Hej,
Ska bidra till "statistiken". Jag har gjort tre ÄD-försök. Samtliga tre gånger har vi fått börja om från början eftersom vi inte fick några ägg över till frysen från de två första donatorerna. Tredje gången plussade jag äntligen och fick en son i somras. Jag har nu fyllt 44 år. Maken är sex år yngre och hans "bidrag" fruset från två år tillbaka. Vi hade hela tiden räknat med att göra fyra insättningar innan vi pausade för utvärdering, men nu behövdes alltså inte det. Siffrorna för AVA i Riga (där vi går) har legat på 48% för positivt graviditetsbesked och runt 40% för fullgångna graviditeter 2008-2009. Det ser ut som om 2009 var ett bra år - flera som jag har haft kontakt med här på Familjeliv lyckades förra året.
Jag vet inte om det underlättar ert beslut, men man har klart bättre chanser att få ett barn med äggdonation jämfört med IVF. Ändå kan det ju bli så att det inte går vägen alls. I vårt fall fanns det inte så många andra möjligheter - under tiden vi försökte bli med barn hann jag bli för gammal för att få adoptera, och mina egna ägg är nu slutkörda. (Jag blir gravid, men det slutar i missfall.) Eftersom vi var inne på att adoptera så var steget till äggdonation inte långt alls - det var längesedan jag räknade med att få se en reproduktion av min stora näsa i mindre format. Sonen är sin far upp i dagen och tycks även ha ärvt hans trevliga jämnmod och gladlynta läggning, så det hela har slutat i dur.
Jag kan också berätta att makens första respons när IVF-läkaren föreslog äggdonation var ett tydligt "nej". Han närde en romantisk idé om att vårt barn antingen skulle vara kombinationen av oss båda eller ha en helt egen uppsättning gener (dvs. adopterad) - han ville att han och jag alltid skulle stå på lika villkor inför barnet. Han höll fast vid det i de tio minuter det tog för IVF-läkaren att förklara processen bakom äggdonation - sedan tog nyfikenheten över. Och han har sagt flera gånger att oavsett hur det går är detta ett äventyr som vi gett oss in på tillsammans.
Som en sista not kan jag tillägga att jag känner mig minst tio år yngre sedan jag blev mamma. Livet är helt enkelt så mycket roligare.
Lycka till!