• Skruttis1979

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

BF januari 2010
    - Göteborg - 
    {#lang_emotions_flower}  fortsättningstråden  {#lang_emotions_flower}

BF-lista

* Fröken L BF 30 nov

* VitaBlomman Gbg, Krokslätt ~ Nyårsafton
    * Ocicat, Mölndal, Krokslätt, BF ~ Nyårsafton

* Johannissen, BF 4 jan
    * Stina, BF 5 januari
    * Grip, Gbg, Kärrdalen, BF 6 Januari
    * Pregnantandhappy Gbg, Askim, BF 7 Januari
    * Mia Magdalena, Gbg, Johanneberg, BF 7 Januari
    * Ulliz, BF 10 jan
    * Virre85, Gbg, Bergsjön, BF 13 Januari (andra barnet)
    * Tesan L, Göteborg, BF 14 januari
    * MoonlightGbg, BF 15 jan
    * Linnie78, BF 18 jan
    * 76gbg, BF 19 jan
    * Harelis, BF 20 jan
    * Peos mamma, 21 jan (andra barnet)
    * KaktusBlomman, BF 24 jan (andra barnet)
    * Mier,Gbg Eriksberg, BF - 24 januari
    * Cupcaken, BF 27 jan
    * Hundägare, BF 28 jan
    * AmandaBrun, Stora Höga, BF 31 Januari

* Sköna Emma, BF 3 feb
    * Pärtan, BF 3 feb
    * Skruttis1979, Kortedala, BF 3 feb (andra barnet)
    * katharina, Sandarna, BF ~ 19 februari
    Födda-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-271/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 10:11
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m50016661.html

Nytt försök med den riktiga Födda-listan-tråden då

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 15:29
    BF-lista TILLÄGG:

* Soffiplopp (fisalisa), BF 28 jan, Björkekärr/Robertshöjd (Fjärde barnet)
  • Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden
  • Moonlight Gbg

Virre: hoppas lillan blir frisk snabbt. Glad att läsa att hon är på bättringsvägen. Kram till er!

am76: Vi har monterat bort ena sidan på spjälsängen och den står kloss vår säng. Hur sömnen  blir varierar från natt till natt. Inga rutiner där än.
    Min man var bara hemma 1 vecka på heltid och sen jobbade han halvdagar 2:a veckan och har sen dess jobbat heltid.
    Jag tycker att jag mår väldigt bra. ibland lite trött såklart men annars som vanligt.
  • Hundägare i Gbg

Här flyter det på bra tycker jag. Vi tror att Lova haft lite magknip för de senaste dagarna har hon varit ledsen nästan hela tiden när hon varit vaken. Det verkar dock bättre idag, men man ska inte ropa hej...

Nätterna går numera ganska bra. Lova sover mellan oss på och under eget täcke så att hon inte kan hamna under vårt. Amningen som var väldigt jobbig i början, gjorde jätteont och hon hade svårt att få tag, funkar mycket bättre. Hon tar väl någon minut på sig att få tag på bröstet på natten men det är helt ok. Lite ont gör det fortfarande men det blir bättre i takt med att hennes mun växer... Hon har numera sovit över tre timmar i sträck flera gånger! Sen är det ju inte så förtvivlat jobbigt när man kan nattamma. Inatt somnade jag dock så hon sov några timmar vid bröstet men jag är inte så orolig för det.
    Daniel började jobba för två veckor sedan blir det väl. De första dagarna var lite konstiga men jag tycker att det funkar ok. Det som ställer till det för mig är snön, måste ju ut på promenader med hunden. Kvällspromenad i det här väglaget är sådär kul (han jobbar natt). Men men, det blir bättre när (om) våren kommer.
    Själv mår jag bra, har inte koll på vikten. Glufsar i mig massa mat för att amningen ska funka, träning får komma sen. Jag donerar ju dessutom mjölk så jag antar att det går en hel del kalorier. Längtar efter långa promenader i Ruddalen med hund och barnvagn. Jag trodde att avslaget var slut men så har det kommit lite blod vid två tillfällen så jag avvaktar med att bada badkar vilket jag längtar efter!
    Nu ligger jag väl lite före många i tråden eftersom Lova bestämde sig för att komma så tidigt, men då är det kanske skönt att höra att jag känner att jag har landat riktigt bra. Inatt sov jag förresten från ett till halv tio och ammade bara två gånger däremellan.
  • Cupcaken

Idag är första dagen för mig och Felicia ensamma, karln började jobba idag efter 2 veckors ledighet.
    I vanliga fall så har jag alltid pumpat ut mjölk i förväg som jag brukar ge henne då hon vaknar men idag har jag kommit efter. Har inte fått pumpa ngt idag då hon har varit vaken sen kl 09:00 och varit hungrig hela tiden så jag har fått amma henne nästan konstant sen kl 9 så ngt utrymme för pumpen har jag verkligen inte haft.

Inser hur enkelt jag har haft det då jag fått pumpat ut och gett henne, för efter det så har hon sovit i 3-4timmar. MEN idag då hon har ammat hela dagen så sover hon kanske på sin höjd 1 timma sen är hon hungrig igen. Ska ta till pumpen så fort sambon kommer hem från jobbet, för så här vill jag inte ha det...känns så osäkert om hon får i sig tillräckligt med mat just nu...
    Sen börjar jag bli orolig över att min mjölk börjar ta slut...kommer inte lika mkt nu som det kom för en vecka sen...

Tycker också jag märker av en tendens av magknip här, får oftast massera hennes mage då blir hon lite lungare.

Har bett sambon köpa med sig nappar idag, den modellen vi har verkar inte fungera, hon spottar ut den hela tiden {#lang_emotions_undecided}

• Stina1982

Här sover vi oftast 2 timmar i sträck på natten, ibland 3, sen blir det amning och blöjbyte. Jack har haft problem med väldigt lös mage + mycket gaser och det märks att han har magknip särskilt på kvällen och början på natten. Vi kör med minifom och sempers magdroppar som BVC rekommenderade och det har faktiskt blivit lite bättre. Vi försöker vänja honom vid napp för han är så väldigt snuttig, och äter han för ofta får han bara mer magknip verkar det som. Ibland vill han dock inte ta nappen alls, man får lirka en del...
    Sambon har börjat jobba så Jack och jag är ensamma. Funkar bra än så länge, men jag hinner inte med markservicen här hemma så bra märker jag :) Är glad om jag lyckas få lunch i någorlunda rätt tid!
    Jag har fortfarande ont i stygnen efter klippet. Nån som vet hur länge det brukar göra ont? Har fortf svårt att sitta vissa dagar. Det är 4 veckor sedan förlossningen nu. Kanske är stygnen som håller på att trilla av...!?

• Mamma Tes
    Cupcaken skrev 2010-02-08 15:16:55 följande:
    Idag är första dagen för mig och Felicia ensamma, karln började jobba idag efter 2 veckors ledighet. I vanliga fall så har jag alltid pumpat ut mjölk i förväg som jag brukar ge henne då hon vaknar men idag har jag kommit efter. Har inte fått pumpa ngt idag då hon har varit vaken sen kl 09:00 och varit hungrig hela tiden så jag har fått amma henne nästan konstant sen kl 9 så ngt utrymme för pumpen har jag verkligen inte haft. Inser hur enkelt jag har haft det då jag fått pumpat ut och gett henne, för efter det så har hon sovit i 3-4timmar. MEN idag då hon har ammat hela dagen så sover hon kanske på sin höjd 1 timma sen är hon hungrig igen. Ska ta till pumpen så fort sambon kommer hem från jobbet, för så här vill jag inte ha det...känns så osäkert om hon får i sig tillräckligt med mat just nu... Sen börjar jag bli orolig över att min mjölk börjar ta slut...kommer inte lika mkt nu som det kom för en vecka sen... Tycker också jag märker av en tendens av magknip här, får oftast massera hennes mage då blir hon lite lungare. Har bett sambon köpa med sig nappar idag, den modellen vi har verkar inte fungera, hon spottar ut den hela tiden
    Att hon spottar ut nappen behöver inte bero på att hon inte vill ha den eller att hon inte gillar den. Det kan helt enkelt vara så att hon och hennes mun fortfarande är för liten för att få grepp.
  • Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-08 15:16:55 följande:
    Idag är första dagen för mig och Felicia ensamma, karln började jobba idag efter 2 veckors ledighet. I vanliga fall så har jag alltid pumpat ut mjölk i förväg som jag brukar ge henne då hon vaknar men idag har jag kommit efter. Har inte fått pumpa ngt idag då hon har varit vaken sen kl 09:00 och varit hungrig hela tiden så jag har fått amma henne nästan konstant sen kl 9 så ngt utrymme för pumpen har jag verkligen inte haft. Inser hur enkelt jag har haft det då jag fått pumpat ut och gett henne, för efter det så har hon sovit i 3-4timmar. MEN idag då hon har ammat hela dagen så sover hon kanske på sin höjd 1 timma sen är hon hungrig igen. Ska ta till pumpen så fort sambon kommer hem från jobbet, för så här vill jag inte ha det...känns så osäkert om hon får i sig tillräckligt med mat just nu... Sen börjar jag bli orolig över att min mjölk börjar ta slut...kommer inte lika mkt nu som det kom för en vecka sen... Tycker också jag märker av en tendens av magknip här, får oftast massera hennes mage då blir hon lite lungare. Har bett sambon köpa med sig nappar idag, den modellen vi har verkar inte fungera, hon spottar ut den hela tiden
    Det är jätteovanligt att mjölken inte räcker. Jag tyckte att det var ett flummigt råd jag fick från BVC men har insett hur sant det är. Våga lita på att det fungerar! Vissa perioder äter de mer för att öka produktionen, det är så kroppen kalibreras liksom. Jag hade några kvällar när jag bänkade mig i soffan och ammade hela tiden kändes det som men efter några dagar så stabiliserades det. De brukar ju säga att så länge man byter ett antal blöta blöjor per dygn. Hittade en bra sida om just det här se.babycenter.com/baby/breastfeeding/gettingenoughmilk/
  • Cupcaken
    Mamma Tes skrev 2010-02-08 16:43:27 följande:
    Att hon spottar ut nappen behöver inte bero på att hon inte vill ha den eller att hon inte gillar den. Det kan helt enkelt vara så att hon och hennes mun fortfarande är för liten för att få grepp.
    Hmm kan vara så, tanken har aldrig slagit mig, men nu kommer vi iaf vara den napp-rikaste familje på denna gatan!

Hundägare: Tack! Hoppas det verkligen är så med amningen, får lita på BVC då.

Ska förresten dit imorrn.Timon ska inte dit imorrn också kanske?
  • Mamma Tes
    Cupcaken skrev 2010-02-08 17:46:24 följande:
    Hmm kan vara så, tanken har aldrig slagit mig, men nu kommer vi iaf vara den napp-rikaste familje på denna gatan! Hundägare: Tack! Hoppas det verkligen är så med amningen, får lita på BVC då. Ska förresten dit imorrn.Timon ska inte dit imorrn också kanske?
    Självklart kan det bero på material och form också. Hoppas ni hittar någon hon gillar. Felicia gillar inte dom i gummi utan ska vara genomskinlig silikon och dom som är som platta och ovala, om ngn fattar vad jag menar
    Jag är helt lyrisk nu! Min sambo kom precis hem med en mysak bärsjal. Knöt på mig den på en gång och fick ner Flisan där. Nu ligger hon och sussar så gott på mammas mage och jag har händerna fria. ÖVERLYCKLIG!!!!!
  • ErikaR

Samma här med napparna. Dottern gillar också bara de genomskinliga silikon napparna. De andra får hon kväljningar av :P

Någon som har koll på när man kan börja pumpa och låta pappa sköta matningen när man vill vara hemifrån några timmar? Vill ej störa amningen för tidigt, men skönt att kunna vara iväg hemifrån utan att känna sig stressad.

• am76
    Cupcaken skrev 2010-02-08 17:46:24 följande:
    Hmm kan vara så, tanken har aldrig slagit mig, men nu kommer vi iaf vara den napp-rikaste familje på denna gatan!Hundägare: Tack! Hoppas det verkligen är så med amningen, får lita på BVC då. Ska förresten dit imorrn.Timon ska inte dit imorrn också kanske?
    Vi har bvc tid på onsdag - undrade just om ni oxå hade det .

Vi har oxå massa nappar nu - och tjaa en dög i 2 minuter när pappa gav den så kanske går det efter några försök till.
Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden