Vi som har prematura sammandragningar
Hej alla!
Jag har följt er en tid men inte tidigare skrivit. Jag är 23+6 idag och har väldigt mycket sammandragningar. Är sjukskriven på heltid sedan vecka 18. Jag födde mitt förra barn i vecka 32+5 för snart 2,5 år sedan och är nu rädd för att det här barnet ska komma ännu tidigare.
Dels så tycker jag att det är svårt som ni skriver att skilja "vanliga" sammandragningar från riktiga värkar. Mina värkar jag hade förra gången var oerhört milda. Jag hade aldrig särskilt ont under hela öppningsskedet. Så jag pendlar mellan att vara lugn och att vara välidgt orolig och ledsen vissa dagar. Har varit stammis på gynakuten då jag åker in när jag blir rädd.
Det som oroar mig nu är längden på min livmodertapp. Det gjordes en mätning i början av februari till 56mm. Nu gjorde jag en ny mätning i förrgår till 31mm. Den har alltså blivit markant kortare. Fortfarande helt sluten och hård. Men detta sätter igång en massa tankar såklart. Kan den variera så mycket normalt? Det verkar ingen kunna svara på. Jag har ny läkartid bokad nästa vecka för ny remiss för cervixmätning.
Jag har varit välidgt hjälpt av att läsa den här tråden och känner nu att jag ska börja dela med mig av min lååååångsamma vardag i soffan.