Tandvärk skrev 2010-06-16 12:06:48 följande:
Hej, halkar in på ett bananskal. Var själv sjukskriven pga prematura sammandragningar från vecka 21 o och knaprade Bricanyl all the way. Jag bollade samma fråga som din med min mor (som är bm) och vi kom fram till att jag så klart inte hade något att förlora. Är du restriktiv NU kanske du tappar ditt barn, så att Bricanylen fungerar effektivt SEN, när du redan tappat ditt barn.... Är du med? Så ät i den mån du behöver nu tycker jag, men försök så klart att undvika att äta i "onödan", dvs när det är helt lugnt i magen. Det är ju NU och ca tio veckor framåt som du förtvivlat behöver hålla sd i schack. SEN är det ju skitsamma. Kommer ungen efter vecka 30 eller så så gör den. Fint om den stannar så klart, men knappast någon katastrof. Nu däremot... Ja, så resonerar jag. Lycka till.
Precis så resonerar jag också, men inte läkarna tydligen... Nåja, fick 6 tabletter bara (sambon har varit iväg och hämtat) och det är 6 dagar kvar tills jag kommer till Lund, då hoppas jag dom kan skriva ut på burk istället.
Noemi skrev 2010-06-16 12:23:26 följande:
Håller helt med dig Tandvärk! Det är ju absolut klokt att tänka så.
Min erfarenhet är att man kan ta bricanyl under några dagar men om man sedan klarar sig utan ett par dagar så är effekten inte minskad om man sedan äter igen. Jag tog ibland en om dagen i flera dagar i sträck och höll därefter upp någon dag el två eller så länge som det kändes ok att hålla upp. Jag gjorde så under många många veckor och fick aldrig minskad effekt. Dock behövde jag aldrig äta maxdos som för mig var tre st per dag.
Om det är så att ens sd verkligen påverkar tappen så att den förkortas måste det ju vara bra att äta bricanyl då och då tänker jag. Sedan har jag ingen aning om varför man inte skulle äta dem före en viss vecka och ifall det är negativt på något sätt.
Tack för ditt svar, fick som sagt sex st utskrivna.... Räcker ju till en om dagen om det behövs fram tills jag ska till Lund. Jag vet ju inte NÄR jag behöver ta dom, hur har ni reosnerat? Hur mkt sd har ni haft när ni tagit dom??