• Skruttis1979

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

BF januari 2010
    - Göteborg - 
    {#lang_emotions_flower}  fortsättningstråden  {#lang_emotions_flower}

BF-lista

* Fröken L BF 30 nov

* VitaBlomman Gbg, Krokslätt ~ Nyårsafton
    * Ocicat, Mölndal, Krokslätt, BF ~ Nyårsafton

* Johannissen, BF 4 jan
    * Stina, BF 5 januari
    * Grip, Gbg, Kärrdalen, BF 6 Januari
    * Pregnantandhappy Gbg, Askim, BF 7 Januari
    * Mia Magdalena, Gbg, Johanneberg, BF 7 Januari
    * Ulliz, BF 10 jan
    * Virre85, Gbg, Bergsjön, BF 13 Januari (andra barnet)
    * Tesan L, Göteborg, BF 14 januari
    * MoonlightGbg, BF 15 jan
    * Linnie78, BF 18 jan
    * 76gbg, BF 19 jan
    * Harelis, BF 20 jan
    * Peos mamma, 21 jan (andra barnet)
    * KaktusBlomman, BF 24 jan (andra barnet)
    * Mier,Gbg Eriksberg, BF - 24 januari
    * Cupcaken, BF 27 jan
    * Hundägare, BF 28 jan
    * AmandaBrun, Stora Höga, BF 31 Januari

* Sköna Emma, BF 3 feb
    * Pärtan, BF 3 feb
    * Skruttis1979, Kortedala, BF 3 feb (andra barnet)
    * katharina, Sandarna, BF ~ 19 februari
    Födda-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-271/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 10:11
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m50016661.html

Nytt försök med den riktiga Födda-listan-tråden då

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 15:29
    BF-lista TILLÄGG:

* Soffiplopp (fisalisa), BF 28 jan, Björkekärr/Robertshöjd (Fjärde barnet)
  • Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden
  • BubbelGuppie
    Cupcaken skrev 2010-03-11 23:39:56 följande:
    Snälla hjälp mig ang SGIn, hur gör man för att behålla samma SGI så länge som möjligt?
    jag fick min sgi 2003 och fick den med dottern och blev den igen ,..
    jag har skyddat min inkomst genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen direkt jag inte haft sysselsättning och så har jag pluggat sen var jag mammaledig och denna gången så har jag pluggat och haft ett sommar jobb på en månad samt varit arbetslös o inskrvien på ams.. så då fick jag samma igen..
    känns ju rätt bra men var väldigt orolig att jag skulle få det lägsta denna gången då stora barnet var äldre än den där gränsen.
    Amanda 20070210 Alex 20100201
  • am76

Ang att behålla sgi. Man har kvar den så länge man efter att barnet fyllt 1 år tar ut 5 FP dagar i veckan (eller motsvarande som ens egen sgi är beräknad på) tex om man tidigare jobbade 5 dgr i veckan så kan man efter barnets 1 årsdag jobba 3 dagar och ta ut fp 2 dagar.

Alltså finns inget krav på att bli gravid innan barn1 är 21 månader - såvida man gör som jag skrev & har dagar kvar - därför är det viktigt att spara dagar om man inte vill gå tillbaka och jobba på heltid tex och ha kvar sin sgi ett tag.

Jag har en tjänst (sgi beräknad på...) på 92 %. Jag har sen barn1 fyllde 1 år antingen tagit ut 5 fp dagar i veckan eller jobbat 64-80 % och tagit ut resterande i FP-dagar upp till 92 %: då är min sgi säkrad.

Hänger du med?

• am76

Nästa vecka blir Timon 2 månader och jag längtar såå efter mina vanliga kläder - byxor menar jag då. Eftersom jag ammar "bor" jag i boob-tröjor men mina jeans åh vad jag vill få på mig dom nu!

Hur går det för er med jeansen, kommer ni i dom eller har ni köpt nytt? 

g vill inte köpa nytt. Vågen står still på +5-6 kg sen ett par veckor (av +18-19) - de kilona jag måste ner för att få på mig kläderna, banta kan man ju inte nu men jag tränar 3 ggr i veckan så hoppas överflödet snart försvinner.

