagen det är dags att byta. Vi har dessutom fördelen att ha tre husvagnshandlare nära och minst en lite längre bort, så jag tror att vi kan åka och titta på de flesta vagnar som finns. Vi har en Adriaförsäljare max en kilometer bort som vi dessutom åker förbi varje dag. jag ska ha lite koll på om de får in den vagnen du länkade till.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2012-04-11 15:40:06 följande:
    Ensan, tosteberga: e ni i från de trakterna? För de e mina barndomstrakter

Wilowa: hoppas du inte tog illa upp av min "jämförelse" jag ville bara påpeka att skillanderna finns.Har itne kollat länkarna, hamnade bara in en snabbis nu, ahr migrän Men va de alde i den hobbyn ni jämförde med kaben?
    Klart ni int ehar torr luft om ni har alde i er vagn, det är bara itne så vanligt i hobby vagnar. Kostar ju en slant extra om man säger så. Men den orkar ju hålla värme bättre då. 

Mikah: visst finns de bk vagnar från kabe efter 87. bla kom en gdl lösning nånstans på 90talet.

I helgen ska jag o dottern ha mamma fdotter mys i vagnen på lördag em/kväll o natt Har lovat henne o få sova i dubbelsängen med mig. Pågarna ska på fotbollsläger, men vi väljer husvagnsmys

Nej nu kallas soffan igen, hoppas mannen kommer tillbaka fårn apoteket m migrän med snart, glömde min i husvagnen. Hoppas där e kvar recept annars blir d eingen kul em/natt
    Nej då jag tog inte illa upp. ...och jo det var Alde i bägge vagnarna, vi skulle aldrig köpa en vagn utan alde eftersom vi vintercampar. Visst kostar det en slant extra att få Alde i en Hobby, men det kostar allt en slant extra med en Kabe med.

Jobbigt med migrän, hoppas det blir bättre snabbt!  
  • Wilowa
    Mikah skrev 2012-04-11 19:59:34 följande:
    Tullipan Så tråkigt. Man längtar ju.

Wilowa, ja den var ju till dig ;). Jag gillar och tipsa. Jag tycker att Kaben är jättefin men precis som Cabbyn är den också så himla dyr. Och  adrian är ju ett billigare alternativ. tycker jag. Vi har alpina och tycker den är bra och jag tror inte att avloppet fryser när det är minus.

Jag tar tacksamt emot dina tips så jag kan fortsätta att drömma!
  • Wilowa
    jmmm skrev 2012-04-12 10:51:24 följande:
    Ensan, utan att nämna prt så bor vi ca 2-2,5 mil från varandra

Wilowa: nej de förstår jag ni vill ha alde. Att jag skrev så beror på att många av mina fd kunder glömde bort de där med att alde kostar mer när de jämförde priser, de blev lite äpple o päron jämförelser. Jag sålde ju adria, kabe o hobby vagnar bla.
    För oss blev de o kommer bli ännu dyrare att ha fastnat för kabe.... L'r få dröjja innan vi byter vagn igen. Kanske vi får nöjja oss ett tag, 4 vagnar på 5½år får bli 4 vagnar på 10 år kanske Snart slår vi rekordet på tiden längsta tiden m samma vagn

Ja kunder är ju som kunder är! Min pappa är försäljare samt att mina föräldrar även har en affär (två firmor), så jag har stött på kunder av alla de sorter och man slutar aldrig förvånas. Fast jag hade fatiskt koll på pannan när jag jämförde. Sedan finns det säkert andra skillnader utöver att Kaben är lite längre, men det känns som lyxskillnader eller vad man ska säga... Jag blev bara lite förvånad över att skillnaden var så stor, sedan får var och en självklart göra sina val och prioriteringar...att välja husvagn gör man ju ofta med hjärtat. Livsfarligt för plånboken dock denna bytarsjuka.

• Wilowa

Måste bara få vara lite nostalgisk.

http://www.annonsborsen.se/search/image!tabView.jspx?advert=932774&indexImage=0

Ungefär en sådan här husvagn vintercampade vi år efter i när jag var liten. Vi hade ingen toalett i husvagnen, ett nerbäddningsbart bord, en enkelsäng/soffa och inget förtält. Jag diskuterade värme med min pappa och det var endast gasol i den vagnen. Kontrasten till dagens husvagnar är stor och ibland saknar jag den enkla campinglivet. Idag ska det vara stort och bekvämt, dyrt och lyxigt.

• Wilowa
    Hm, länken funkade ju inte, men vi hade en Fjällvagnen från typ 78...en vit med en blå rand på.
  • Wilowa
    Mikah skrev 2012-04-13 21:01:23 följande:
    Så kan jag också tänka. Numera börjar camping bli rätt dyrt och det är typ spa på varanan camping och det tycker jag inte riktigt känns kul. Nä jag vill kunna vara spontan och inte betala som för ett hotellrum när jag kommer med egen sovplats. 

Ja det är mycket glamping idag...både på gott och på ont. I somras när vi var till Danmark så bodde vi på en camping som verkligen var en camping. Den nödvändigaste fanns oh det var rent och fräsch, men sedan var det inget mer. Vi stod blandat med husvagnar och tält invid några små hyttor. Det var jättemysigt tycker jag, men sedan vill jag ju ibland ha det där lilla extra med...fast SPA känns lite överkurs, även om vår vintercamping gärna kunde få köpa in några massagefåtöljer. Det skulle vara underbart efter en lång skiddag.

Nu håller vi på att göra oss klara för sista riktiga skiddagen för säsongen, imorgon packar vi ihop och tar med oss vagnen hem.  
  • Wilowa

Vad lägligt att jag måste vara hemma och vabba idag. Det blev ett kaos här hemma när vi tömde husvagnen igår och tvättberget ska vi inte tala om. Nu ska vagnen storstädas så alla sängkläder åkte in för tvätt och på det allt annat som vi hade i vagnen. Ja hjälp hur här ser ut.

Igår när vi körde hem vagnen tyckte jag att det var lite tragiskt, men nu känns det skönt att ha en lång sommarsäsong att se fram emot. Ja inte för att vi har en aning om vad vi ska hitta på, men det är ju lite det som är charmen med camping med...friheten att kunna göra som man vill.  

• Wilowa
    Tullipan skrev 2012-04-16 09:00:06 följande:
    Jag hade verkligen en fredag den 13:e
    Varmvattenberederaren var spräckt & flera kranar ://
    En så dum missuppfattning mellan mig & min pappa. Han trodde jag tömt den, och jag var säker på att han gjorde det i höstas.
    Ingen gjort det = trasiga saker!
    Sen när vi kom hem & jag tog ut batteriet så är det helt urladdat. (har haft det inne i vinter)
    Inte så lite småsur över alla dessa extrautgifter.
    (Däck osv är ju ändå vanligt slitage så ok liksom)

Men nu så är den tipptopp, och vi fick beröm att den är hemskt fin trots att den ändå är 10 år gammal & haft ganska många ägare så det kändes ju bra iallafall.

Nu hoppas jag kunna släppa alla otrevliga överaskningar på vagnen. Besikta den & susa till sommarplatsen denna helg eller nästa!

På tal om att byta...vågar knappt kika på nätet eller i hallarna ;)
    Fy sånt är så tråkigt! Fast har ni redan fått den lagad? Det var snabbt fixat.
  • Wilowa
    reb80 skrev 2012-04-16 17:44:26 följande:
    Vi ska hämta hem vagnen på lördag. Känns väl så där när de visar snö. Imorse var det rena kaoset när det kom snö. Även om den försvinner under dagen. Men kan ju bli halv mot kvällen när vi ska hem. Sen ska vi lämna in den för lite små fel. Varit krångel med vissa luckor och limning ifrån Fabrik. Sen är det sommar säsong,så då hoppas vi på en solig sommar.

Ja fy, vädret hem är en nervös faktor! Det började snöa precis när vi skulle åka, men vi åkte och badade på Experium och efter det hade det slutat snöa. Vi köpte ju en ny större bil i veckan, men den fick stå hemma eftersom bilfirman med vår tillåtelse satte på sommardäcken på den.

Kan ni inte stanna en natt och åka på förmiddagen då istället? Backarna var riktigt fina och har det kommit mer snö har de väl inte blivit sämre.   
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !