Vi som har prematura sammandragningar
Hej Happyme!
Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag har precis som du haft problem m sd sedan tidigt i graviditeten. Minns också att jag under några veckor kring v. 18-21 hade enorm molvärk/mensvärk och låg också stilla. Oftast hjälpte vila/avslappning för att det värsta skulle lägga sig för min del men inte alltid. Men några veckor blev molvärken mindre och mindre. Under den tiden jag hade som mest molvärk påverkades inte min tapp. Men det är ju självklart omöljigt att veta om det är samma för dig. Men för min del har jag lärt mig att jag inte tål att vara uppe särskilt många minuter om dagen. Vila och bricanyl är mitt recept! Plus regelbundna kontroller för att vara på den säkra sidan.
Vad gäller bricanyl så har jag det också utskrivet med ordination att ta det vid behov. Jag tar det när jag får täta och regelbundna sd. Oftast tar jag bara 2-4 per vecka för jag märkte att när jag tog regelbundet så var effekten inte lika stor. Jag tycker också att bricanyl kan hjälpa lite mot min molvärk och jag gissar att eftersom min mage blir alldeles mjuk och avslappnad så släpper alla spänningar och värken minskar. Dessutom blir jag lugnare när jag väl tagit tabletten och kanske att det också bidrar.
Om du är rädd så tycker jag att du ska ringa och be att få komma på regelbundna kontroller. De har tagit min oro på största allvar och alltid låtit mig komma när jag varit rädd. Jag har också en prematur förlossning och särskilt för oss brukar de vara genrösa med extra kontroller.
Kram till dig, jag tror att jag vet ganska väl hur du har det.