• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • Turboplingen

Blev tipsad om den här tråden så jag hoppar väl in här efter dagens händelse =)

Är i V.32+5 med mitt andra barn, första graviditeten gick lätt som en plätt och mådde som en prinsessa. Inga sd och inga fv först förlossningen sattes igång 3 dagar innan bf.

Denna graviditet är helt tvärtom, foglossning tidigt, ryggvärk och nu sen några månader tillbaka dagliga sammandragningar.
    Får de när jag är kissnödig, får det när jag har kissat, får det när jag ligger och vilar får det när jag är ute och går eller anstränger mig det minsta lilla.
    Sen någon vecka också har jag börjat få klumpar/snorstrimmor med mina flytningar.
    Har haft ont mellan bena också.

Ja så idag va jag till doktorn på mvc för att kolla upp mig, visade sig att jag hade lite utslag på urinet så det ska tas imorgon igen fast på morgonen. Hon tog prover på flytningarna sen kollade hon med vul på tappen.
    Visade sig att den är förkortad 2,5cm och att lillen där inne trycker på ganska mycket på tappen. Så nu ska jag få tid till tillväxtultraljud för att kolla..

Någon annan som är i en liknande situation?

Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Happyme
    Noemi skrev 2010-06-15 13:35:32 följande:
    Happyme, ja jag har också hört att det är normalt för omföderskor att vara öppen för ett finger längst ner i tappen. Och det är bra att din tapp är normallång! Jag har för mig att min var ca 2 cm vid mätning i vecka 26-27. Men det är nog bra att du vilar så mycket du kan för säkerhets skull. Det verkar vara det absolut viktigaste i vår situation. Jag var ju faktiskt helt öppen 1 cm hela vägen in för snart 4 veckor sedan. Men med vila så stängde det sig igen och det finns ingen bebis i sikte ännu. Jag gissar att jag öppnade mig helt i samband med blödningen jag hade och att medicinerna plus vilan gjorde att allt lugnade sig och att jag stängde mig igen.

Men jag har drabbats av förkylningen från helvetet. Har nu snart varit sjuk i två veckor och hade som första dag igår en ganska bra dag. Men sedan inatt blev jag mycket sämre så nu har jag varit hos doktorn och jag hade en hög sänka och fick därför penicillin. Så nu hoppas jag att det ska hinna verka och att jag ska bli starkare innan bebisen behagar att komma. Kan ni tänka er att jag är fullgången på fredag! Cool  Ingen prematurbebis igen för mig inte! Och ändå såg prognosen allt annat än god ut så det är ju fantastiskt! Jag ska bara försöka bli frisk nu.

Ha en fin dag alla!
    Gissa om det där var skönt att läsa!! Ja inte om din förkylning från hell....utan om att det är normalt med att kunna få upp ett finger i mynningen på en omföderska! Har ju förstås funderat på det, alltid ska man ha nåt att tänka på. Har nästan inga sd alls just nu , jätteskönt. Försöker njuta av graviditeten nu

Det låter som du åkte på ngn sekundär infektion med bakterier eftersom sänkan steg och du fick pc. Men vad bra att du kollade upp det och du hinner läka ut den innan du ska krysta bebis. Det är ju liksom rätt krävande i sig..utan att man ska ha en infektion i kroppen. Lite surt att du skulle bli så sjuk när du nu fick bonustid efter blödningseländet. Men har du fått rätt pc så borde du vara piggar tills på fredag då du är fullgången och kan fira!!

Jag vågar mig på att åka till vårt lantställe på söndag för en 3,5 veckors vistelse där. Finns ju ett neo i Sundsvall ( där jag jobbat  haha) som tar emot från v 27 så det känns helt ok, eftersom jag inte tänker föda före v 34 Cool och då är tillbaka i storstan med råge!
  • PennyJenny

Måste höra med er andra som legat till sängs länge - hur har ni gjort för att undvika smärtor i höfter och ben? Mina höfter och knän värker så jag håller på att bli galen. Även ländryggen molar ibland eftersom jag ligger snett då jag har en tjock dyna under baken.

Har sååå ont i höfterna, kan man ta en Alvedon eller finns det nåt annat man kan göra? Är inte så glad att ta medicin i onödan s a s.

• 2små2stora
    PennyJenny skrev 2010-06-15 15:13:43 följande:
    Måste höra med er andra som legat till sängs länge - hur har ni gjort för att undvika smärtor i höfter och ben? Mina höfter och knän värker så jag håller på att bli galen. Även ländryggen molar ibland eftersom jag ligger snett då jag har en tjock dyna under baken.

Har sååå ont i höfterna, kan man ta en Alvedon eller finns det nåt annat man kan göra? Är inte så glad att ta medicin i onödan s a s.
    Alvedon kan du. Jag försöker att variera mig lite. Växlar mellan sängen, soffan. Lite skönt tillbaka lutad med fötterna på bordet eller liggandes.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Noemi
    MariaOMarkus skrev 2010-06-15 14:39:25 följande:
    Noemi - Grattis till fullgågna veckor på fredag Flört
    Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
    Tack! Skrattande
  • Noemi

Happyme, vad bra att ni ska på semester! Och vad skönt att du inte har så mkt sd! Det är flera läkare som sagt till mig att det är normalt som omföderska att få in ett finger så det är från  säkra källor. Och självklart ska du inte ha bebis före v 34! Så det är bara att njuta! Skrattande

Ja det sega med att vara förkyld är ju att jag har svårt att acceptera att jag behöver vila. Det vet ni ju alla här hur roligt det är... Och idag behöver jag vila, känner mig verkligen helt kass, blä.

PennyJenny, ja det är knepigt att ligga ner så mycket för höfterna. Jag brukade ligga med en kudde mellan knäna och en som stöd för magen i soffan och se till att svanskotan hade ordentligt stöd mot soffans ryggstöd. Och så vände jag mig om med jämna mellanrum. Men ett tag tror jag att jag hade någon slags inflammation i ena höften för jag låg mer åt ett visst håll och hade jätteont när jag gick. Det är ju inte så roligt att äta smärtstillande så ofta så jag försökte klara mig utan det. Men att byta läge och att sträcka på benen med jämna mellanrum är viktigt. Heja dig! Skrattande

• PennyJenny
    2små2stora skrev 2010-06-15 15:18:50 följande:
    Alvedon kan du. Jag försöker att variera mig lite. Växlar mellan sängen, soffan. Lite skönt tillbaka lutad med fötterna på bordet eller liggandes.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
    Får kanske oxå göra det. Ligger på soffan hela dagarna så det är begränsat hur man kan ligga. Sitter ingenting, kommer ligga nu fram till v24 iaf, 3-4 veckor till... pust....
  • PennyJenny
    Noemi skrev 2010-06-15 15:45:57 följande:

PennyJenny, ja det är knepigt att ligga ner så mycket för höfterna. Jag brukade ligga med en kudde mellan knäna och en som stöd för magen i soffan och se till att svanskotan hade ordentligt stöd mot soffans ryggstöd. Och så vände jag mig om med jämna mellanrum. Men ett tag tror jag att jag hade någon slags inflammation i ena höften för jag låg mer åt ett visst håll och hade jätteont när jag gick. Det är ju inte så roligt att äta smärtstillande så ofta så jag försökte klara mig utan det. Men att byta läge och att sträcka på benen med jämna mellanrum är viktigt. Heja dig! Skrattande

Tack för tipsen :))
  • Shee

Hej tjejer!

Min lilla flicka Isabella bestämde sig för att titta ut igår, den 14 juni klockan 08.21!
    Hon föddes då i v 36+5 :D så det var ändå helt okej tyckte jag!

Tack för ert stöd och svar på mina frågor! <3

Kramar Jill och Isabella från BB Huddinge!

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar