Inlägg från: swiitii |Visa alla inlägg
  • swiitii

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Jamie somnar enbart i vår säng medans jag ammar. Han sov superbra i sin egna säng de första 3-4 veckorna, sen ville han inte mer. Har börjat fundera på rutiner och sova i sin egen säng osv nu, han blir ju 3 månader och vill ju iaf börja försöka få in lite rutiner.

Jag har provat att ta på pyjamas ha det lugnt och mysigt, ammat honom och så somnar han i min famn, väntar 20 min (för att vara säker på att han sover) och sen lägger jag honom i  sin egen säng, men inom 5-10 min vaknar han. Försöker då ge napp och gunga sängen (har vyssan lull tassar på) men inte f*n hjälper det.

Han är likadan i vår säng att han somar där när jag ammar, men går jag ur sängen så vaknar han. Det är jättejobbigt. Har provat att lägga något som luktar mig där, men fungerar inte heller.

Jag har ingen aning vad jag ska göra, tips mottages gärna.
    När började ni andra få lite rutiner i era liv? Här styr fortfarande lilleman :)

• swiitii
    Paincake skrev 2010-06-28 23:56:21 följande:
    Casper har för övrigt fått en snuttefilt som hjälper honom att somna. Han läggs på sidan och så lägger vi snuttefilten mellan hans armar så att han kan krama den. Det verkar han tycka om och gör honom lugn. Den är av tunt, ganska stelt bomull, så om han får den över ansiktet är det ingen fara med kvävningsrisken. 

Ikväll var det nästan inget tjorv med nattningen. Han vaknade visserligen efter en dryg timme, men få var han så svettig så han fick lite käk. Kraken var ju törstig...

Hur gör ni angående vatten nu när det är så varmt? Caps är ju en bit över medelkurvan, både i vikt och längd, och får bara ersättning. Mina mammainstinkter säger mig att det vore helt ok att ge honom lite (typ20-40 ml) vatten när han t ex ligger och svettas järnet i vagnen och att det inte skulle göra att han hoppar över något mål, men min sambo ställer sig tveksam.  Han får ju börja äta smakportioner om två veckor.
    Min BVC sköterska sa att det är helt ok att ge vatten, ge i nappflaska eller bara på en tesked. :)
  • swiitii
    Adnil76 skrev 2010-06-29 08:49:23 följande:
    Paincake: Ett alternativ är ju annars att göra ersättningen lite "vattningare"  om det är väldigt varmt. Alltså samma mängd pulver men ladda i lite mer vatten än vanligt. Då får han ju i sig både käket och vätskan. Annars har jag hört att barn inte behöver vatten, deras föda består ju av vätska. Viktigt att inte spä ut salter och mineraler i kroppen tänker jag...
    SOm jag sa så sa vår BVC sköterks att man SKA ge dom vatten när det är väldigt varmt.
    Om man späder ut ersättningen så är ju risken att odm inte äter allt (om dom nu inte är törstiga) och då får dom inte sig den näringen dom behöver.
  • swiitii
    Adnil76 skrev 2010-06-29 19:59:25 följande:
    switii: Ja, vi får ju alla lite olika råd från våra respektive BVC. Tänker att denna tråd är ett forum att utbyta erfarenheter och med ett öppet sinne diskutera olika tankar och idéer. Finns ju så många sätt att ha barn på och vi är ju alla nybörjare... :)
    Jag är absolut öppen för olika tankar. Jag ber om ursäkt om vad jag skrev uppfattades dåligt, menade inget med det. Jag ville bara förmedla vad hon sa till mig. Är ju ganska viktigt att dom får i sig vätska när det är så varmt. :)
  • swiitii
    zweetieh skrev 2010-06-29 21:08:46 följande:
    har en liten fraga...min flicka bajsar jattemycket...varje gang jag byter ar det bajs o jag far byta ratt ofta...jag kombinerar brostmjolk o ersattning...har gjort det ett tag och forut brukade hon inte gora sa mycket...nan mer som har det sa?
    Hur gammal är hon?

Jamie bajsade jättemycket i början, men nu bajsar han alltså från 1-2ggr per dag till 1 gång varannan dag.
  • swiitii
    Souvenir skrev 2010-06-29 21:27:14 följande:
    "min BVC sköterska sa.." (haha) att de egentligen inte kan bajsa för mycket och ammande barn kan bajsa bara ett per gånger i veckan eller nåt sånt(minns inte exakt vad hon sa för jag ammar ute längre) men det viktiga var att barn som vår son som äter bara ersättning _ska_ bajsa minst en gång per dygn. Men om det är typ varje gång du byter så skulle jag ringa BVC eller Vårdguiden o fråga. Ang smakportioner så blir oliver 4 månader nästa vecka o jag hade tänkt låta han börja då men vi har bestämt oss o vänta lite till efter en av er tjejer skrev det där med att alla de stora organisationerna WHO o dom tyckte att barn skulle vara sex månader(livsmedelsverket var det också tror jag?) kanske inte väntar riktigt så länge men vi väntar lite till. Det vore trevligt om han kunde sitta vid matbordet p äta kanske o han är inte riktigt där än. På fredag kväll ska jag till en väninna 1,5 mil hemifrån o dricka vin o käka med kanske ett barbesök. Första gången jag blir borta mer än typ halvtimma från lillkillen o första gången jag blir så "långt" i från honom, han ska vara hemma med sin pappa (o säkerligen se fotboll haha) det är blandade känslor, kommer vara konstigt o svårt men åh så jag längtar efter tjejprat ändå.
    Jag skulle tycka det var spännande att börja ge smakisar vid 4 månaders ålder, men tror också vi väntar tills han är 6 månader, om han fortsätter att gå upp okej. Ja WHO säger väl att barnet inte behöver någon annan föda förutom bröstmjölk upp till 6 månaders ålder.
    Vi får se, har inte riktigt bestämt oss än :P
  • swiitii
    längtan 80 skrev 2010-06-30 17:10:40 följande:
    Vatten. Nya rön visar att om man helammar ställer barnet in vattenmängden själv genom att amma lite oftare så att mjölken blir vattningarae... vi kör på det.

NATTEN. Efterssom vi har ett kollikbarn så har vi burit runt vårat barn varje natt.. Nu när hon är lite bättre så har vi börjat med att försöka vänja oss av med det. (3.5 månader med att bära runt ett barn som har ont) Barnen måste lära sig att komma till ro å det är inte lätt. det tar ca en timme eller mer att få Mija att somna å just nu övar vi INTE i spjälsängen utan i våran säng där hon brukar sova, så att det inte blir för mycket nytt. Barn "gråter" när de försöker komma till ro... Man hör på barnet om det är riktigt ledsen men oftast är det ljud som låter som gråt ...  om det övergår till riktig gråt då tar vi upp henne- vill inte att barnet skall gråta sig till sömns.. Om hon vaknar igen så tar vi upp henne å kan vagga till sömns... viktigaste är att somna första gången tycker vi (skönt att vara överens)
    Jag tror att det är viktigt med rutiner å att barnet kan lära sig att komma till ro "själv med oss bredvid. Barn går från djupsömn till halvvaket tillstånd flera gånger på en natt å måste då lära sig att det är ok å somnar om igen... Annars kan barnet få sömnstörningar- vilket inte är ovanligt för kollikbarn.

Ni som ammar- kommer ni ge välling senare vi halvåret??? jag har läst runt lite å vet inte vad jag vill göra... Man måste inte ge väling ju... det är bara i sverige å i finland som det finns.
    Angående vällingen så tror jag att vi kommer att göra det. Med tanke på att Jamie gått upp så dåligt så hade det kännts skönt att ha välling att ge. Som jag tänkt så kommer jag fortfarande att amma lika mycket, alltså inte ersätta ett måll med välling. Utan ge välling vid 19 eller nått och sen amma honom i sängen så han somnar (är typ ända sättet han somnar på natten) Jag har försökt att amma honom och sen ta in honom i sängen och ligga bredvid tills han somnar, visst somnar han men vaknar väldigt snabbt igen, så tror han behöver den där sista maten innan han somnar
  • swiitii
    zweetieh skrev 2010-06-30 21:02:08 följande:
    hon ar 4 manader...
    hoppas det gar over for just nu ar det sa mycket att det ar svart att undvika att hon blir rod
    okej kanske bäst att kolla med BVC då, är det diaree?
  • swiitii

Håller med dig GOSEPLUTT, alla andra har bjässar! Önskar att Jamie också var så stor.
    På 3-månaders kontollen vägde han 5,8kg och var 62cm lång

Jag ser också fram emot en ny förlossning, tyckte det var en helt fantastisk upplevelse. Ser även fram emot att få uppleva de första dagarna med en bebis igen. Allt var så spännande och nytt.
    Innan vi fick J så sa vi att vi ville ha nästa snabbt, men så känner jag inte alls nu. Jag vill kunna njuta till fullo av lillkillen. Jag vill kunna ge all min uppmärksamhet till honom. Jag vill inte att han ska behöva växa upp snabbt för att "mamma har en ny bebis att ta hand om". Nej här kommer vi också vänta i flera år :)

• swiitii
    Goseplutt skrev 2010-07-11 15:45:02 följande:
    Hur har alla det i värmen? Vi har hängt på stranden både igår och idag - som tur är går det bra med stumpan. Hon gillar att sova i vagnen under parasollet eller ligga på en filt under parasollet och mysa. Sen är det ju en massa andra barn där som vill leka med henne och det tycker hon är roligt.
    Vi har det så äckligt varmt nere i Helsingborg. Var iväg igår och köpte en liten pool som vi satt eupp idag. Så idag har jag och Jamie legat och svalkat av oss i den, satte bara parasollet över så han låg i skuggan medans jag fick sol :)
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3