Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Tack takck!!! Skönt*lite sadistiskt* att andra upplever samma. Vagnen är bra, å bilen. jag har varit ute med vagnen en sväng i dag. Nu står jag upp, har satt upp datorn på bänken bredvid spisen, lilltösen är i bärsjalen å SOVER!

• längtan 80

Minifom. Det står 10 droppar, de skall man ge vid varje måltid... men det är klart, går det bara en liten stund emellan snuttandet (som det gör i bland) då kan man hoppa. >Sedan kan mna höja antal droppar sakta å se vad som händer... upp till 25 i varje fall sa BVC tanten.

• längtan 80
    längtan 80 skrev 2010-04-20 18:17:19 följande:
    Minifom. Det står 10 droppar, de skall man ge vid varje måltid... men det är klart, går det bara en liten stund emellan snuttandet (som det gör i bland) då kan man hoppa. >Sedan kan mna höja antal droppar sakta å se vad som händer... upp till 25 i varje fall sa BVC tanten.
    Jag är uppe i 15 droppar.
  • längtan 80

Ja med minifom- varje måltid..som jag skrev tidigare, inte om de småäter hela tiden, dvs ca 3 h mellan målt. Det finns inga studier som visar att minifom hjälper överhuvudtaget vad jag vet.

Grattis MEXI

• längtan 80

jobbigt när amningen krånglar... Jag har hört att det kan vara probl med utdrivningen i bröstet, vänta på det stora gapet å se till så att barnet får bra tag... Du kan också trycka lätt några nånger med fingrarna på bröstvårtan för att barnet får det lättare i starten. Det kan också vara att barnet vill ha mer mat än det som finns... har du provat´med att byta bröst?

>Mitt barn bråkar också i bland vid bröstet, hon har kolik, så det kan också vara det i bland. Men jag får till dt igen ganska fort än så länge. Det är svårt att tolka om mitt barn är hungrig eller har knipså ibland kollar jag helt enkelt på klockan för att jag inte ammar vid magont.

Hoppas att något råd hjälper. Hör annars med bvc.
    kramar

• längtan 80

meh, läste nu att ni ´flaskmatar, fniss. vilka tokiga råd jag gav er Goseplutt: jag skulle prova att vänta lite längre innan matning så att du äer 100 säker på att det är mat hon vill ha å att det inte är magknip eller annat.

• längtan 80
    Linnéa777 skrev 2010-04-24 09:13:30 följande:
    Jag har också massa krångel med matningen! (Amningen). Hon börjar suga bra i 2-4 minuter, sen börjar hon antingen gallskrika och spänna sig, eller så somnar hon eller så är hon bara totalt ointresserad. Fattar inte grejen, hon måste ju ha mat och hon är ju för liten för att matvägra. Mat finns det ju, jag gjorde ett tryck på vårtgården och då bara sprutar det. Jag blir så orolig! Tänk om mjölken försvinner.
    Linnea, läs det jag skrev tidigare... Om du trycker lite på vårtan innan matningen kan du göra så att det blir lättare för barnet att suga... kan kanske vara gonting
  • längtan 80

Liian: Jag tror också på det med att pumpa ut innan, det gör jag också. Slutade med det nyss för jag tyckte att trycket minskat i bröstet å stackaren jobbade med fisar konstant i 4 dygn, sov typ 10 min /gång. Jag började igen å hon är som ett annat barn. JAg tror att det är för att jag pumpar ut och hon inte får så mycket sötmjölk. Hoppas på det i varje fall så att det inte börjar om. Kollik har hon ändå men inte som det var nyss i  dygn

• längtan 80

LINNEA777: Det här med att pumpa ur är en balansgång... Ju mer man pumpar ut ju mer mjölk produceras.

Guud vad svårt det är. Nu sitter jag helt plötsligt å börjar oroa mig för att jag får för lite mjölk... det som har sprutat ur mig tidigare. Hon har börjat äta med 4-6 och en halv timmas mellanrum... Det står att de skall äta med 2-3 timmars mellanrum som tips för ökad produktion. Nu tömde hon båda brösten i dag, hon skulle kunnat äta lite till tror jag. Jag tror inte på att trycka barnet till bröstet var tredje timma. Jag tror att hon kommer reglera tillgången själv. Men jag funderar på att nästa gång hon äter.. om hon bara äter ur ett bröst, pumpa ur det andra då....¨

Har också läst att sköldkörteln har med saken att göra... Om det är för lite hormoner så kan man få minskad produktion... Jag har haft lågt sedan jul å äter medicin för detta. Har haft lågt. 2 veckor efter förlossningen hade värdet ökat markant till 18- det var  10 förut (gränsvärde mellan 12-22... )  Nu är nästa mätning av värde på onsdag.. Blir lite lätt nojig.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3