• never

40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?

Denna omröstning är till er mellan 40 till 45 år, jag undrar hur många äggdonationer ni har gjort och om ni plussade eller inte.
    Jag vill göra en ÄD men sambon vill inte så jag undrar lite hur stor chansen är om jag orkar försöka övertala, så jag blir glad desto mer som röstar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-13 22:29
    JA nu ser jag att det blivit fel där ni röstar, den tredje raden ska det stå 3 ÄD plussade
    klantigt av mig, så plussade ni på första försöket så kryssa i första raden där det står 1 ÄD plussade.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?
  • MickisBackis

Hej, jag har läst lite på er tråd och blev nyfiken...
    jag har inte gjort någon ÄD, än.... velar mellan ett till IVF försök eller ÄD direkt....
    Jag har inte heller fyllt 40, än... (39 på söndag)
    Jag har inte heller röstat -  men var glad åt resultatet, min man ska också "övertalas".

Men isisisis - var har du gjort ÄD för "halva priset". Om du inte vill lämna ut det  i tråden, kan du inboxa mig med?

Det är ju en hel del pengar som gått åt hittills, och jag vill vänta den tiden det tar för mig att spara ihop 70 000.... halva summan, halva tiden....

• sanndy
    Vi gjorde vårt första ÄD i augusti på EGV i Riga. Från donatorn fick vi 7 ägg men endast 3 delade sig. 2 av dem var av bra kvalitet. Dessa 2 sattes in men inget sparades i  frysen. 1 embryo "fastnade" och jag är nu gravid i vecka 25. Hade gärna haft några till frysen men med det positiva utfallet är jag fullständigt nöjd.

Var 45 vid insättningen och kommer att vara 46 när barnet kommer, om allt går vägen (allt ser fint ut så här långt). Då mina egna ägg inte har lyckats ge oss något barn känns det för oss som rena "gudagåvan". Ser med stor spänning fram emot att se vårt barn framåt våren, att det rent genetisk sett inte är mitt är ingenting någon av oss tänker på.

Vi har varit nöjda med kliniken och dess bemötande under hela processen, eg. ingen väntetid och bra kommunikation. Att valet föll på EGV från början berodde på rekommendationer från vår läkare här i Sverige. Att priset var lite lägre än på vissa andra kliniker var givetvis positivt (i somras 4900 euro). Den väntetid som har varit har berott på oss (ca 9 månader) och är den tid det har tagit för oss att mentalt förbereda oss. För mig var det mycket tankar runt ev. risker för mig själv och att bli gravid i min ålder, risker att ta emot ett donerat "organ", processen som sådan men fann att önskan att förhoppningsvis få ett barn övervägde. Idag känns det för oss som ett bra beslut att ha gått vidare till ÄD, men det har varit en lång process och jag förstår mycket väl att man kan tveka.

Lycka till!

Sanndy

Ps. Min röst finns redan med.
  • volbaby
    isisisis skrev 2010-01-15 17:53:17 följande:
    Det finns billigare kliniker också Mina försök har kostat  halva en summan Dvs30000 i snitt.
    hej jag är ny här och vill ta emott ägg, vad är AVA och vart vänder man sig ? har du nån hemsida, vart man kan vända sig? telnr?
    tacksam för varje svar
  • never

Hoppas det blir fler som röstar, så har ni gjort ÄD så rösta!

Anna66

• isisisis
    volbaby skrev 2010-01-20 19:11:48 följande:
    hej jag är ny här och vill ta emott ägg, vad är AVA och vart vänder man sig ? har du nån hemsida, vart man kan vända sig? telnr? tacksam för varje svar
    Har inboxat dig.
  • hymafr

TS: Om det enbart är pengarna som avgör så kan ni ju bestämma er för en fast summa som ni inte "får" överskrida. Tex summan för två ÄD.
    Alltså - ni bestämmer er för att göra två ÄD med färska ägg och ev frysta, och funkar inte det så ger ni upp.
    Då har ni iaf gjort vad ni kunnat.

• spencer

Vi hade kunnat komma undan billigare men vi blev rekommenderade Ava i Riga och kände oss direkt väldigt avspända och väl omhändertagna av Jaroslav Lakutins, vår läkare där.

Men jag kan säga att jag hört oerhört mycket gott om andra kliniker, särskilt om EGV i Riga. Var på väg att prova, men fegade ur eftersom det var bekvämt att veta vart man skulle och hur det var på plats. EGV är inte lika dyrt som AVA - hade faktiskt blivit en ganska så markant skillnad över de tre försök vi har gjort. Så kan det gå. . .

• never

hej

och tack för att ni röstar! {#lang_emotions_sunny}

Pengar är inte den enda anledningen till att man min sambo inte vill göra ÄD, jag tror att han inte orkar längre med hopp sen besvikelse, det blir för mycket, jag kan kan smma sak. Jag är orolig för jag blir bara äldre kommer jag orka ha barn etc. JAg vet inte om jag orkar få ett {#lang_emotions_minus} IGEN men jag vill ju så gärna försöka också. Ja vi får se vad som händer!!!!!

kram på er alla
    Anna66 

• Caribe

Anna66 - jag hoppas ni orkar kämpa vidare, för oss kom vändningen när vi gick vidare till ÄD. Efter att aldrig sett skymten av plus trots alla ivf försök, så fick vi ju plus på både 1:a färskförsöket ( som inte gick hela vägen tyvärr) och sen nu igen på frysförsöket och det verkar kunna gå vägen så långt iallafall (9+6 idag)! Så chanserna ökar ju enormt mkt när man går vidare till ÄD, om det är den kvinnliga åldersfaktorn man haft emot sig! Vi var oxå otroligt trasiga efter alla motgångar och ansträngda ekonomiskt, men nu ångrar vi att vi inte gick vidare till ÄD tidigare, men det är väl en mognads process!
    Pepp kram!

• ÄlvanAlva

Röstade 1 ÄD eftersom vi blev gravida och fick en underbar tös på första försöket - innan hade vi misslyckade IVF samt hormonbehandlingar.
    Enda jag ångrar är att vi inte tidigare insåg att detta var värt att pröva - men jag antar att den "resa" vi gjort behövdes för att vi skulle mogna fram till att göra ÄD.
    Lycka till med mognadsprocessen fram till vad som är rätt för er!

Svar på tråden 40 till 45 år hur många ÄD har du gjort?