• Cupcaken
    am76 skrev 2010-03-13 17:13:56 följande:
    Nästa vecka blir Timon 2 månader och jag längtar såå efter mina vanliga kläder - byxor menar jag då. Eftersom jag ammar "bor" jag i boob-tröjor men mina jeans åh vad jag vill få på mig dom nu! Hur går det för er med jeansen, kommer ni i dom eller har ni köpt nytt? g vill inte köpa nytt. Vågen står still på +5-6 kg sen ett par veckor (av +18-19) - de kilona jag måste ner för att få på mig kläderna, banta kan man ju inte nu men jag tränar 3 ggr i veckan så hoppas överflödet snart försvinner.
    Ang SGIn får jag läsa igenom imorrn då jag är lite piggare, jag hänger inte med just nu

Men vikten, där står jag heeelt still, här händer ingenting, jag är så lycklig över leggings modet just nu kan jag säga {#lang_emotions_tongue_out}
  • am76

Suckelisuck - ni ska va glada som kan ge era små flaska ibland! Här går det inte alls. Köpte två nappflaskevarianter till igår men nixpix han störtvägrar envist med sprutande tårar och gallskrik, precis som dottern gjorde fram till 4 ½ månads ålder. En gång lyckades vi honom 50 ml men efter det - aldrig, tutte ska det va. Så än kan jag inte lämna min parvel som fortfarande är hungrig efter 1½-2 h på dagtid, på nätterna har jag nu äntligen fått sova 4 h i ett sträck .

• am76

> Oj är du uppe mitt i natta Cupcaken eller sen läggning ?

• Harelis

nu börjar ju det fina vädret komma någon som e sugen på en promenad snart? {#lang_emotions_sunny}

• Peos Mamma
    am76 skrev 2010-03-14 11:07:23 följande:
    Suckelisuck - ni ska va glada som kan ge era små flaska ibland! Här går det inte alls. Köpte två nappflaskevarianter till igår men nixpix han störtvägrar envist med sprutande tårar och gallskrik, precis som dottern gjorde fram till 4 ½ månads ålder. En gång lyckades vi honom 50 ml men efter det - aldrig, tutte ska det va. Så än kan jag inte lämna min parvel som fortfarande är hungrig efter 1½-2 h på dagtid, på nätterna har jag nu äntligen fått sova 4 h i ett sträck .
    Villka märken har du testat? Jag använder MAM ultivent.....funkat toppen på både Peo och Nellie....Peo vet jag att jag försökte med den gamla vanliga nappflaskan med smal bas på nappen.....och det funkade aldrig...men Ultivent nappen är bredare nertill...

Ang Jeans så har jag fått köpa nya med inte för att de gamla var för små utan för att de var förstora...*S*...Jag väger nu 8 kg mindre än jag gjorde när jag blev gravid....
  • am76
    Mamma Tes skrev 2010-03-12 05:21:42 följande:
    Bli gravid igen innan första barnet är 21 månader, är det enda jag känner till. Och så måste man ta ut 7 dagar per vecka då barnet fyllt 1. Antingen 7 föräldradagar eller kombinerat med jobb.
    det räcker med 5 dagar.
  • am76
    Peos Mamma skrev 2010-03-14 20:00:43 följande:
    Villka märken har du testat? Jag använder MAM ultivent.....funkat toppen på både Peo och Nellie....Peo vet jag att jag försökte med den gamla vanliga nappflaskan med smal bas på nappen.....och det funkade aldrig...men Ultivent nappen är bredare nertill...Ang Jeans så har jag fått köpa nya med inte för att de gamla var för små utan för att de var förstora...*S*...Jag väger nu 8 kg mindre än jag gjorde när jag blev gravid....
    åh vad kul att få köpa nya kläder av den anledningen !

Vi har testat med en massa nappflaskesorter inte just Mam dock... han blir helt tokig när vi försöker "lura" honom, tårarna sprutar och han slutar inte skrika i första taget så jag får nog acceptera det, min tid kommer sen, vet ju att det går väldigt fort ändå, vips börjar de med smakportioner och går över till riktig mat.
Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden